Nekromanti Vad bojkottar du?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
En annan sak: kan ni tänka er en annan anledning till att det blir fel såhär som i Svt-artikeln är Pravda-förklaringen?
Tror alla vet mitt svar: PK-ism. Sen kan ju just det här fallet bero på att det skett ett vanligt misstag också, men in stort handlar det om PK-ism. Eller vad man nu vill kalla fenomenet. Postmodernism, multikulturalism eller kulturmarxism? Jag gillar inget av uttrycken. Antingen är de för breda, för konspiratoriska, eller för smala. Det är orsaker som spelar in förstås, tillsammans med mycket annat, men framförallt handlar det om psykologi och gruppsykologi. Därför använder jag "PK-ism" för att beskriva problemet.

Om vi antar att det just i det här fallet var PK-ismen som var förklaringen till felet, hur tänkte de i så fall? Varför vill de medvetet ljuga eller förvränga sanningen i den här typen av artiklar?

Journalister är precis som politiker hårt pressade av PK-ismen, betydligt hårdare än vanliga svenskar utanför offentlighetens ljus. Ett felsteg kan innebära slutet på ens karriär, så man lär sig tänka på rätt sätt och säga rätt saker. Hacka på de godkända målen; vilket just nu är SD. Precis som det i andra situationer är helt rätt att hacka på Electronic Arts eller Justin Bieber. Och att försvara de rätta grupperna. I detta fall invandrare, men det kan förstås vara transsexuella eller handikappade eller andra grupper som PK-ismen ser som svaga. Skillnaden är dock att pressen i offentligheten, och när ens karriär är beroende av att tänka rätt, blir så enormt mycket större än om man skulle råka gilla Bieber på ett musikforum.

Just partiskhet för "de svaga" tycks dock vara ett uttalat mål för journalister, men jag är inte helt säker på om det stämmer. Det är väl det närmsta en konspiration jag kommer. Och det beror antagligen på just PK-ismen i förstaläget.Problemet är sen hur och av vem som grupper utses till svaga, men det är en annan fråga.

Så när en journalist bestämmer sig för att skriva en text om invandrares utbildning så har denne med sig att den ska ta de svagas parti, och invandrare betraktas som svaga. Därtill finns samma idéer i de källor som denne har att använda. Det ses t.ex. inte som ok att föra statistik över enskilda etniska grupper, lite beroende på om det är negativt eller positivt.

Men någonstans bestämmer sig ändå författaren sig för att själv gömma fakta. Anledningen som jag ser det kan inte vara annat än ett förakt för folket, och en oro att dessa ska få orena tankar om de utsätts för verkligheten. Det är ju inget nytt att försöka dölja sanningen, det har skett genom hela historien, men det som är annorlunda är att det inte längre sker genom en auktoritets vilja och censurtvång, istället är det vi tillsammans som tvingar fram självcensuren. Så, Pk-ismen är mer som en sekt utan egentlig ledare än som en konspiration imo.

Roligaste exemplet på detta döljande av fakta var något program som hette "efterlyst" där man bad om allmänhetens hjälp att hitta personer man inte ville ge signalement på. En viss humor har PK-ismen skapat iaf.:)



Om man är intresserad av ämnet kan det vara kul att följa tråden "Början på ett mediakrig om mångkulturen?" på Flashback. Det har alltid varit en intressant tråd, men efter valet, och framförallt efter DÖ, har det börjat dyka upp en hel del försiktigt kritiska röster i media, vilket är mycket av vad tråden handlar om.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,185
Ond bråd död;n96034 said:
Nej, bättre att ingen betalar och de lägger ner skiten.
Ja, dags att lägga ned det här komersiella tv-experimentet, sänds ändå bara skit på komersiella kanaler. Tacka vet jag UR och SVT.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Kärlekscraft;n96106 said:
Hoppas du inte då bojkottar läskedrycken Jaffa. För den är inte israelisk, utan finsk http://sv.wikipedia.org/wiki/Jaffa_(läskedryck) Vissa Israelhatare jag pratat med nobbar läsken för dom blandar ihop den med hamnstaden jaffa i Israhell.
Frågan har inte varit aktuell, då jag tycker att den, precis som de flesta sorters apelsinläsk (undantaget Mirinda), smakar kräk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
När jag var 15-17 år upplevde jag ofta smaken av Fanta och kräk samtidigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Annars är Fanta det naturliga valet för de som vill utplåna Israel. Fast det visste de förmodligen redan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Jag bojkottar RyanAir. Flygbolaget behandlar sin personal illa, struntar i handikappade resenärers rättigheter, och har en överkucku som ger mig kalla kårar. Med mera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker man kan bojkotta israelisk forskning om bröstcancer. (Och alla annan medicinsk forskning och teknologi där Israel är världsledande.)

