Nekromanti vad är ett rollspel? Text utan tvetydigheter?

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Följande text finns i mitt rollspel Palethia om vad rollspel är för ngt. Jag har försökt hålla det kort och koncist och ska ta med ett exempel från ett fiktivt spelmöte för att ytterligare understryka vad ett rollspel är för ngt. Vad har jag glömt? Kan texten missförstås av en absolut nybörjare (mitt rollspel ska i huvudsak vända sig till nybörjare)...tacksam för tips!

"Att spela rollspel innebär att man tillsammans med goda vänner flyr verkligheten ett slag. Man ikläder sig en roll i en annan värld och upplever spännande äventyr tillsammans. Rollspel är som en interaktiv berättelse där deltagarnas handlande påverkar hur berättelsen fortskrider. Reglerna används dels för att underlätta rollspelandet i svåra situationer och dels för att öka spänningen. Ska Johans rollfigur Rantor klara hoppet över klyftan och därmed undkomma den blodtörstiga barbarhorden? Rantors färdigheter sätts på prov, Johan kastar tärningen och beseglar därmed Rantors öde…Deltagarna i rollspel består av 1 spelledare (SL) och resten utgörs av spelarna och deras rollpersoner (RP). Spelledaren deltar inte i rollspelet med en rollperson, utan han är den som agerar speldomare med reglerna som stöd. Till spelledarens uppgifter hör bl a att iscensätta äventyr, gestalta spelvärldens övriga invånare som spelarnas rollpersoner kan stöta på och ställa rollpersonerna inför spännande utmaningar. Det är spelledaren som med sin berättartalang målar fram världen och dess omgivningar för spelarna. När rollpersonerna gör någonting får det konsekvenser och spelledaren delger spelarna vad som inträffar och hur deras rollpersoner påverkas av detta, med spelvärlden och sina äventyrsanteckningar som stöd. Ofta får rollpersonerna slåss för sina liv, och det är just i stridssituationer som reglerna tillämpas som mest. Skulle en rollperson avlida, är det bara för spelaren att tillverka en ny och spelledaren gör sitt bästa för att väva in den nya rollpersonen i handlingen. I övrigt är det mycket improviserad teater som gäller, och för att rollspelandet ska flyta på bra, krävs det att framför allt spelledaren är bra på att improvisera. Han bör även kunna reglerna ganska bra och vara väl påläst om spelvärlden i allmänhet. Det tar några gånger att bemästra rollen som spelledare, så testa er fram tills ni känner att det fungerar. För övrigt behöver man inte mycket för att spela. Har man bara blyertspennor, radergummin, anteckningsblock, några sexsidiga tärningar, rollformulär till deltagarna, en väl förberedd spelledare och ett gäng spelare med fantasi och inlevelseförmåga är man fullt utrustad för att börja spela."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,833
Location
Göteborg
Ang. "Vad Är ett Rollspel"-texter i amatörrollspel

För det första: Texten är bra. Jag tror att en nybörjare kan förstå vad rollspel är utifrån denna text. Men en sak reagerade jag på. Du säger att ditt rollspel vänder sig till nybörjare. Är det rent privat till dina kompisar och dig? I så fall behövs ju ingen "vad är ett rollspel"-text, eftersom du själv kan förklara det för dem.
I övrigt tror jag att chanserna att en nybörjare ska få tag på spelet är små om det inte sker genom dig personligen. De få amatörrollspel som faktiskt laddas ned laddas nog inte ned av nybörjare. Jag tror att så gott som alla nybörjare (hela gruppen måste vara nybörjare, annars kan den erfarne tala om vad rollspel är) börjar sin rollspelskarriär med kommersiella rollspel.
Av denna anledning så undrar jag nu om "vad är ett rollspel"-texternas existens verkligen är berättigad i ett amatörrollspel. Jag tänker då inte ha någon i mitt spel. Jag antar att alla som kommer att spela det redan vet vad rollspel är. Det känns som om många har med texten bara för att "det hör till".
Jag vill inte låta dömande på något vis. Jag är egentligen bara ute efter diskussion, då jag har funderat på att lägga in ett inlägg om detta.

PS. Onda tungor kommer att kalla ditt rollspel för "Patethia"
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Ang. "Vad Är ett Rollspel"-texter i amatörrollspel

tusan!! det här med namn är luriga saker....(måste komma ihåg att rollspelare är världens bästa ordvitsare...)

jag hade tänkt skapa ett komplett rollspel som är lätt att komma in i, och sedan kanske försöka få det publicerat på www.rollspel.nu... men du har rätt..förmodligen kommer bara jag och polarna att lira det...tack för berömmet, min vän i rollspelsdjungeln..

en annan sak jag försöker undvika är kroppspoäng (kp). tyvärr har detta resulterat i alltför många skadetabeller...men jag jobbar på det.../images/icons/hairy.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
[stupid mode: ON]
urghh bluuÄÄ aarktwerm tkok glavlokti öööu qwerty üüüytatooo AAatk-k-k
[stupid mode: OFF]

[less stupid mode: ON]
"Rantors färdigheter sätts på prov, Johan kastar tärningen och beseglar därmed Rantors öde…"
färdigheter, vad är det? Varför kastar Johan tärningen? Allt (som denna mening och den innan) som har med beskrivandet att göra kan du ha i exemplet.. Inte här..

