Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Nu blir jag nojjig. Typ alla röstar på Xyas just nu. Om ulvarna förlorar denna 50/50 är det ju typ kört för dom stackarna. Ligger dom bekvämt bland folket som röstar på Xyas och myser eller har dom get upp sin polare? Eller ligger dom kanske kvar och kämpar i motvind?

Samtidigt är dom ju bara tre stycken så att styra spelet helt blir ju svårt. Vi vet ju inte heller hur aktiva spelare ulvarna är heller. Men men.
Jag tror att två ulvar ligger i drevet som inte är på en ulv, och en av ulvarna ligger i drevet på ulven (för grönhetsskimret i röstanalysen).

Med Impe som ulv ger det: Impetigo och kanske Octa, Sidd eller Sodmi med röst på Xyas, samt Basse eller Vimes med röst på Impe.

Med Xyas som ulv ger det: Xyas och Basse eller Vimes med röst på Impe, samt Octa, Sodmi eller Sidd med röst på Impe.

Kanske.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Impetigo spelar mycket grönare än Xyas.

Röst: @Xyas
Du har ett väldigt roligt röstmönster just nu, och har hoppat fram och tillbaka mellan Xyas och Impe flera gånger. Vad beror det på? Vem är medulvar till Xyas/Impe tror du?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,743
Location
Stockholm
Som jag skrev innan så ville jag ju gärna få en chans att diskutera mina tankar kring upplägget innan jag outade, och då är det väl rimligt att jag låtsades som att jag inte alls är siaren i mina inlägg? Brynolfs sus sus är bara det om man ignorerar omständigheterna.
Mja, du har såklart rätt här i princip men jag ser mellan raderna en glimt av att du snarare velar än låtsas.

Och du har även rätt i att du såklart inte är den ende ulven. Men ulvchattar behöver inte vara supereffektiva och på på på hela tiden. Och det Är ju ett rätt ovanligt knepigt och riskabelt läge så att ulvarna velar ser jag inte alls som osannolikt. De brukar inte behöva köra såhär aktivt redan i R1.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Ja, det är klurigt. Jag lutar åt Basse och Anth som är de som hårdast stretar emot. Men skulle ulvar streta emot så uppenbart? Men ja, jag tror rösterna i slutet kan ge oss mycket. Det är en jävligt viktig omröstning det här. Visserligen tycks det lite avgjort redan...
Jag lutar åt att du och Basse spelar tillsammans, för ni är så uppenbart på olika sidor hela tiden. Men det skulle å andra sidan innebära ett ganska kasst ulvlag, eftersom det är du som ser till att Impe klarar sig denna rundan.

Har du någonsin haft tvivel på Impes outning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Jag skippar bikupan på mitt möte och stoppar in huvudet här:

jag kan ha fel, men just nu tror jag på Impetigo och två till. Vimes för att han inte riktigt varit på tårna och agerat mer kraftfullt, men å andra sidan har han skrivit bra och sunt. Jag kan också tänka mig att Sidd är ett alternativ och hans velighet nu är besvärande.

Sodmikail är misstänkt för sin låga profil. Det han skrivit är ju jättebra och jag får en känsla av att han kan bidra mycket mer.

Så just nu lutar min ulvtrio åt: Impetigo, Sidd och Sodmikail.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Sedan gör min Impetigoparanoia att det känns sådär att Impetigo får blod i egenskap av att vara första röst på Xyas som ser ut att bli utröstad.

Om Impetigo byter röst och sedan går tillbaka till Xyas får Waterhouse blodet. Kan inte det vars bättre?

En sista grej: vad gör vi om Fjodor dyker upp och claimar siare?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Hörni jag funderade lite på en sak nu. Är det inte väldigt konstigt av Xyas att påstå sig ha velat köra med tre outade siare som ulv?

Att skapa kaos köper jag inte då vi har tid att reda ut det hela. Samtidigt är reglerna tydliga där vi bara har en siare. Alltså måste två av dom vara ond. Därmed har vi 2/3 fångade i princip direkt. Det ända positiva från ett ulv perspektiv är att det hade ökat sannolikheten att få ut den riktiga siaren.

