Nekromanti ..vad kostar det?

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..hur mycket kostar det att få sitt rollspel tryckt, så som alla andra rollspel är tryckta med mjukpärm etc?
hur mycket kostar det att trycka hundra böcker? vad kostar det att trycka tusen?

riktigt så långt har jag iofs inte kommit, men det är nog min rollspelsdröm.. hittills har jag kommit på ett regelsystem och en elak cyberpunk-5th element-värld och tänkt massa.. tillochmed skissat på framsida..

antagligen blir det väll ingenting ändå, som vanligt =/

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: ..vad kostar det? [OT]

framsidan kommer att bli fin, ifall den blir vad ni diskuterat /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"..hur mycket kostar det att få sitt rollspel tryckt, så som alla andra rollspel är tryckta med mjukpärm etc?
hur mycket kostar det att trycka hundra böcker? vad kostar det att trycka tusen?"


Det dyra med att trycka rollspel är tryckplåtarna. Själva trycket är snorbilligt. Räkna med någonstans 300-500 kronor per sida i startavgift, och sedan nåt öre per sida i tryck. (ca 60 000-100 000 kronor i startavgift för 200 sidor rollspel, beroende på utförande såsom utfall och spill). Normalt har man en multipel av åtta sidor per plåt och det krävs en plåt för framsida och en för baksida per färg = 2 plåtar per sexton sidor svartvitt. Detta varierar dock från tryckeri till tryckeri. Sådana produkter får du distribuera själv.

Det finns förstås alternativet print-on-demand - i princip en glorifierad laserskrivare. Startavgiften brukar ligga på 5 000 till 10 000, återigen beroende på antalet sidor. Kostnaden per exemplar ligger på ca 10-20 öre per sida. Bindningen är oftast ringbindning eller sämre limbindning, och man är inte begränsad till tryckplåtarnas storlek. Vill man ha snyggt omslag i färg så måste detta ofta tryckas separat, vilket gör att startkostnaden lätt smiter högt upp - tryckeriet kan lätt kräva 500 tryckta omslag för att vara villiga att göra det i färg. Print-on-demand skrivs ut när det behövs och distribueras av tryckeriet.

Man brukar räkna med att det finns en gräns vid en upplaga på ca 1000 ex. Under den gränsen så är det mer lönsamt med print-on-demand, över den gränsen är det mer lönsamt med riktigt tryck.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Det beror på format (A4?), om det skall vara inbundet eller limmat, eller hålat med stålband, färg eller svartvitt och kvalitet på papper.

Jag har kontaktat ett "mindre bra" tryckeri och de skulle ha ca. 10 000 för 100 ex. med vanligt skrivarpapper i S/V, A4 storlek och hålat med stålfjäder. Tänk på att det är dubbelsidigt och det måste nämnas så att du inte säger 140 sidor (för då får du 140 papper! :gremwink:

Det kostar inget att fråga. Skicka mail till de tryckerier som ligger runt omkring.

Men som sagt, ett "riktigt" tryck kostar något mer. Om nu rollspelet blir så bra som du hoppas, så diskutera med folk (okända och kända), beskriv din ide och fråga om någon skulle vara intresserad av att KÖPA ett hemmapul.
Inte så månda är det, där är verkligen att köpa grisen i säcken.
Jag inbillar mig (och rätta mig om jag har fel) att släppa det gratis att ladda ner via en hemsida, och om man gillar det kan man köpa en fin tryckt bok att ha i bokhyllan (Jag räknar givetvis inte med en strykande åtgång). Västmark har det så om jag inte missminner mig.

Lycka till med spelet!

/darker - FMG! (Fronten för Makt åt Grisodlarna)
http://www.styxx.mypc.nu/advantum/index_sv.htm
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
En annan metod ...

... skulle ju kunna vara att helt enkelt kopiera upp det och sätta in sidorna i en pärm. Fantasilöst och trist, jajamensan, men ack så billigt. Minst ett amerikanskt rollspel har använt denna metod. Fördelen är att man kan utöka och modifiera spelet till en mycket låg kostnad. Bara att stoppa in de nya sidorna där dom hör hemma.
I alla fall är detta en lämplig metod att sprida betaversionen bland testspelarna.

-w
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: En annan metod ...

