Nekromanti Vad tråkigt det är att skriva magi...

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
...så jag slänger in allt i ett inlägg så att ni får veta hur mycket (lite) jag har gjort.. Jag håller ju på, som några vet, att slänga in alla specifika besvärjelser i DoD till ett antal generella.. Jag har förut nämnt hur själva reglerna är tänkta att funka och där kan ni även finna specifika besvärjelsebeskrivningar.. Alla animismbesvärjelser finns exempelvis beskrivna i trådstarten.. Är det några indelningar ni tycker är konstiga eller några besvärjelsenamn som är tokiga så säg gärna till.. SG (Svårighetsgrad) står i huvudsak för en besvärjelses minikostnad för PSY när den används.. Jag har inte tänkt över dem så noga och ska balansera dem när jag kan ställa alla besvärjelserna mot varandra..

<TABLE>
<TR><TD>ANIMISM</TD><TD>SG</TD><TD>Kort beskrivning</TD></TR><TR><TD>Anpassa:</TD><TD>4</TD><TD>Anpassning för ett lättare liv i naturen.
</TD></TR><TR><TD>Bota:</TD><TD>12</TD><TD>All världens läkande konst.</TD></TR><TR><TD>Djurkropp:</TD><TD>8</TD><TD>Frambringar den djuriska formen.</TD></TR><TR><TD>Varelsekontroll:</TD><TD>2</TD><TD>Påverkan av en djurgrupp efter egna syften.</TD></TR><TR><TD>Väderkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Allt som har att göra med vädrets makter.</TD></TR><TR><TD>Växtkontroll:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkar växter efter egna syften.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>ELEMENTARMAGI</TD></TR><TR><TD>Eld/Värme:</TD><TD>3</TD><TD>Det förintande elementet.</TD></TR><TR><TD>Luft/Ljus:</TD><TD>3</TD><TD>Gör det osynliga märkbart och det märkbara osynligt.</TD></TR><TR><TD>Jord/Mörker:</TD><TD>6</TD><TD>Påverkan av Moder Jords beståndsdelar.</TD></TR><TR><TD>Vatten/Kyla:</TD><TD>3</TD><TD>Förändring av vätskornas egenskaper.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HARMONISM</TD></TR><TR><TD>Begränsande</TD><TD>4</TD><TD>Berövar en varelses funktioner.</TD></TR><TR><TD>Inställande</TD><TD>3</TD><TD>Tvingar fram välvilja.</TD></TR><TR><TD>Påverkan</TD><TD>3</TD><TD>Manipulation av känslor.</TD></TR><TR><TD>Rofinnande</TD><TD>6</TD><TD>De helande tonerna.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>HÄXKONSTER</TD></TR><TR><TD>Själ</TD><TD>6</TD><TD>Manipulation av själar.</TD></TR><TR><TD>Straff</TD><TD>6</TD><TD>Förbannelser.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD>ILLUSIONISM</TD></TR><TR><TD>Bländverk</TD><TD>8</TD><TD>Synvillor, hägringar och villskepnader.</TD></TR><TR><TD>Skenljud</TD><TD>3</TD><TD>Spökekon, fantasifoster och ljudinbillningar.</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>
</TD></TR><TR><TD COLSPAN=3>MENTALISM</TD></TR><TR><TD>Förändra
</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen ger förändrade eller nya fysiska förmågor.</TD></TR><TR><TD>Kontroll</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Besvärjelsen påverkar de mentala förmågorna.</TD></TR><TR><TD>Kommunicera</TD><TD><FONT SIZE=1>xxx</FONT></TD><TD>Skapar en kommunikation via andra varelser eller med omgivningen i stort.</TD></TR></TABLE>
Jag håller på med att skriva Mentalism-besvärjelserna så beskrivningarna är inte klara.. Utöver det har jag tre magiskolor till att skriva besvärjelser på..

NEKROMANTI
Förvrida psyke - typ skapa en massa mentala nackdelar.
Förvrida kropp - typ skapa en massa förvridna nackdelar.
Animering - typ allt med odöda.
Ande - typ spiritism.

SHAMANISM
Blandning av animistiska och nekromantiska besvärjelser.

SYMBOLISM
Avvärja - typ beskydd mot magi
Lagra - typ skapa magiska föremål.

Drakmagi, Demonologi och Mörkermagi tänker jag inte skriva besvärjelser för då dessa inte är magiskolor som är lämpade för normala rollpersoner.. Så, vad tycks? De korta beskrivningarna har jag för att snabba upp magikerskapandet för spelarna så att de inte behöver sitta och läsa igenom varje specifik besvärjelse.. Något som är ett gissel i de flesta rollspel.. Sedan ska det kompletteras med korta förklaringar över varje magiskola, så att nybörjare inte tappar bort sig helt..

/Han som mest postar detta för att få lite tankar ur sig
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Vad roligt att Han skriver magi!

Duktig Han! Skriv mer!

