Nekromanti Vampyrer

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
På Sid 222 i Monster Manual står det att om man stakar en vampyr så dör den direkt, dvs så länge staken sitter kvar. Att man kan göra detta när vampyren ligger i sinn kista och sover det fattar jag men kan man göra det i strid, och i så fall hur bra träff, mängd skada skulle det krävas. I AD&D 2ed var det ju inget problem där fanns ju called shoot, med det finns ju inte i D&D 3ed.
Så vad tycker ni man skall göra.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Du kan inte driva en spetsig påle genom en vampyrs hjärta i strid. Inte mer än vad kobolden du strider mot kan driva en spetsig påle genom ditt hjärta (vilket ju lär döda dig direkt, vampyr eller ej).

Så man hackar alltså ner vampyren till 0 livspoäng, han blir gasformig och flyr till sin kista. Du spårar upp kistan och planterar pålen i hans svarta hjärta.

/Mikael - jagar sällan vampyrer
 

Charlemagne

Veteran
Joined
16 Jun 2003
Messages
26
Location
Stenhamra, Stockholms län
Intressant tanke.

Låt oss säga att hjärtat är ett tiny-föremål. De blir det lika svårt att träffa hjärtat på en medium-sized vampyr med AC 20 normalt sätt blir alltså 4 svårare (24).
Sen så är en stake inget normalt vapen och jag skulle se det som ett exotic weapon vilket gör att man får -4 på attack slaget.
Men eftersom detta egentligen inte är rätt känsla så skulle jag aldrig låta någon av mina spelare försöka göra detta.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Då var det som jag trodde.
Du kan inte driva en spetsig påle genom en vampyrs hjärta i strid
Gillar inte "du kan inte, för det finns ingen regel för det" men jag förstår vad du menar. D&D är ju inte byggt kring någon form av realism precis.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Gillar inte "du kan inte, för det finns ingen regel för det" men jag förstår vad du menar.

Ja, alltså, du kan ju försöka men det är ju dödfött, med tanke på att vampyren med största sannorlikhet gör motstånd och så så svårigheten på det skulle vara otrolig, men som sagt du kan ju försöka, 20 är ju alltid lyckat. :gremsmile:

D&D är ju inte byggt kring någon form av realism precis.

Jag tycker nog att det är ganska realistiskt att man inte kan spetsa en vampyr som är vid medvetande.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Gillar inte "du kan inte, för det finns ingen regel för det" men jag förstår vad du menar.
De flesta dör väl av en spetsig påle genom hjärtat. Så om man kan låter "20" innebära ett genomborrat hjärta, borde man alltid slåss med spetsiga pålar mot alla motståndare. Jämfört med ett futtigt långsvärd som kanske träffar på 15 eller så och bara gör 1t8 i skada, är ju de spetsiga pålarna riktigt livsfarliga. :gremwink:

D&D är ju inte byggt kring någon form av realism precis.
Låt mig se nu... du pratar om att bekämpa vampyrer och beklagar dig över bristen på "realism"? Hmmm, vet du, vampyrer finns inte i verkligheten. Vad är det för orealistiskt med att en människa inte kan klara av att genomborra en vampyrs hjärta med en spetsig påle i strid? Har du andra erfarenheter av strid mot vampyrer?

/Mikael - lite sarkastisk
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Jag tycker nog att det är ganska realistiskt att man inte kan spetsa en vampyr som är vid medvetande.
Verkligen. Det måste vara sjukt svårt för även den mest erfarna krigare att sticka en träpåle i hjärtat på en omkringhoppande vampyr. Inte nog med att det är svårt att träffa rätt, fatta vilken kraft man måste ha för att slå en påle (som oftast inte är sylvass, direkt) genom kläder (och ev. rustning), genom bröstet, förbi revben, och in i hjärtat. Det är något man behöver en hammare för att klara av.

Dessutom, om jag var en vampyr skulle jag nog vara rätt mån om att skydda min achilleshäl och inte springa omkring med armarna fladdrande vid sidorna. Detta är samma mekanism som gör råden om att "sparka honom mellan benen" på diverse kurser om feministisk självförsvar så värdelöst. Pojkar lär sig tidigt att hålla kronjuvelerna skyddade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Verkligen. Det måste vara sjukt svårt för även den mest erfarna krigare att sticka en träpåle i hjärtat på en omkringhoppande vampyr. Inte nog med att det är svårt att träffa rätt, fatta vilken kraft man måste ha för att slå en påle (som oftast inte är sylvass, direkt) genom kläder (och ev. rustning), genom bröstet, förbi revben, och in i hjärtat. Det är något man behöver en hammare för att klara av.
Jag tycker en regel liknande den som tillämpas i GURPS Highlander är lämplig. Där kan man inte hugga huvudet av en immortal om man inte först fått honom/henne hjälplös, i annat fall lyckas de alltid skydda sig automatiskt.

Detta är samma mekanism som gör råden om att "sparka honom mellan benen" på diverse kurser om feministisk självförsvar så värdelöst. Pojkar lär sig tidigt att hålla kronjuvelerna skyddade.
Var inte så säker på det. Jag har framgångsrikt använt den taktiken när jag blev påhoppad av två illbattingar (något slags nynassar, sverigedemokrater, folkpartister eller liknande). För att göra en lång historia kort så var det jag som gick därifrån och de som låg i fosterställning och räknade sina testiklar (aka testikulerade). Jag lyckades till och med få in 4-5 konsekutiva knän i skrevet på den förste av dem innan den andre smällde in mig i en vägg.

Men ur spelsynpunkt så tycker jag att det är rätt att man skyddar sina svaga punkter. Om inte annat så för att en vampyr oftast är en boss och bossar ska man helst inte kunna slå på ren jävlaranamma, det ska krävas lite tänkande och utnyttjande av deras svagheter. När såg man senast en film där man helt enkelt knäppte huvudskurken?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Buffy RPG

Jag vet inte om det hjälper dig, men om man vill ha regler för att påla vampyrer i strid bör man gå till en säker källa:
Buffy, the Vampire Hunter, RPG
Jag har det inte bredvid mig just nu, men skadesystemet är i princip detsamma som D&D (det vill säga Hit Points). Regeln för att påla vampyrer lyder ungefär så här:
Det är svårare att träffa hjärtat än att bara träffa vampyren. Man får därför att avdrag (-5 skulle kanske vara lämpligt i D&D). Om man sedan lyckas träffa mångdubblas skadan (*3 eller *4 ungefär är nog lämpligt). Om detta skulle sänka vampyrens HP till noll blev den pålad och upplöses i damm eller vad som nu händer med D&D-vampyrer. Om det INTE skulle sänka vampyrens HP till noll träffades inte hjärtat. Vampyren tar bara normal skada, alltså så mycket skada som skulle utdelats innan multiplikationen.

/tobias
 
Top