Nekromanti vapenlängd&utrymme

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
fågan är hur mycket utrymme som behövs för att efektivt kunna svinga ett vapen?
det varierar väl beroende på vapnets längd och om du hugger eller sticker med det.
men hur mycket?

anledningen till att jag ställer frågan är att det inte är ovanligt, (i alla fall inte i vår grup)
att någon backar in i ett hörn för att inta bli anfallen bakifrån.
men kan man använda ett kraggsvärd effektivt när man står i ett hörn?
går det med ett kortsvärd?

Tearlach: som alltid har en till fråga.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Om man ser på det logiskt (inte alltid detsamma som regeltekniskt), så borde en stridande i ett hörn tappa ett flertal fördelar:

1) Han/hon blir inte lika rörlig (och rörlighet är en viktig del i anfall och försvar),
2) Vapen avsedda att svingas (längre, huggande svärd, yxor, osv) kan inte användas fullt ut,
3) Stötande vapen (spjut) kan inte användas lika effektivt.

Enda fördelen med att stå i ett hörn är just att man förhindrar attacker bakifrån. Å andra sidan förlorar man en massa annat. Testa själv genom att ta en kvast/golvmopp/dammsugarrör/annat föremål av ungefärlig vapenlängd, ställ dig i ett hörn, och se hur begränsande det är. Någon regelkunnig kan säkert formulera det hela i tärningsmodifkationer.

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Anpassningsförmåga

2) Vapen avsedda att svingas (längre, huggande svärd, yxor, osv) kan inte användas fullt ut,

Jag föreställer mig att det med många vapen räcker med en förhållandevis liten "sving" för att de skall fungera. Man kanske inte kan ta sats i hela cirklar som en olympisk släggkastare men det är nog inte så bra ens om man har full frihet.

3) Stötande vapen (spjut) kan inte användas lika effektivt.

Varför inte? En stöt behöver ju verkligen minimalt utrymme. Dessutom kan spjut vara väldigt användbara för att hålla folk på avstånd.

Visst får man problem av att stå i ett hörn, men det primära problemet är nog att man är låst till en plats. Man kan inte (enkelt) göra sidosteg och omöjligen bakåtsteg.
Säkert kan väggar upplevas som störande men man får tänka på att även anfallaren drabbas av de problemen. Försök hugga huvudet av någon som trycker i ett hörn :)

Enda fördelen med att stå i ett hörn är just att man förhindrar attacker bakifrån

Inte bara bakifrån, du begränsar alla anfallare till en kon framför dig. Det är inte lika effektivt som att stå i en korridor men i brist på korridorer kan ett hörn vara ett bra alternativ :)

Testa själv genom att ta en kvast/golvmopp/dammsugarrör/annat föremål av ungefärlig vapenlängd, ställ dig i ett hörn, och se hur begränsande det är.

Frågan är om den genomsnittlige Eon-spelaren har tillräckligt högt Fv i kvast-strid för att det skall vara riktigt rättvisande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Anpassningsförmåga

"Jag föreställer mig att det med många vapen räcker med en förhållandevis liten "sving" för att de skall fungera."

Utrymme behövs, framförallt på den sidan som svärdshanden är. Det finns ett skäl till att så många europeiska borgar byggdes med högervridna spiraltrappor.

"Varför inte? En stöt behöver ju verkligen minimalt utrymme. Dessutom kan spjut vara väldigt användbara för att hålla folk på avstånd."

För att få kraft med ett spjut behöver man lite utrymme att få tryck på stöten, så att säga. Om stöten ska ske framåt behöver man alltså utrymme bakåt. Sådant är det ont om i hörn.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Står man i ett hörn med ett kragg-svärd har man inte fattat vad det är att spela kragg barbarer!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Anpassningsförmåga

Jag föreställer mig att det med många vapen räcker med en förhållandevis liten "sving" för att de skall fungera.

Visst "fungerar" vapnen men man måste räkna med att skadan blir klart lägre om vapnet inte används som det ska. Jag kanske inte är någon exeptionell kvastfäktare men en rätt hyfsad kampsportare och jag vet att det inte är lätt att slåss i ett hörn, även om man bara använder närstrid då ens rörlighet begränsas.


