Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,683
Nu stundar en hektisk eftermiddag, fackmöten och därefter Masks of Nyarlathotep! Kul men jag är inte med förrän tidigast 23.

Jag är inte ulv utan bybo. Jag har spelat ganska kass, men å andra sidan engagerat och grönt för att vara bybo-Basse. Bedöm mig utifrån hur jag spelar, inte utifrån något ideal om hur man borde spela.

Leta ulv-trios! Vi vill nu se vem en ulv-Xyas eller ulv-Impetigo försöker skydda.

Min röst ligger på Impetigo, han är ulvigare än Xyas tycker jag. Men röstar byn ut en ulv-Xyas är jag redo att skämmas och be om ursäkt.

Jag tycker också att det är läge att hålla koll på Sodmikaeli och Sidd som verkar spela försiktigt. Om Xyas är ulv lär de ha föreslagit att Xyas ska claima och mycket möjligt är att Xyas är redo att offra dig eftersom han har ett Tracy record av att bli utröstad.

Min ulv-trio avslutnings är: Sodmikaeli, Vimes och Impetigo.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,683
Jag vill tacka min IPhones sutocorrect-funktion som utöver att vara den mänskliga teknologins främsta bedrift också passar som ler och Långholmen med mina valkiga fingrar!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nu blir jag nojjig. Typ alla röstar på Xyas just nu. Om ulvarna förlorar denna 50/50 är det ju typ kört för dom stackarna. Ligger dom bekvämt bland folket som röstar på Xyas och myser eller har dom get upp sin polare? Eller ligger dom kanske kvar och kämpar i motvind?

Samtidigt är dom ju bara tre stycken så att styra spelet helt blir ju svårt. Vi vet ju inte heller hur aktiva spelare ulvarna är heller. Men men.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Blodfyllda siarkungens timeline:
Jag postar i #27 att vi kan skydda siaren med en dold väktare runda efter runda och bör outa siare i R2
Sidd hakar på i #62
WH tveksam till siarkung i #80, vill outa R2, påpekar att väktaren kan bli utröstad (inte bara nattmördad)
Anthrox #95 är första posten för blodfyllda siarkungen (BSK)
Häger #109 är första posten om att det tvingar fram motclaim från ulvarna
Octa #110 start på octas premierande av BSK
Brynolf #113 tveksam till BSK pga motclaim
Octa #114 BSK byts mot 1 mot 1-trade för motclaim
Anthrox #115 tveksam till motclaim och konstaterande att ulvar kan offra de sina
Andersson #119 orolig för ifall väktaren blir nattmördad för BSK
Häger #120 tveksam till BSK för att det ger ulvarna vinst om väktaren är borta R4, samt konstaterande att det troligtvis blir motclaim
Octa #122 siare bör outa redan i R1
Anthrox #123 ulvarna behöver utmana eller lägga sig i framkant för att tackla BSK, försök att bygga strategi för ifall ulvarna lägger sig i framkant, ABCD-plan för siarens outning dvs inte nu i R1
WH #124 tveksam till siaroutning R1
Octa #125 tycker Anthrox är röd för att vilja fördröja outning av siare
WH #127 1 mot 1-byte är fördel ulv
Andersson #128 motclaim resulterar i trovärdighetstävling och tveksam till att mata samma individ med blod
Häger #130 ser diskrepansen i Octas presentation av samma idé som Anthrox (dvs BSK), men påpekar avsaknaden av att följa diskussionen
Anthrox #135 no-brainer för ulvarna att motclaima siare pga slit och släng-ulvar i spelmekaniken
WH #141 tveksam till outning R1, förespråkar hellre R2
Häger #143 matten säger fördel ulv för BSK, ifall de prickat ihjäl väktaren och vi lägger allt blod i samma blodbank
Octa #145 propagerar även för att inte rösta ut någon alls, för att bara ha en siarkung
WH #146 blodsamlande ger ulvarna möjlighet att vinna från ingenstans
Anthrox #149 poängterar igen att blodsamlande ger ulvar möjlighet att vinna från ingenstans, dvs blodsamlande är dåligt för byn och ulvarna har tid och möjlighet att göra sig av med två av sina egna, tror ulvstrategin är att sitta ner i båten i väntan på blodtillfällen
Octa #150 tycker att alternativet till BSK är att göra ingenting
Anthrox #151 vi kan inte lita på siarclaimet pga motclaimet som oundvikligen kommer, förordrar senare outning av siaren
WH #152 siaren bör outa R2 och blodet spridas ut
Octa #156 förordar BSK redan i R1
WH #157 outning R2 innebär att väktaren inte kan bli mördad R1 och siaren troligtvis överlever till R2 med ett faktiskt siande
Vimes #158 backar siaroutning i R2 och vill se Octa prata om annat än BSK i R1
Andersson #159 propagerar för BSK i R1 för att ställa ulvarna mot väggen, antingen för att motclaima eller för att acceptera siarkungen
Octa #160 värderar siaren högre än väktaren
Vimes #167 inte helt avigt inställd till BSK, söker assistans från Impe
Andersson #171 tror på BSK utan motclaim
Vimes #174 ställer sig bakom BSK i R1
Häger #179 reviderar åsikten om att BSK är fördel för byn, ifall vi plockar ulvar, fortsatt tveksam till BSK men mindre stressad
Basse #180 ställer sig tveksam till BSK för att det stänger ner informationsflödet en aning och vi tillförlitar oss för mycket på samma spel
Impe #187 outar siare som första post i spelet, som svar på Vimes uppmaning tidigare, påstår att BSK är det enda sättet byn kan vinna, outar med Octa, Andersson och Vimes bakom sig som de som ansåg att BSK i R1 var värt det