Skulle ni som har varit med ett tag och har spelat med Xyas säga att det är en rimlig manöver utifrån dennes spelstil?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Basenanji mycket bättre om en potentiell siare tar blodet. Om det visar sig att vi har en fejksiare kvar klipper vi denne och tar tillbaks det. Finns ingen poäng med att ge Waterhouse blodet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Sedan gör min Impetigoparanoia att det känns sådär att Impetigo får blod i egenskap av att vara första röst på Xyas som ser ut att bli utröstad.

Om Impetigo byter röst och sedan går tillbaka till Xyas får Waterhouse blodet. Kan inte det vars bättre?

En sista grej: vad gör vi om Fjodor dyker upp och claimar siare?
Jag litar mycket mer på WH än Impe med blodet, tror dock att det bara kommer leda till att WH blir nattmördad nästa runda.

Om Fjodde kommer in och claimar siare tar vi ut dem alla tre och spottar på deras gravar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag förstår verkligen inte vad ni menar nu. Om Impetigo är grön skyddas blodet av väktaren.
Om Impetigo är röd tar vi tillbaks det genom röstning.

Som sagt så har vi inget att vinna av att ge det till en oskyddad Waterhouse vi inte vet färgen på.

Det måste ni ju haja
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Hörni jag funderade lite på en sak nu. Är det inte väldigt konstigt av Xyas att påstå sig ha velat köra med tre outade siare som ulv?

Att skapa kaos köper jag inte då vi har tid att reda ut det hela. Samtidigt är reglerna tydliga där vi bara har en siare. Alltså måste två av dom vara ond. Därmed har vi 2/3 fångade i princip direkt. Det ända positiva från ett ulv perspektiv är att det hade ökat sannolikheten att få ut den riktiga siaren.

Skulle ni som har varit med ett tag och har spelat med Xyas säga att det är en rimlig manöver utifrån dennes spelstil?
Om två ulvar claimar siare ökar deras chans att den riktiga siaren blir utröstad, samt att det tar en extra runda att reda ut härvan vilket ger dem ett extra nattmord. Och som sagt, ulvarna kan utan problem vinna trots att två av dem saknas.
Jag tycker inte manövern ser alls konstig ut. Ulvarna har så sjukt mycket svängrum i det här spelet på grund av blodpoängen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Detsamma gäller givetvis det omvända om vi röstar ut Impetigo nu och sparat Xyas
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Om två ulvar claimar siare ökar deras chans att den riktiga siaren blir utröstad, samt att det tar en extra runda att reda ut härvan vilket ger dem ett extra nattmord. Och som sagt, ulvarna kan utan problem vinna trots att två av dem saknas.
Jag tycker inte manövern ser alls konstig ut. Ulvarna har så sjukt mycket svängrum i det här spelet på grund av blodpoängen.
Fördelen skrev jag också själv. Samtidigt ingen garanti att dom får ut den riktiga siaren. Det vi vet kommer hända är att 2 av 3 ulvar kommer hittas och dö.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Jag förstår verkligen inte vad ni menar nu. Om Impetigo är grön skyddas blodet av väktaren.
Om Impetigo är röd tar vi tillbaks det genom röstning.

Som sagt så har vi inget att vinna av att ge det till en oskyddad Waterhouse vi inte vet färgen på.

Det måste ni ju haja
Ah, insåg nu att jag räknat fel på blodspoängen. Vi har en till runda på oss ifall Impe är röd och blir utröstad av en ulv som försteröstare.
Då spelar det nog kvittar om Impe får röstblodet nu.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Fördelen skrev jag också själv. Samtidigt ingen garanti att dom får ut den riktiga siaren. Det vi vet kommer hända är att 2 av 3 ulvar kommer hittas och dö.
Ja, men ulvarna har ju inget val. De måste ju hantera siarkungen, eller hoppas på extrem tur. Att offra två ulvar för det ändamålet när det egentligen inte kostar särskilt mycket är en hyfsat enkel trade, med tanke på vad de skulle fått. Jag tror du underskattar grovt hur dispensible ulvarna är i spelet, och i vilken situation de befinner sig i.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Jag tycker som sagt Xyas motclaim var rätt svagt och trevande, jag hade claimat direkt, inte försökt diskutera innan.