Inte bara bakifrån, du begränsar alla anfallare till en kon framför dig. Det är inte lika effektivt som att stå i en korridor men i brist på korridorer kan ett hörn vara ett bra alternativ

Det stämmer bra. Dock kan det vara svårt att fly om fienden blir övermäktig. Man behöver bara ställa sig i ett hörn om fienden är fler än sin egen grupp och frågan är om inte det då är bättre att springa omkring (förutsatt att det är möjligt) och på så sätt bara ha en motståndare åt gången.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
cornered ;)

Utrymme behövs, framförallt på den sidan som svärdshanden är. Det finns ett skäl till att så många europeiska borgar byggdes med högervridna spiraltrappor.

Därför ställer man sig med ryggen åt ena väggen och sidan åt den andra (av de två väggar som utgör hörnet d.v.s). Ypperligt med utrymme. Skölden skyddar back-handen och en anfallare måste ta sig genom din gard för att kunna attackera. Naturligtvis har man inte lika mycket frihet som på öppen mark men det har ju inte anfallaren heller.

För att få kraft med ett spjut behöver man lite utrymme att få tryck på stöten, så att säga. Om stöten ska ske framåt behöver man alltså utrymme bakåt. Sådant är det ont om i hörn.

Vad skall man med utrymme bakåt till? Vill man stöta mot en fiende som står framför en så tar man ett kvickt steg (framåt) under det att man för spjutet häftigt framåt. När den arketypiska spjutstöten är genomförd kommer man ha utnyttjat 1-1.5 meter framåt och inget bakåt.
För att ha någon nytta av utrymme bakåt skulle man vara tvungen att först dra bak spjutet och sedan stöta det framåt. Detta leder till mindre kraft (rimligtvis, då det enbart ligger armstyrka bakom) och ett sämre läge (motståndaren kan anfalla när du så vänligt rycker bort spjutet från hans väg).

Det som suger i ett hörn är att man inte kan retirera. Om svärdskillen kommer en in på kroppen är man rätt fast (dags att dra dolk ruskigt snabbt ;)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Anpassningsförmåga

Visst "fungerar" vapnen men man måste räkna med att skadan blir klart lägre om vapnet inte används som det ska. Jag kanske inte är någon exeptionell kvastfäktare men en rätt hyfsad kampsportare och jag vet att det inte är lätt att slåss i ett hörn, även om man bara använder närstrid då ens rörlighet begränsas.

Snarare kan man nog säga att skadan blir högre om man använder absurt vida svingar men sådana är knappast praktiska i vanlig strid heller. En så vid sving har en tendens att ta tid och lämna stora öppningar för motståndaren, för att inte tala om att den verkligen annonserar din handling.

Det stämmer bra. Dock kan det vara svårt att fly om fienden blir övermäktig. Man behöver bara ställa sig i ett hörn om fienden är fler än sin egen grupp och frågan är om inte det då är bättre att springa omkring (förutsatt att det är möjligt) och på så sätt bara ha en motståndare åt gången.

Jag håller med om att hörn inte är drömlägen. Man är ju som sagt hindrad. Jag tycker inte att ett hörn är fullt så illa som vissa anser dock. Det är snarare en fråga om att kunna anpasa sin taktik till en ovanlig situation.
Springa omkring är besvärligt, för att inte tala om tröttsamt. Det är svårt att utmanövrera fem, sex personer tillräckligt för att de inte skall kunna angripa dig. Då är det nog lättare att välja ett hörn och stanna där.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Anpassningsförmåga

"Snarare kan man nog säga att skadan blir högre om man använder absurt vida svingar men sådana är knappast praktiska i vanlig strid heller. En så vid sving har en tendens att ta tid och lämna stora öppningar för motståndaren, för att inte tala om att den verkligen annonserar din handling."

Vi pratar inte "absurt stora svingar" - bara de åtta standardattackerna, varav de flesta blir försvårade av att inte ha tillräckligt med utrymme. Man måste stå minst 1½ meter ut från väggarna om man ska inte ska löpa risken att slå i med vapnet.

"Jag håller med om att hörn inte är drömlägen. Man är ju som sagt hindrad. Jag tycker inte att ett hörn är fullt så illa som vissa anser dock. Det är snarare en fråga om att kunna anpasa sin taktik till en ovanlig situation.
Springa omkring är besvärligt, för att inte tala om tröttsamt. Det är svårt att utmanövrera fem, sex personer tillräckligt för att de inte skall kunna angripa dig. Då är det nog lättare att välja ett hörn och stanna där."

