var och hur generera AI bilder i nådens år 2026?

CapnZapp

Myrmidon
Såvitt jag kan hitta är det bara en tråd som fortfarande lever och har hälsan sedan bildgenerering blev en grej för fyra (?) år sedan:

Den tråden är dock inte avsedd att diskutera tekniken. Så jag provar här och nu (flytta om det finns ett bättre ställe):

Om man provade generera bilder både lokalt och online när det var nytt men inte hängt med i utvecklingen sedan dess (och det var ju stenålder för fyra år sedan), vilka tips har ni som är aktuella i juli 2026?

* är det fortfarande möjligt eller aktuellt ladda ner generatorer lokalt, eller är det bara aktuellt för datorer med massor av VRAM numera? På "min tid" räckte även en blygsam rigg för att köra Stable Diffusion. Jag menar inte att köra program från 2022, jag frågar om utvecklingen fortfarande inkluderar små maskiner som min, eller om alla framsteg förutsätter att man uppgraderat till det senaste?
* Vilka sajter rekommenderar ni online? Jag föredrar i första hand ocensurerade gratissajter även om det innebär begränsat antal bilder per tidsenhet. Jag vet alla pratade om MidJourney men jag orkade aldrig muppa med deras sura Discord-interface, utgår från att alla dylika primitiviteter försvunnit från marknaden.

Med vänlig hälsning,

För lokalt verkar ComphyUI vara mest flexibelt, dock inte så bra användarupplevelse.

Har labbat lite med InvokeAI som känns mer som en ai bildbehandlare än en teknikdemo, så kan vara något att testa.

Dom nyaste modellerna är lite opraktiskt stora men beroende på vad man vill få ut går det få rätt bra resultat med Flux.1 Dev, jag kör den hyffsat bekvämt med 16gb vram, den börjar dock bli lite gammal.

För att styra resultaten kan så kallade loras användas, det är adaptrar som justerar modellens still i någon riktning.

För att hitta modeller och loras finns hemsidan civitai som har en rätt utförlig samling.

En av de begränsningar jag minns jag upplevde då (på den gamla dåliga tiden way way back in 2022) var att det inte fanns någon verklig förmåga att döpa en genererad karaktär och sedan säga till AIn att placera just den karaktären i olika situationer.

Det gick alltså dåligt att skapa flera bilder av någon som tydligt är och förblir en och samma person, även om man vill ändra på omgivning och kläder och utrustning.

Det enda som stod till buds (iallafall vad jag minns) var att använda kända personer. Men även om vi bortser från alla former av diskussioner (denna tråd är tänkt vara rent tekniska tips på bra och enkel generering) känns det trist och begränsande. Det

Vi är ju på ett rollspelsforum; syftet är att skapa spelarkaraktärer och spelledarpersoner som förblir sig lika mellan olika bilder.

Back