Sporadiska efterverkningar (har inte tagit med allt, det blev för mycket):
WH #193 svänger om totalt och ser Impe som BSK och vill få Impe att lägga första rösten redan nu, utan vidare fortsatt gräv efter ulvar
Octa #196 påpekar att vi måste fortfarande jaga, och dumt att följa Impe kanske
Anthrox #198 ställer sig tvkesam till Impe som siare, avvaktar för motclaim och spånar teori kring hur vi ska agera när motclaimet kommer
WH #214 inleder anti-motclaimandet (1), och vill att den riktiga siaren outar direkt
Häger #216 anti-motclaimar (2)
Anthrox #219 poängterar att folk kommer vara skeptiska till ett sent motclaim, och att en opportun ulv-Impe troligtvis kommer få ut vår riktiga siare
Xyas #222 väljer att inte outa sig som siare än
Sidd #225 anti-motclaimar (3) och är glad över att vi har en plan som alla SKA följa, försöker också rikta skuld mot mig som inte stämmer
Xyas #230 går nog att tolka som en honungsfälla av den riktiga siaren, i ett försök att offra sig själv för att dra med sig två ulvar
Anthrox #249 anti-motclaimar (4)
Brynolf #250 anti-motclaimar (5)
Sidd #251 pushar för att alla ska bekräfta Impes claim
Vimes #252 anti-motclaimar (6)
Basse #254 anti-motclaimar (7)
Xyas påpekar att ulvarna kan offra sig själva enklar, och verkar försiktig med att outa siare, det fanns här ett klimat av osäkerhet huruvida det hade varit bra att motclaima eller ej, som påtrycks senare från ett antal individer (Sidd, Vimes mfl)
Xyas #272 motclaimar som siare
Och efter det kan vi ju följa röstlängden för att se hur folk ställer sig till situationen.


Har inte tagit med en del intetsägande/upprepande kommentarer, det var en del sådana.

Det finns även ett sidospår under diskussionen om att sprida ut blodansamling leder till att ulvarna samlar på sig blod i snabbare takt, men den är lite osammanhängande och stundtals låter som att ulvarna har fler än ett nattmord och att väktaren inte kan väkta bybor med blod. WH påpekar felet i det här resonemanget i #176, vilket även leder till att Octa visar sig ha missförstått reglerna kring blodansamling (under hela sin diskussion kring BSK, men det leder inte till någon revidering av åsikt från Octa trots regelmissen).