Om man har 5-6 pers mot sig, så är det rätt kört oavsett om man står i ett hörn eller inte.



http://www.algonet.se/~enda
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: cornered ;)

Om vi försöker översätta detta till regler...
Mitt förslag:

Det är inte någon nackdel att öppna striden från hörnpositionen. Inga begränsningar.

Är man inblandad i strid men fortfarande har möjlighet att ha väggen något steg bakom sig är enda begränsningen att man inte kan göra kraftfulla anfall med annat än små stickvapen (...typ). Man har inte heller möjlighet att förflytta sig till öppningsavstånd på eget initiativ.

Om man blir riktigt pressad och tvingas stå med typ hälarna mot väggen får man -Ob1T6 i skada med alla vapen utom dolkar. Stångvapen är omöjliga att använda till annat än att typ 'crosschecka' med. Undvika och övriga attacker får en tärnings svårighetsökning. Man räknas som pressad om man tvingas till instinktiva försvar eller slås tillbaka. Att ta sig ur ett pressat tillstånd är svårt och görs med undvika.
Anfallaren får en nivå svårare att anfalla kraftfullt med annat än stötar. Gäller endast hörn... Och dessutom blir det trångt när det är fler åtgången som anfaller. Vilket skulle ge svårighetsökning för allt utom stötar.

Ja... kanske...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Anpassningsförmåga

"Varför inte? En stöt behöver ju verkligen minimalt utrymme. Dessutom kan spjut vara väldigt användbara för att hålla folk på avstånd."

Tja, kanske för att ett spjut sticker ut en bit bakom dig när du håller i det och har man ett hörn bakom sig så blir det lite problem...

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Anpassningsförmåga

Tja, kanske för att ett spjut sticker ut en bit bakom dig när du håller i det och har man ett hörn bakom sig så blir det lite problem...

Man får väl hålla det bättre eller inte ställa sig precis tryckt mot väggen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Anpassningsförmåga

Vi pratar inte "absurt stora svingar" - bara de åtta standardattackerna, varav de flesta blir försvårade av att inte ha tillräckligt med utrymme. Man måste stå minst 1½ meter ut från väggarna om man ska inte ska löpa risken att slå i med vapnet.

Man får väl anpassa sig litet efter situationen. Om man har vägg bakom sig (eller lågt i tak, som kan vara ännu jobbigare) får man väl justera sina tekniker en aning. Det vore ju dumt att försöka svinga _genom_ en vägg.

En tränad krigare borde klara av detta. Hur skulle folk kunna slåss i formation om de behövde 1.5 meter åt alla håll?

Om man har 5-6 pers mot sig, så är det rätt kört oavsett om man står i ett hörn eller inte.

må så vara. Jag tror nog att personen som har ryggen skyddad har större chanser.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Anpassningsförmåga

Om man har 5-6 pers mot sig, så är det rätt kört oavsett om man står i ett hörn eller inte.

må så vara. Jag tror nog att personen som har ryggen skyddad har större chanser.


Jag tror dock att personen som släpper sina vapen, kastar sig till marken skrikandes "jag ger mig" har än större chanser...

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Du har så rätt

Jag tror dock att personen som släpper sina vapen, kastar sig till marken skrikandes "jag ger mig" har än större chanser...

sannolikt... ännu bättre kan vara att slänga vapen och sköld och springa så snabbt man klarar.
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
Re: cornered ;)

det tragiska med att stå i ett hörn är att dem som slåss mot en kan byta av varandra och på så sätt vara utvilade eller helt enkelt kasta något tungt på dig eller bara skjuta ner en med ett armborst, nackdelarna är otaliga. visst om det är en ca 4 stycken man slåss mot kan det vara ganska bra men om antalet överstiger 8 då kan man börja fundera på hos vilken gud man hamnar hos.

Men ideen att en tränad krigare ställer sig i ett hörn är inte så trolig, han skall vara bra desperat och inte ens då är det säkert att han överlever.

Fast om man har kompisar som slåss i rummet så kan man vara ganska skyddad i sitt hörn och då skall man helst andvända ett skjutvapen eller varför inte ett kastvapen.

*lider med klan Samar*
 

DarkWing

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
9
Re: Anpassningsförmåga

"En tränad krigare borde klara av detta. Hur skulle folk kunna slåss i formation om de behövde 1.5 meter åt alla håll?"

