Nekromanti Vanliga frågor på Rollspelsmakarforumet

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hjälp till att sammanställa en FAQ till Rollspelsmakar-forumet, och kom med förslag på vad som ska tas upp!

FAQ står för Frequently Asked Questions, alltså vanliga frågor, och det är tänkt att den ska ta upp sånt som redan besvarats, men som många nya användare undrar över. En genväg jämfört med att posta en fråga (som redan dykt upp många gånger tidigare) och vänta på svar.

Exempel på frågor/svar i Rollspelsmakar-FAQ:en:
*Jag vill skriva mitt eget rollspel, hur ska jag börja?
*Hur fungerar det här med copyright?
*Har Neogames copyright på ObT6-systemet?
*Var kan jag hitta illustratörer till mitt rollspel?

Sedan kan man ju lägga med länkar till viktiga och intressanta trådar som det är bra att inte ha missat.. Skicka in frågor! Gör det för alla rollspelsmakarknattar i Sverige!

-Arvidos, FAQ-ansvarig.
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Låter som en intressant idée med en FAQ del även om en hel del av de frågor som dyker upp på forumet snarare handlar om folk som vill ha respons på sina ídéer snarare än att ha svar på vanliga frågor. Tror dock att dte kan vara värt att ha en FAq del, Keep it up! /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Tja.. Jag skulle kunna tänka mig frågor om upphovsrätt (och eventuellt ©) och en hänvisning till [color:blue]Krille</font color=blue>s guide för hur man skriver rollspel.
Någon som vet några trådar?
Särskilt det där med upphovsrätten, som många inte fattar något av alls eller ens vet finns..

Några länkar:

Lagtext:
http://www.jit.se/lagbok/960729c.html

Lagtext 2:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

~Det här var allt [color:448800]Han</font color=448800> kunde komma på
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
När man kommit förbi ''börja-stadiet'' och vill lägga upp spelet på nätet (t.ex.) så kan det vara trevligt att läsa något om olika bra sätt att göra det och olika sätts för- och nackdelar (PDF, RTF o.s.v.). Därtill inte bara de bra sätten utan kanske något om de mindre bra sätten och varför de inte är bra (senaste versionen av MS Word t.ex.)Det vore kanske inte så dumt heller att skriva något för dem som känner sig ''klara'' och vill publicera (länk till books on demand eller dylikt).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Ta gärna upp lite om copyright på bilder också. Konstnärens tillåtelse osv... Bara lite kort.
Eller bilder överhuvud taget.
"Jag vill gärna ha flashiga bilder i mitt rollspel, men tecknar som en lama med hemorrojder (hur f-n stavas det?). Vad göra?"
Tipsa gärna om elfwood, men påminn om att man måste ta kontakt med konstnären.

Och glöm inte frågan:
"Alla här verkar tro att den där Krille är Gud. Är han det?"
Jag tror att vi alla vet svaret på den frågan...
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
varför inte en artikel!?

ja varför inte, det skulle vara snällt av någon att sätta ihop en enkelt nerspaltad guide till skapande av ett rollspel, jojo jag vet att det finns många olika synpunkter på hur detta ska göras men då får man väll samanfatta de bästa helt enkelt.
Vet inte om jag sett någon i codex, men då kan det väll vara värt att visa upp den på rollspel.nu...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Krille (OT)

"Alla här verkar tro att den där Krille är Gud. Är han det?"
Jag tror att vi alla vet svaret på den frågan...


Äsch, han är ingen gud bara en rollspelshero.
:gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag som i ...

Jag som i min enfald trodde att han var "Guru".

Vilket iofs är sant, han verkar kunna (eller ger åtminstone intrycket) av att kunna en hel del om det mesta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Re: Krille (OT)

Jag antar att du inte menar D&D, för då ser jag inte skillnaden...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Big K:s tillåtelse

"Sjävlklart kommer den med i FAQ:en, med Big K:s tillåtelse naturligtvis."

Vassego'! En styck tillåtelse.
 
Top