Jag, den mäktiga Illusionist som jag faktiskt är, önskar mig en till besvärjelse i Illusionism, som ger känslor och liknande. Så att man int bara kan påverka ljud och bild, utan även få folk att känna av saker (exempelvis att man är förföljd, eller en välkänsla i närheten av magikern eller annan person).

Du har fått med ruggigt mycket som jag funderat mer eller mindre på när jag spelledde min Magikerkampanj där spelarna fick hitta på egna besvärjelser som jag satte Skolvärde på. Det där med att man återfår PSY fortare, men gör av med dom ruggigt lätt är något som ligger mig varmt om hjärtat. Som magiker slipper man således försöka bortförklara för dom dumma krigarna varför man måste sova en hel natt innan man orkar öppna ett lås igen ;P

Det jag läst om besvärjelserna och deras nivåer verkar hittils väldigt lovande. Keep up the good work.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Vad roligt att Han skriver magi!

"Jag, den mäktiga Illusionist som jag faktiskt är, önskar mig en till besvärjelse i Illusionism, som ger känslor och liknande. Så att man int bara kan påverka ljud och bild, utan även få folk att känna av saker (exempelvis att man är förföljd, eller en välkänsla i närheten av magikern eller annan person)."
Ja, jag hade med det också till en början men efter mycket tänkande så lyckades jag inte direkt fylla ut alla tre nivåerna med effekter och när jag hade problem med att hitta på en tredje nivå i Bländverk så lade jag helt sonika alla effekter där.. Sedan så finns det minimagi som fungerar i svag version av psykesvrängningsbesvärjelsen.. Här är indelningen som jag hade det först..

<font size="1">LJUD
Knackning, Spökröst, Spökmusik, Röra sig ljudlöst, Skrik, Tystnad, Falsktal, Avlyssning.

PSYKESVRÄNGNING
Sinnesmask, Distraktion, Aura, Förtrollad sömn, Förvirra.

ILLUSION
Avbild, Illusionskopia, Illusion, Försköna/Förfula, Färglöshet, Illusionsförflyttning, Kunglig måltid, Dunkel, Utseendeförändring, Färgskifte.</FONT>

/Han som tycker det är en väl befogad kommentar och att det är lite för lite besvärjelser i illusionism
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Som vanligt ett bra jobb.

Det jag tänkte på var följande:

Häxkonster och shamanism KAN överlappa, den kännns ganska lika.

Jag noterar att du har tagit bort spiritismen. hmm......känns som om den på sätt och vis skulle kunna var ett sammlings namn på ovan nämnda jox...åtminsone om mna tänker på vad spiritistern höll på med förr.

Bara sådär av nyfikenhet....vart hamnar golem?

MVH Ceetan, somhade en 15p-tenta idag, och som har funderat på ett litet sycke om golem av syntesmaterial
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Häxkonster och shamanism KAN överlappa, den kännns ganska lika."
När jag senare skrivit klart allting så ska jag göra korsreferenser mellan magiskolorna så att det finns olika kombos i dem.. Jag har delat in magiskolorna i olika vägar där nekromanti och animism tillhör samma väg, men en magiker som gått in på någon sida av existensen (död och liv - två olika sorters existens) kan inte lära sig den andra.. Så en animismmagiker kan inte lära sig nekromantibesvärjelser..

Däremot så finns shamanism i vägen existens som något neutralt.. En shaman som är mer naturmagiker har animism som andraskola medan en spiritist-shaman är även nekromantiker och/eller häx(mäst)a(re).. Spiritistskolan var rätt menlös i DoD så jag tyckte jag lika gärna kunde baka in det i nekromanti och häxkonster istället, ungefär som jag bakade in portalmagi i demonologi..

Jag har inte skapat några besvärjelser till shamanistskolan, bara för att jag känner att jag måste ordentligt tänka igenom vad som ska finnas i den.. Häxkonster är något jag måste göra lite efterforskning på också, för att eventuellt utöka den.. Möjligheten finns att jag tar bort shamanism helt och låter andra magiskolor täcka det.. Fast nu finns det 11 magiskolor och det är ett skönt primtal som jag gärna vill hålla mig till.. :gremsmile:

"Bara sådär av nyfikenhet....vart hamnar golem?"
Symbolism, men symbolism är bara en skola där man lär sig överföra andra magiskolor som symboler så man måste kombinera detta med en annan besvärjelse.. Jag har redan gett en förklaring till hur man kan skapa en golem med mina regler, om du kommer ihåg? :gremsmile:

/Han som tackar för berömmet och intresset (som gör att han orkar skriva vidare)
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Oki...då hade du ju en vettig baktanke med allt....fast det brukar du ju ha. Att 11 är ett skönt tal är sant. Fast jag tycker du kunde ta bort shamanism och släng a in alkemi istället.....fas alchemi är ju jävligt meckigt förståss.......jag skulle kunna be en vän skicka sitt alkemiska perodiska system till mig och se om det finns nåt vettigt där..(han gjorde dry till dnd).


MVH Ceetan, som hade kemitenta igår, fast inte alkemi utan organisk kemi
 
Top