En annan sak värd att notera, som jag tror att många missar, är att det är ännu lättare för ulvarna att bryta sig loss från BSK (insåg det nu) än vad vi tänkt på. För de behöver inte nattmörda väktaren. Väktaren kan också bli utröstad. Vilket alltså leder till att det är en oerhört stor sannolikhet att väktaren saknas i R4 (större än jag själv tänkt på, och som nu känns som ett reellt hot) och då vinner ulvarna på BSK.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
T ex vill jag se @Xyas och @Impetigo resonera om vilka andra ulvar som med på den andres lag.
Jag har skrivit i dag om detta: Jag tror att Anthrox är ulv med Xyas.

Jag var inne och trevade på Hägerstrand som ulv tre pga att jag inte såg hur hans resonemang ledde till slutsatsen att jag är ulv men nu har han ju flyttat röst så jag har inte nåt rött kvar på honom.

Jag ser @Sidd och @Basenanji som ligger med röster på mig. Basse har motiverat varför, hans slutsatser om Xyas stämmer inte med mina egna och som det verkar även många andras men det finns ju en tråd att fälja där. Hos Sidd ser jag ingen röd tråd och min känsla är att Sidd ghotde en märklig helomvändning från att ge mig glada hejarop till att plötsligt ligganed röst på mig. Jag har bett Sidd att förklara sig men inte fått båt svar än. Sidd är en av mina ulvkandidtaee.

Samtidigt lär ulvarna knappast vila ligga ihopklumpade i ett drev så det borde finnas nån som ligger med röst på Xyas också. @Andersson hakar på sent när det kändes som att det redan tippat över till Xyas nackdel så han är nog en av mina kandidater också.

@Waterhouse och @Brynolf ger mig en känsla av att de ”växeldrar” en del, hakar på varandras resonemang och bygger vidare på dem. Det ger mig en misstanke om att en av dem kan vara ulv som grönar sig genom att bunta ihop sig med en bybo och låna byboiga åsikter.

@Vimes tycker jag för sunda resonemang men det är sparsamt med inlägg från honom. Han tar ställning i X/I och inte så mycket mer.

Så Xyas är röd, Anthrox orange, Sidd, Andersson är gula, en av Waterhouse/Brynolf får också gulfärg men svårt att säga vem av de två som är ulv i så fall. Jag vill se mer av Vimes.

Sen är det ju @fjodorsenuba som lågflyger eller är MIA. Det hjälper oss juinte att jag annonserar mitt siande men Fjodor ligger förstås högt på siarlistan. Är han grön och fortsatt AFK vore det ingen stor förlust att han mördas i r2. Är det en lågflygande ulv gör vi oss kvitt honom.

Säger han efter att ha tvingat in byn i en 50/50-situation för ifall vi ska mörda vår egna siare.
Nu känns det som att vi pratar i cirklar.

Det stod skrivet i stjärnorna att det skulle bli en ulv mot siare-situation, ulvarna MÅSTE chansa på ett motclaim.

Att vänta till r2 innebär 10% risk ALLT ANNAT LIKA att jag blir nattmördad. Jag ser det som högst osannolikt att byn inte skulle ge ulvarna en hel del att gå på i form av negativclaim och sättet vi resonerar om siaren.

Att vänta till r2 eller till nån slags ”konsensus” i siarkungsplanens detaljer som du verkar mena vore d ett rimliga draget hade inte varit vettigt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Borde siarna avslöja vilka de ämnar sia redan i R1 förresten? Jag kan se för och nackdelar med båda.
Jag ser inga fördelar med att jag annonserar det på förhand. Bättre att ulvarna inte vet tänker jag.