Folk som slogs i formationer använde oftast vapen som inte behövde något utrymme i sidled. Romarna och grekerna använde korta svärd. Pikenarna använde långa spjut och så vidare. Slutsatsen är att om man har ett vapen som kräver utrymme i sidled och låser in sig i ett hörn så är man väldigt illa ute. Det samma gäller folk med spjut som iofs inte behöver sidoutrymme men dock måste ha minst en halvemeter fri bakom sig.

/DarkWing
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Formationer

Folk som slogs i formationer använde oftast vapen som inte behövde något utrymme i sidled.

Det är inte vapen som kräver utrymme i sidled, det är teknikerna man gör med dem.

Romarna och grekerna använde korta svärd.

De lär ha använt framför allt stöttekniker (tror jag) som även fungerar med längre svärd.

Att slåss i formation kan liknas vid att stå i änden en smal gång med obegränsad takhöjd. Så länge du undviker väggarna (och inte viftar bakom dig) kan du använda vilka vapen och tekniker du vill. Även långa huggande vapen som pålyxa fungerar bra i denna situation.

Det samma gäller folk med spjut som iofs inte behöver sidoutrymme men dock måste ha minst en halvemeter fri bakom sig.

Så då ställer man sig en halvmeter från hörnet... vad man nu skall med den halvmetern till...
 

DarkWing

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
9
Re: Formationer

"Det är inte vapen som kräver utrymme i sidled, det är teknikerna man gör med dem."

Stämmer. Det var det jag menade. Uttryckte mig nog lite oklart där. Vad jag var ute efter var att man använde inga vapen som kräver att man svingar dem i "sidled". Se nedan:

"De lär ha använt framför allt stöttekniker (tror jag) som även fungerar med längre svärd."
Just det. Anledningen till att de använde kortsvärd är dock att en stöt med långsvärd är svårare att få till i trängsel (det blir rätt trångt i formationsstrid) samt att det inte ger nämnvärt mer skada än en stöt med ett kortsvärd. Desutom kan man ibland få till ett hug med kortsvärdet, vilket man nog aldrig får plats för med långsvärdet.

"Att slåss i formation kan liknas vid att stå i änden en smal gång med obegränsad takhöjd. Så länge du undviker väggarna (och inte viftar bakom dig) kan du använda vilka vapen och tekniker du vill. Även långa huggande vapen som pålyxa fungerar bra i denna situation."

Japp, stämmer bra.... men bara för stångvapen. Man behöver som sagt bara en fri halvmeter bakom sig för att hantera stångvapen effektivt. När det gäller svärd i formationer så fungerar bara de korta tillfredställande. De långa svärden blir helt enkelt för mycket att hantera i trängseln. Dessutom är det väldigt jobbigt att bara kunna hugga rakt uppifrån och ner med ett stort svärd. Med ett litet kan man ju vifta lite hur man vill ;-) även i trängsel.

"Så då ställer man sig en halvmeter från hörnet..."
Typ. Jag var ute efter att man inte kan stå i själva hörnet med ett spjut och slåss, som en del verkade tro.

"vad man nu skall med den halvmetern till..."

Halvmeter behöver man till för att kunna manövrera själva spjutet som ju alltid sticker ut en bit bakåt.

Om man nu ska prata hörnets för och nackdelar så finns det en helt klar nackdel med ett hörn och det är att när man väl är där så kommer man aldrig därifrån om man nu inte på ett mirakulöst sätt slår ut alla anfallare. Dessa behöver dock inte tränga sig fram som några självmordskandidater utan kan ta det lungt och försöka samordna sina insatser och då ligger man nog j%#ligt dåligt till.

/DarkWing
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: flerpersonshörn

Man kan ju stå rätt bra flera i ett hörn...
Typ såhär altså:
|
|.....X
|
|..........X
|...O
|......O.........X
|_____________________________

Där X:en är ens "Frontsoldater" och O:na är diverse magiker, avståndsnissar och icke-stridande.
Man borde kunna relativt lätt stå så att de 3-4 man man har i "linjen" får HÖGST 2-1 emot sig samtidigt som de har acceptabel rörelsefrihet och det är rätt så djävla svårt att ta sig förbi för att komma åt dem som står bakom.


/Bjorn
 
Top