På en del pappershandlar/tryckerier kan man limbinda relativt billigt, ca: 10-15 spänn per bindning. Kan tålas att tänka på om man inte gillar pärmar. Man kan även köpa en maskin för limbindning för ca 2500kr om man nu beräknar tjäna på det...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varierar oerhört från tryckeri till tryckeri. Enda enkla lösningen är att skicka offertförfrågningar till ett antal tryckerier.

Gjorde det för något år sedan för en bok (A5-format i 1.000 ex), och svaret blev minst sagt olika. Den billigaste låg på ca 30.000:-, och den dyraste upp mot 75.000:-, dvs mer än dubbelt så dyrt. Observera också att tryckerier oftast jobbar mot företag, och därför brukar priserna oftast anges exkl. moms, men det finns undantag.

Print-on-Demand är ett alternativ, som är lämpligt om man inte har så mycket pengar i fickan, brukar kosta en startavgift på 3-5.000 kr (men även det varierar), sedan kostar varje bok som tryckts.

Dock är denna variant i långa loppet dyrare, än offset, även ner till så små upplagor som 400-500 ex, under det är PoD billigare. Problemet med offset är att du måste betala hela summan på samma gång, och då behövs en fet plånbok.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
intern-[OT]

stackars oskar i så fall.. =)
näe. kanske blir han den rakade apan redo att skjutas ut i rymden först i androidFilen... altså, ha han där i stället =P

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: intern-[OT]

j ojag vet, det är lite synd om oscar isf, men vfan han får skylla sig själv ifall det blir publicerat ;P förresten vad hände efter det att jag stack "tidigt" egentligen när mattias var sl för neotech 2.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Man kan skicka privata mess!!

...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Man kan skicka privata mess!!

orkar INTE... ! /images/icons/wink.gif dessutom dte är fruivilligt att läsa det här, dte är faktiskt relaterat, ifall du hade frågat vad det handlat om kanske vi hade berättat, det kanske vi gör fortfarande ifall du är snäll... /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: OT!

jo det är som såhär att en god vän till mig och smaffy ska helt enkelt raka av sig allt hår på huvudet och faketatuera in en streckkod på pannan och sedan fota spektaklet och använda som framsida på smaffys rollspel ifall han får det publicerat. så där... det är inte riktigt klart ifall det blir så men det skulle vara kul... för alla andra. /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det hände såhär..

vi sprang omkring som yra kycklingar på slakthuset och höll på att dödas av dendär cyborgen.. naturligtvis kom vi undan hela tiden och hade massa olika 'slagsmål' (spring gubbar!!)med den..

jag blev slagen på magen och fick asont, de andra körde iväg mig till sjukhuset.. som den sanna anarkist jag var bytte jag naturligtvis rum så att de inte kunde stoppa in mig i nån av sina filer.

sen kom cyborgen igen.. gick in i rummet jag skulle ha legat i och började leta efter oss i alla andra rum när den inte hittade oss..

sen gick den in i (hela tiden osynlig, som en predator) vårat rum och vi tryckte på den röda knappen så att en sjukskötare kom.. då blev cyborgen rädd och gjorde sig osynlig igen.. och så gick sjuksköterskan, och så blåste oskars M.D. vit joint-rök i rummet så att vi skulle se var den var.. och så stod den precis framför oskar.. och så började vi skjuta.. cyborgen sparkade på min säng och jag åkte ut, hela tiden skjutandes med min anaconda mot honom.. massa folk blev rädda, vi sköt ännu mer..

vakterna kom.. cyborgen kom undan.. vi hamnade i polisförhör.. sen kom interpool och tog över..

interpool gav oss i sann matrix-anda ett val, käka pillret och glöm allt.. typ. jag tog pillret, oskar tog pillret.. men adam gjorde det inte. nu är adam interpool-agent..

men inte vi.

det var det som hände.. massa tid gick åt till att prata med interpoolagenten..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: det hände såhär..

äsch, shit happens, pigs fly, eu kan säkra fred osv... men jag får fan aldrig vara med på det balla... fan också... jaja skitsamma det kommer nog fler tillfällen.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
du kan..

..sova över som jag, eller varför inte gå hem lite senare?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: du kan..

men skolan börjar ju fan om tre dagar... då började skolan om sex lr ngt... dessutom skall jag ju jobba på lördag, tidigt...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
Top