Varulv [Varulvar på ett tåg] - R3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,610
Ok, bidrar med liten tanke:

1 Någon ser till att vagn 1 åker i stupet.
2 Vi antar att det gynnar ulvlaget.
3 Xyas har varit där men rört sig bort.
4 Xyas kan tala om för ulvar vad det är för innehåll i vagnen.
5 Ingen ulv vill ha det som finns i vagn 1
6 Ulvarna vill ta bort möjligheten att bybor låser upp sina förmågor
7 Halo9000 kan flytta vagnar
8 Halo+Xyas är Ulvar?!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag kan gå 1-2 steg (men inte under den senaste natten uppenbarligen). När jag går så kan jag ta med mig en annan spelare som finns i vagnen med mig. Båda har siffror i det nedre spektrat.

I vagn 1 så fanns det lussekatt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag kan flytta till den vagn jag vill. Förflyttningen sker tidigt.

Min förmåga är att ge biljetter till biljettlösa. Denna förmåga sker rätt sent.

I vagn 5 finns en gran och i vagn 8 finns julmust.

Jag är en betalande resenär

Min förflyttning kan ha att göra med vagnarna men har inte fått någon info om det i pm.

Inte heller nån info om vad biljetterna faktiskt gör eller varför jag inte dog inatt.

Jag sitter alltså på en tillsynes useless förmåga och en hel del väldigt kraftiga men utan att veta varför.

Kanske klarnar det om jag hittar mitt föremål.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Om Xyas talar sanning verkar det som att Hellzon stoppat Xyas aktiviteter.
Byn kanske får klarhet nästa natt när jag och Hellzon står i samma vagn.
Jag vill höra mer klargörande från Hellzon.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag kan flytta till den vagn jag vill. Förflyttningen sker tidigt.

Min förmåga är att ge biljetter till biljettlösa. Denna förmåga sker rätt sent.

I vagn 5 finns en gran och i vagn 8 finns julmust.

Jag är en betalande resenär

Min förflyttning kan ha att göra med vagnarna men har inte fått någon info om det i pm.

Inte heller nån info om vad biljetterna faktiskt gör eller varför jag inte dog inatt.

Jag sitter alltså på en tillsynes useless förmåga och en hel del väldigt kraftiga men utan att veta varför.

Kanske klarnar det om jag hittar mitt föremål.
Kan du ge biljetter till dig själv?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Antar att om jag på något sätt skulle förlora min biljett så skulle jag kunna ge mig själv en ny.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Lösa tankar:
  • Halo är ulv tillsammans med någon annan. Denne andra ulv kan byta plats på vagnar. Varför?
    • Halo stod i den låsta vagnen där förmågor inte borde funka.
    • Om vagnbytarförmågan bodde hos en bybo så borde denne rimligen ha kommit ut med det och förklarat varför hen valde att rädda Halo
    • Med andra ord bor vagnbytarförmågan hos en ulv.
    • Om Halo är ulv med någon annan och denne andra individ inte är Hellzon så är det alltså Halo som har knuff/dragkraften som Hellzon teoriserar om, såvida det inte finns tre ulvar.
  • Varför inget nattmord igen?
    • Ulvarna kunde inte mörda, i så fall varför?
      • Mord kan bara ske i samma vagn
        • Xyas är ulv och Basse samt Hellzon sprang ifrån honom innan mordet triggade?
        • Lukas är ulv och försökte mörda mig men jag flyttade mig innan mordet triggade?
        • Basse är ulv och försökte fånga Sidd och sedan snacka bort ett mord?
      • Ulvarna har inte nattmord
        • Om xyas talar sanning och är låst i vagnen och ulvlaget har någon som kan byta plats på vagnar så kan de kanske mörda genom att låsa någon i en vagn och sedan byta den vagnen mot den sista på tåget.
          • Varför gjorde de då inte detta under nattfasen utan bytte plats på 5 och 1 istället för 5 och 3?
    • Ulvarna valde att inte mörda
      • Halo + en till är ulvar och kvarvarande ulv stod i en vagn tillsammans med en solospelare, hade varit uppenbart direkt vem ulv 2 var?
      • Rösterna fortsätter gå mot byn och inte mot ulvar och de är inte hotade, så de föredrar att skapa mer brus?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Du är ju bekräftad by (iallafall om vi kan lita på Lukas). Har du någon aning om vad den här förmågan kan vara bra för?
Ingen aning, om vi skulle anta att både du och jag talar sanning så kan alltså du ge biljetter (står det förresten om det är till spelare eller bybor du kan ge?) och jag kan kontrollera biljetter, men ingen har kommit ut och sagt att de kan påverka folk med biljetter så tills vidare är det helt skummerskt
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ingen aning, om vi skulle anta att både du och jag talar sanning så kan alltså du ge biljetter (står det förresten om det är till spelare eller bybor du kan ge?) och jag kan kontrollera biljetter, men ingen har kommit ut och sagt att de kan påverka folk med biljetter så tills vidare är det helt skummerskt
Biljetten delas ut slumpvis mellan biljettlösa spelare i min vagn. Så även ulvar kan få biljett.