"Reglerna används dels för att underlätta rollspelandet..."
De hjälper en att spela rollen?

"Ska Johans rollfigur Rantor /.../ resten utgörs av spelarna och deras rollpersoner"
Vad är en rollperson?

"Skulle en rollperson avlida, är det bara för spelaren att tillverka en ny..."
Jag gillar inte ordet "bara".. Det låter som om man inte ska fästa någon större vikt vid sin rollperson..

"rollformulär"
Vad gör man med ett sådant?
[less stupid mode: OFF]

Alltså.. När jag beskrev rollspel för klassen på Konvux att det var bordsrollspel jag stod och pratade om.. Det du beskriver kan lika gärna vara lajv (blir lite riskfullt för Rantor om han misslyckas med hoppet).. Fast det kommer kanske in i det fiktiva spelmötet..?

Vet inte om det är så bra att fråga oss om det är något du missat.. Håll en redovisning och diskutera med de andra.. Det var så jag fick reda på vad jag hade missat..

~Föredraget [color:448800]Han</font color=448800> höll var precis som [color:448800]Han</font color=448800>s äventyr. En timme för att komma på början och slut och resten improvisation
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
ska se vad alla med varierande "stupid modes" aktiverade säger...texten kommer nog att förändras med tiden & förståelsen ökar förhoppningsvis även när den mest korkade idiot läser igenom resten av rollspelet...(man måste börja ngnstans...)...begreppen är nog kanske svåra att kasta in direkt för nybörjare....det kommer andra utdrag ur rollspelet med tiden, var så säker.../images/icons/hairy.gif
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,833
Location
Göteborg
Kroppspoäng

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

en annan sak jag försöker undvika är kroppspoäng (kp). tyvärr har detta resulterat i alltför många skadetabeller...men jag jobbar på det

<hr></blockquote>



Aaah, det eviga dilemmat. Snegla gärna på Shadowruns skadesystem, det är ett av de bättre, anser jag. Eller om du inte har möjlighet till det: Läs min kortfattade sammanfattning:

Varje vapen har ett skadeindex som består av en siffra samt en bokstav, till exempel 5L eller 8S. Bokstäverna står för hur allvarlig skada vapnet gör (Light, Moderate, Serious eller Deadly). Siffran står för hur lätt skadan tränger igenom rustning och liknande. När man anfaller kan skadan stegras om det blir ett bra anfall (från 6M till 6S t.ex.). Om bokstaven inte kan stegras mer stiger siffran (från 6D till 7D). Personen som blivit träffad skall nu slå ett skadetålighetsslag. Varje slag i Shadowrun har ett target number (TN). Detta är en sorts svårighetsgrad. Ju högre TN, desto svårare handling. Vid skadetålighetsslag är TN = siffran i vapnets skadeindex minus rustningens abs-värde. Ett bra slag gör att skadenivån sänks med ett eller flera snäpp. Till skadetålighetsslag används ett attribut kallat Body. När man har fått reda på hur allvarlig träffen var (L, M, S eller D), fyller man i detta på sitt formulär. Därmed kan man snabbt se hur skadad rollpersonen är.
I stället för KP-boxarna har alla tio boxar, där man får en box för en L-skada, tre för en M, fem för en S och tio för en D. Ju allvarligare skadan är, destå högre svårighetsökning på alla slag.

Hoppas du kan få ut nåt av detta. Lite inspiration kanske.
 
G

Guest

Guest
tusan!! det här med namn är luriga saker....(måste komma ihåg att rollspelare är världens bästa ordvitsare...)

Nä det är göteborgare....

Texten är väl hyfsad men har en del små skavanker. Bl.a. att du nämner rollfigur innan du förklarat vad det är.
En annan sak är att du både använder ordet rollfigur och ordet rollperson. Det är sånt som skapar förvirring för idioter.


Det du beskriver kan lika gärna vara lajv (blir lite riskfullt för Rantor om han misslyckas med hoppet).. Fast det kommer kanske in i det fiktiva spelmötet..?

Det kommer nog fram i sammanhanget (att det kommer ett rollspel efteråt) att det inte är lajv han pratar om (väldigt onödig rättelse (kan kanske inte kallas rättelse, du hade ju inte direkt fel....) som jag så här i efterhand skäms över).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mycket bra skrivet !

Jag tycker att det är kanonbra skrivet ! Enkelt att förstå !
Det jag kan tänkta mig att du kan ta & lägga till är lite hur själva RP är uppbyggt, det får iaf jag en del frågor om.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Å andra sidan

Det skadar ju inte... Vad kan texten ta upp? En halv sida kanske. _Om_ en nybörjare råkar få tag på spelet ifråga är den där halva sidan guld värd.

Ju fler nybörjarvänliga spel desto bättre. Om det är på hobbybasis eller inte spelar mindre roll; de kommersiella alternativen är ju inte precis några under av nybörjarvänlighet.

Jag kan mycket väl tänka mig att en person som hör talas om rollspel blir intresserad av det och söker på internet efter info. Om det då finns flera riktigt nybörjarvänliga _gratisspel_ att peka honom/henne mot så är det väldigt bra... Idag blir det "öh, öh, Västmark... om du hittar en erfaren spelledare." /images/icons/wink.gif
 
Top