Vilka fördelar tänkte du på?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
856
En annan sak värd att notera, som jag tror att många missar, är att det är ännu lättare för ulvarna att bryta sig loss från BSK (insåg det nu) än vad vi tänkt på. För de behöver inte nattmörda väktaren. Väktaren kan också bli utröstad. Vilket alltså leder till att det är en oerhört stor sannolikhet att väktaren saknas i R4 (större än jag själv tänkt på, och som nu känns som ett reellt hot) och då vinner ulvarna på BSK.
Jo, det var den chansen jag räknade på tidigare. Varierar mellan ~56% chans om vi träffar rätt på två ulvar och ~45% chans om vi missar på alla. (8/9)*(6/7)*(4/5) att väktaren överlever 3 slumpade nattmord där ulvar och siare inte är kandidater, multiplicerat med (12/13)*(10/11)*(8/9) för worst case eller (12/13) för best case.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Bra genomgång Brynolf. Det är inte som att Xyas inlägg innan claimet direkt skriker siare såhär i efterhand.
Som jag skrev innan så ville jag ju gärna få en chans att diskutera mina tankar kring upplägget innan jag outade, och då är det väl rimligt att jag låtsades som att jag inte alls är siaren i mina inlägg? Brynolfs sus sus är bara det om man ignorerar omständigheterna.
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Min lista över deltagargissningar(1) från grönast till rödast. Baserat på att jag köpt Impetigo-narrativet för den här rundan och tror att svällkroppsstrategin faktiskt funkar.

Sodmikail
Impetigo
Basenanji
Sidd
Vimes
Anthrox
fjodorsenuba (2)
Andersson
Octagonal
Brynolf
Hägerstrand
Waterhouse
Xyas

(1) min egen placering är inte en gissning
(2) saknar information
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Givet Impetigos massiva övertag i röster så ser jag inte riktigt hur jag ska kunna vända detta. Ska även spela rollspel ikväll från 18.30 tills rundan är slut.

Nästa runda kommer helt säkert ulvarna försöka sätta sig först i tåget på att rösta ut Impetigo för att kunna tillförskanska sig dennes (då) två blodpoäng. Med nattmord från den rundan (nattmordet inatt är ju garanterat för väktaren passar Impetigo och det för runda 2 är ju troligt om de tar någon lågoddsare) så sitter det två ulvar med 3 bp av 9 spelare vardera i runda 3. Deras snajpingpotential där är såklart väldigt stor och så länge innan av dem blir utröstade så har de ju vunnit. Ser väldigt mörkt ut för byn alltså.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Jo, det var den chansen jag räknade på tidigare. Varierar mellan ~56% chans om vi träffar rätt på två ulvar och ~45% chans om vi missar på alla. (8/9)*(6/7)*(4/5) att väktaren överlever 3 slumpade nattmord där ulvar och siare inte är kandidater, multiplicerat med (12/13)*(10/11)*(8/9) för worst case eller (12/13) för best case.
Rent matematiskt håller jag med. Men samtidigt är det väl troligt att en väktare som hamnar i ett drev inte passivt accepterar sitt öde, t ex genom att outa sig. Konsekvensen blir då sannolikt att väktaren nattmördas, men det köper ju en runda till av siande samt att vi hinner flytta den rundans förstaröst till någon annan så att vi inte fortsätter att stacka blod på siaren. Fast det är ändå ett risktagande och kanske en onödig sårbarhet för snajpning? Å andra sidan finns det något tilltalande i att det bara finns ett mål för väktaren att vakta och att alla andra bybor bara är en BP var så att ulvarnas BP-massa bara kan växa långsamt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Kan någon ge mig en motivering kring varför, om alla nu är överens om att ulvarna måste claima siare i det här spelet förr (som jag tror) eller senare (som vissa tror), lag päls skulle skicka fram mig som sin siare-kandidat? Det är ju ett så dumt val att klockorna stannar. Eller är teorin att jag är den enda altiva ulven och måste göra allt sjäv?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
856
Rent matematiskt håller jag med. Men samtidigt är det väl troligt att en väktare som hamnar i ett drev inte passivt accepterar sitt öde, t ex genom att outa sig. Konsekvensen blir då sannolikt att väktaren nattmördas, men det köper ju en runda till av siande samt att vi hinner flytta den rundans förstaröst till någon annan så att vi inte fortsätter att stacka blod på siaren. Fast det är ändå ett risktagande och kanske en onödig sårbarhet för snajpning? Å andra sidan finns det något tilltalande i att det bara finns ett mål för väktaren att vakta och att alla andra bybor bara är en BP var så att ulvarnas BP-massa bara kan växa långsamt.
Den generella uppmaningen har varit att väktaren inte får outa sig även om den håller på att bli utröstad, eftersom en väktare som ulvarna vet att de dödat med nattmord är sämre för byn än att de lever i ovisshet. Jag håller med om den uppmaningen och den har lyfts många gånger.

