Ingen kommer antagligen skriva "nazister är dumma i huvet" på rollspel.nu, förutom nu när jag gjorde det och när Svarte faraonen gjorde det... Och när någon mer i tråden refererar till just det exempel vi diskuterar. Varför? Jo för att egentligen så vet vi ju alla att medans nazisterna ÄR dumma i huvudet så beror det på en massa olika faktorer, där uppväxtmiljö kan betraktas som nån slags summa av dessa (som förenkling). Men nazismen växte fram ur någonting och populariserades genom ett skede, en politik, ett samhällsklimat.
...Men eftersom det just är nazister vi diskuterar och inte typ öh religiösa av onämnd religion t.ex. så gäller ju även specialreglerna att de allra flesta av oss också är uppfostrade med grundpremissen att nazister är dumma i huvudet. Det säger sig förstås självt någonstans att just begreppet "nazister är dumma i huvudet" är en omskrivning vars definition egentligen är mycket större. För nazister är ju inte dumma i huvudet på det viset som misogynister är dumma i huvudet, inte egentligen. Nazister är inte dumma i huvudet på samma sätt som våldtäktsmän är dumma i huvudet. Eller mördare, eller pedofiler. Nazister är dumma i huvudet på sitt sätt och de där andra jag talade om är dumma i huvudet på sina sätt.
...När man nämner nazism och nazister så får man en massa saker på köpet, negativa saker med historisk relevans, varför också "nazist" egentligen är ett skällsord för de allra flesta.
Egentligen skulle man inte alls behöva skriva eller säga "nazister är dumma i huvudet" eftersom själva den frasen enligt mig förtar det skällsord som nazismen innebär. Jag skulle nog påstå att det egentligen är en förmildrande förmån att vara dum i huvudet som nazist... En sorts begåvning, nästan. "Jag är nazist, men jag är ju dum i huvudet" - "jag kan inte påverka det, det är nog lite synd om mig".
Nä, det är klart att det inte är okay att vara nazist. Men det är ju faktiskt okay att vara lite dum i huvudet, i alla fall när man inte kan hjälpa det.