Men. Det är otroligt taffligt ulvspel också. Är Xyas ulv måste han ha några riktiga AFK-ulvar som vänner.

Impetigo kan spela som han gör som såväl siare som ulv. Det finns tre ulvar i spel men bara en siare. Oddsen att han är ulv är bättre helt enkelt.

Så jag svänger så blir det mer jämt mellan dreven också.

Röst: @Impetigo
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
858
Fördelen skrev jag också själv. Samtidigt ingen garanti att dom får ut den riktiga siaren. Det vi vet kommer hända är att 2 av 3 ulvar kommer hittas och dö.
Jag vet inte om det är värt att teoretisera över. Jag tror att strategin kan funka, men lyckas inte göra en pedagogisk förklaring av det så jag kanske har fel. Det skulle ju i vilket fall leda till en BP-ackumulation hos en spelare som måste skyddas.

Det jag undrar är väl vad @Xyas syfte med att presentera teorin var. Var det en teori han faktiskt försökt få med ulvarna på men inte fått fäste?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Du har ett väldigt roligt röstmönster just nu, och har hoppat fram och tillbaka mellan Xyas och Impe flera gånger. Vad beror det på? Vem är medulvar till Xyas/Impe tror du?
Blåögd bybo med dålig impulskontroll.
Hade en sen röst på WH som min första.

När idén om SiarKung diskuterades och jag började fatta att ”här har vi en plan som byn kan samarbeta om” så tyckte jag det var strålande.
Sen när Impetigo klev in med buller å bång å sa sig vara just den Siaren som ska fixa biffen åt byn så blev jag så glad å applåderade.
Började då jaga efter spelare som motsatt sig SiarKung-idén å tänkte att nu hänger jag på Impetigo i hasorna.
Sen kom Xyas motclaim å då först trillade poletten ner att ”shit” hur fasiken ska det här avgöras.
Tänkte att jag får bara inte bli upplurad på läktaren av Octa som krattat plan för sin Ulvkompis Impetigo och Xyas skrev ngr poster så då valde jag att rösta på Impetigo i stället.
Sen så har poster haglat om sakernas tillstånd och jag tycker Impetigo argumenterat vettigast av de två.

Om ni alla vill få med Sidd på tänket så får ni med fördel skippa alla snurriga specialplaner och %-räkningar med 17 olika möjliga utfall.

Lustigt att både Impetigo och Xyas är så frånvarande första dagen och sen bara brakar in å domderar med Siarclaim: båda har likheter i stil.
Xyas har dock inte imponerat alls med tvekposter innan sin Siaroutning och planer om trippelSiare bara brusar. Är annars otroligt osynlig vilket inte hjälper.
En liten spaning är: vilken tillfällighet att Xyas som typ siste man vad gäller bekräftelse av Siarstatus i sina typ första framträdande i spelet skulle vara just vår Siare: av 13 spelare (12 då om vi räknar bort Fjodde) så är det just den enda som inte deltagit som påstår sig vara Siare. Vilken tillfällighet Xyas. (Om det stämmer att Xyas är ulv så är alltså dennes ulvkompisar ngr mer aktiva spelare).

Impetigo har i mina ögon gett lite mer argumenterande poster som jag fattar.
Därav röst på Xyas.

Så jäkla hoppande har det alltså inte varit egentligen som du påstår.
Jag bytte 1 gång och sen tillbaka.
Ok?
Ni som sitter så säkert stilla med er röst: tycker ni det är så självklart med vem som är den sanne Siaren?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Alla ni som röstar på Impetigo, menar ni alltså jag har blivit grundlurad av Impe tydlighet och självklarhet?
Ser inget rödande där.

Både Anthrox och Waterhouse spelar väldigt fladdrigt nu också. Framförallt Anthrox som skrev om att ge Waterhouse blodet vilket jag inte ser nån fördel med över huvud taget.
Att hoppa mellan dreven gör mig också nervös där det är väldigt jämnt nu.

Det här pratet ni också har haft om att Fjodde skulle hoppa in från sidlinjen och claima siare är också helt obegripligt. Tror vi bör kolla vilka som sprider sånt brus och sprider misstro helt i onödan.
 
Top