Men visst, om väktaren outas så är en beräkning av hur sannolikt det är att ett slumpmord träffar väktaren helt meningslös.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Alltså. Så bra var inte Brynolfs case
Kan någon ge mig en motivering kring varför, om alla nu är överens om att ulvarna måste claima siare i det här spelet förr (som jag tror) eller senare (som vissa tror), lag päls skulle skicka fram mig som sin siare-kandidat? Det är ju ett så dumt val att klockorna stannar. Eller är teorin att jag är den enda altiva ulven och måste göra allt sjäv?
Ja, jag tycker som sagt att det verkar märkligt. Impetigos claim (och att det är han som gör det) är mycket lättare att förstå hur de tänkt.

Röst: @Impetigo
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,667
Location
Oktoberlandet
[
Nu stundar en hektisk eftermiddag, fackmöten och därefter Masks of Nyarlathotep! Kul men jag är inte med förrän tidigast 23.

Jag är inte ulv utan bybo. Jag har spelat ganska kass, men å andra sidan engagerat och grönt för att vara bybo-Basse. Bedöm mig utifrån hur jag spelar, inte utifrån något ideal om hur man borde spela.

Leta ulv-trios! Vi vill nu se vem en ulv-Xyas eller ulv-Impetigo försöker skydda.

Min röst ligger på Impetigo, han är ulvigare än Xyas tycker jag. Men röstar byn ut en ulv-Xyas är jag redo att skämmas och be om ursäkt.

Jag tycker också att det är läge att hålla koll på Sodmikaeli och Sidd som verkar spela försiktigt. Om Xyas är ulv lär de ha föreslagit att Xyas ska claima och mycket möjligt är att Xyas är redo att offra dig eftersom han har ett Tracy record av att bli utröstad.

Min ulv-trio avslutnings är: Sodmikaeli, Vimes och Impetigo.
Vad ser du som rödande på Vimes?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
856
Summa summarum tycker jag att båda claimen har saker som talar för att de är sanna, men jag tycker nog att det är lättare att formulera en ulvrationalitet bakom att ulv-Impetigo claimar än bakom att ulv-Xyas claimar.
Åh fan. Jag gillar ju jämna drev och röstkaos så jag kan inte låta bli:

Röst: @Xyas
Jag har lutat över efter @Brynolf gick igenom Xyas poster så bra, men kan inte riktigt släppa att tajmingen av Impes outning är ulvig. Som jag tolkar ovan håller du med om det men röstade åt andra hållet av kärlek till röstkaos. Känner du fortfarande likadant?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Jag har lutat över efter @Brynolf gick igenom Xyas poster så bra, men kan inte riktigt släppa att tajmingen av Impes outning är ulvig. Som jag tolkar ovan håller du med om det men röstade åt andra hållet av kärlek till röstkaos. Känner du fortfarande likadant?
Ja, tbh var det såhär:

1. Min läsning var att Impetigos claim var mer rimligt som ett ulvclaim än Xyas
2. Jag såg att det, om jag röstade Xyas, skulle bli helt jämnt
3. Jag tror byn tjänar på att det är jämnt och tight så jag valde Xyas för att se vad andra skulle göra (trots att jag nog tänkte byta till Impetigo sen)
4. Jag gillade Brynolfs läsning och tyckte nog att Xyas kanske ändå var ulven
5. De snabba hoppen till Impetigo oroade mig
6. Så jag föll tillbaka på min originalanalys och röstade Impetigo

Jag tycker genuint att det här är jävligt lurigt. Å ena sidan är Impetigos claim mer lätt att förstå som ett ulvclaim, å andra sidan ser det verkligen inte ut som att Xyas är siaren i inläggen innan hans claim.

Historiskt brukar jag göra en stor sak av att inte "utgå från sin (claimade) roll" när man skriver, men om jag ska vara ärlig har jag sällan fått rätt när jag gjort det.
 
Top