Att enbart bojkotta israelisk frukt och Soda Stream känns halvhjärtat. Vilket pucko som helst kan skita i att köpa avokado.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Arfert;n97359 said:
Jag tycker man kan bojkotta israelisk forskning om bröstcancer. (Och alla annan medicinsk forskning och teknologi där Israel är världsledande.)
Why ? :confused:
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag hade en 10-årig bojkott mot Nestlé som upphörde för några år sedan. Jag vet inte varför, men jag tyckte det var lämpligt med ett tidsbestämt "straff".

Nu är det nog inget.

edit: Nestlébojkotten var (förstås?) på grund av mjölkersättningsskandalen, och inleddes när jag fick reda på det, vilket var först någon gång på 90-talet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag var ironisk. Folk bojkottar saker, av politiska skäl, som inte drabbar dem själva eller sådana de känner.

Och visst får folk bojkotta Israel om det känns bra för dem, men tycker att man kunde ha lite större fantasi. Som "förtryckarland" är israelerna amatörer jämfört med en jävla massa andra länder i asien, mellanöstern och afrika. Inga masshängningar där inte.

Inte har de dödat så många heller, jämförelsevis. Sedan kriget 1948 har ungefär lika många palestinier dött för israeliskt våld som dödats i Honduras på de senaste tre-fyra åren. Honduras, who gives a shit.

Eller som vid massakern i Hama i Syrien i början av 80-talet. På en vecka dödades troligen fler av den syriska regimen än vad israelerna fixat på 60 år. (Och då har jag inte ens börjat tala om det senaste Syrien-inbördeskriget).

Men det är ju alltid sexigt att kritisera judar. Och judar gör alltid bra rubriker.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,110
Arfert;n98001 said:
Jag var ironisk. Folk bojkottar saker, av politiska skäl, som inte drabbar dem själva eller sådana de känner.

Och visst får folk bojkotta Israel om det känns bra för dem, men tycker att man kunde ha lite större fantasi. Som "förtryckarland" är israelerna amatörer jämfört med en jävla massa andra länder i asien, mellanöstern och afrika. Inga masshängningar där inte.

Inte har de dödat så många heller, jämförelsevis. Sedan kriget 1948 har ungefär lika många palestinier dött för israeliskt våld som dödats i Honduras på de senaste tre-fyra åren. Honduras, who gives a shit.

Eller som vid massakern i Hama i Syrien i början av 80-talet. På en vecka dödades troligen fler av den syriska regimen än vad israelerna fixat på 60 år. (Och då har jag inte ens börjat tala om det senaste Syrien-inbördeskriget).

Men det är ju alltid sexigt att kritisera judar. Och judar gör alltid bra rubriker.
Israel är en västerländsk demokrati och därmed känsligare för fokliga påtryckningar från den västerländska demokratika världen än vad diverse diktaturer är.

Jag tror många tycker mordstatistiken på Honduras är förskräcklig. Men kriminalliet är ett allmänmänskligt fenomen som är ganska svårt att råda bot på. Särskilt svårt är det för människor på en annan kontinent att påverka kriminaliteten i Honduras.

Apharteid-system är däremot avarter i vår värld. Dessutom finns historiska belägg för att bojkotter kan bidra till stt störta denna typ av system Sydafrika var ett kolonialt apharteidvälde med europeiska rötter som störtade, delvis på grund av eurpeiska och amerikanska bojkotter av landet.

Vem är det förresten som kritiserar judar (i egenskap av att vara judar)?? Eller var det bara ett sätt för dig att antyda att Israel-kritiker bör misstänkas för att vara antismiter?

Den här sidan anger förresten antalet arabiska försluter för Israels krig efter 48 still närmare 90 000. I Hama dog 5000-40 0000. http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/casualtiestotal.html
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är skillnad på arabiska förluster och palestinska. I totalen räknas exempelvis egyptiska, syriska och jordanska reguljära trupper med. Flertalet med andra ord. De flesta källor säger ca 22000 döda palestinier sedan 1948. (...dödade av Israel, en massa palestinier har dödats av Jordanien och Libanon också. Förmodligen fler.)

Att israelerna är judar (och dessutom allierade med USA) har naturligvis ett nyhetsvärde. Hade israelerna exempelvis varit någon form av araber så hade ingen brytt sig ett skit. Eller om de hade allierat sig med Sovjet. Det kunde hänt, Sovjet var ett av de första länderna som erkände Israel och flörtade med den unga nationen. Då hade vänsterrörelsen på 70-talet hejat på israelerna och fördömt de aggressiva, reaktionära palestinierna och deras allierade, arabländerna.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag bojkottar Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Går bara in på enstaka krönikor och sånt ibland när nån länkar. Testa själv! Ditt liv kommer bli underbart.
 
Top