Det vore ju bra om alla som har förmågor som har med biljetter att göra outar dem så att
vi kan försöka få klarhet i den här delen av pusslet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Biljetten delas ut slumpvis mellan biljettlösa spelare i min vagn. Så även ulvar kan få biljett.

Det vore ju bra om alla som har förmågor som har med biljetter att göra outar dem så att
vi kan försöka få klarhet i den här delen av pusslet.
Jag har samma förmåga som Emp. Jag kan se om folk har biljett eller ej.

Kan det vara så att du är en Cult Leader (för att låna en term från Ultimate Werewolf)? Att du vinner när alla är "infekterade", alltså har biljett? Det skulle förklara varför jag och Emp kan se vilka som har det (och göra det lite lättare för dig att vinna eftersom två spelare redan början som infekterade?

Kan det vara så att vi inte har några "vanliga" ulvar alls, utan Halo (och någon hejduk?) är någon typ av specialulvar? Det skulle förklara de uteblivna nattmorden.

Röst: Halo9000
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Jag har hittils tyckt/trott att detta med biljetter bara är flufffluf som Vimes lagt in
och att säkert är nån ulv med i det bruset...

Larsson: intressant teori med biljettsjukan (i dessa pandemitider) men vad ska då Basse Väkta mot?
Basse: står det att du kan Väkta mot ulvars Nattmord? Svara så kan vi släppa det är med spelmekanikens vinstmål.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Larsson: intressant teori med biljettsjukan (i dessa pandemitider) men vad ska då Basse Väkta mot?
Basse: står det att du kan Väkta mot ulvars Nattmord? Svara så kan vi släppa det är med spelmekanikens vinstmål.
Ah, just det ja - väktarBasse. Då faller min specialulv-teori rätt snabbt. :-(
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Stövelkatten röstade inte ens igår. Han behövde förstås inte det eftersom alla
skulle mula mig men det hade varit intressant att se hur han röstade.

Nu har han också rört sig så han har nog hittat sitt föremål.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,610
Snabba tankar:

@Empiricus ja, jag tror mer och mer att det det kan finnas subgrupper inom gruppen. Därför skriver inte Vimes ut ulvarnas vinstvillkor, för det skiljer sig mellan de olika ulv-lagen.

Kanske är det ett Jul vs Nyårs-race? Vi har ju lite olika föremål som tematiskt kan delas upp på de två grupperna. Men för mig blir det helt koko eftersom jag är väktare. (Påstår Vimes ja, men vafan vet man? Är det kanske nån skruvad variant på väktare?)

Sedan tror ju jag också att mekaniken med att vagnar kopplas bort hänger ihop med att förmågor bara kan användas på personer i en viss vagn. Känns som en sådan grej Vimsan skulle digga: att vi trängs ihop mer och mer. Vi har inte haft något nattmord eftersom det inte har varit nåt bra läge för ulvizarna att nattmörda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,610
Så här use är min matris över vad som har outats:

Hjälp mig gärna att göra den bättre så kan jag klägga upp en snyggare!

:D

1609257479928.png
1609257479928.png1609257479928.png
 
Top