DoD Vad är Dragonbanes USP?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
På den svenska marknaden har DoD den nostalgiska USPen (även om jag ställer mig lite frågande till hur mycket nostalgi den genererar och isåfall gentemot vilken version av DoD)

MEN vad är USPen för den engelska publiken? Varför ska de spela Dragonbane? Är det en mer nybörjarvänlig version med enkla regler och - än sålänge - ingen värld. Eller vänder den sig till en yngre publik med sina disneyfigurer och återpubliceringar av de allra äldsta DoD äventyren?

Hur skulle ni förklara för en utlänning varför de ska spela Dragonbane?
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Men om jag jämför hur jag spelar Drakar med dem som spelar dragonbane så har jag inga dungeonmaps och inga gubbar men det går bra ändå
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
På Reddit är det många som söker alternativ till DnD 5e varpå många svarar; Dragonbane!
Det folk verkar gilla är:
  • Det är inte DnD 5e
  • Det är enklare än DnD 5e
  • Det har inga levels och klasserna är väldigt fria
Kritiken folk har är att det är "DnD 5e där man tagit bort allt förutom färdighetslistan" och att det inte har lika mycket "kul grejer för spelare".
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Jag har inte spelat de allra äldsta DoD äventyren men spindelkonungens pyramid och dylika äventyr verkar betydligt lättare att börja lira än Curse of Stradh eller något av de andra D&D-äventyren jag känner till?
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
FL-loggan har, mycket välförtjänt, kommit att bli en kvalitetsstämpel. Det är en selling point. Nyfikenheten, som @Mogger nämner, en annan. Plus att det verkligen är pick-up 'n' play. För samma pris som en av de tre DnD-"grundböckerna" får man allt man behöver, inklusive en mini-kampanj. Det är kanske därför många tror det är en startbox. För man kan väl inte sälja ett fullständigt spel så billigt? :D

När de väl börjat spela, tror jag att många uppskattar att det är "glad-fantasy", enkelt att komma in i och enkelt att spela.

Och det är inte DnD5!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag vill fortsätta hävda att DoD har ett upplägg som är osedvanligt snabbt och smidigt. Jag kan lätt göra en rollperson på nolltid till spelet och stridsreglerna verkar vara upplagda på ett sätt som gör att allt verkligen tycks flyta på i ett raskt tempo (har inte spelat spelet så kan inte lova detta, men det är ett intryck jag fått). Jag kan ha helt fel här, någon som är mer insatt i D&D får gärna rätta mig, men jag vill minnas att striderna i det spelet har mer en figurspelskänsla över sig, med flanking, high ground etc.?

Spelet är även mer dödligt än D&D tycker jag det verkar som. Under de få gånger som jag lirat D&D har det nästan varit svårt att få sin rollperson att dö vilket förtog en del spänning. I DoD verkar det betydligt enklare att kola vippen.

@Conan Jag har ibland lite svårt att hänga med i dina frågor då du beskriver Drakar och Demoner som D&D. Den förkortningen används till Dungeons & Dragons som ju också diskuteras här vilket kan bli lite förvirrande. Drakar och Demoner brukar förkortas DoD. Menar inte detta som kritik, nämner det så att jag kan besvara frågorna bättre och så att inga missuppfattningar uppstår 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag har inte spelat de allra äldsta D&D äventyren men spindelkonungens pyramid och dylika äventyr verkar betydligt lättare att börja lira än Curse of Stradh eller något av de andra DnD-äventyren jag känner till?
Det nya medföljande äventyret är väldigt bra, i synnerhet att köra för lite yngre spelare. Jag kör det för min dotter och hennes polare och de älskar det. De har inte så mycket att jämföra med, men ändå!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Spelet är även mer dödligt än D&D tycker jag det verkar som. Under de få gånger som jag lirat D&D har det nästan varit svårt att få sin rollperson att dö vilket förtog en del spänning. I DoD verkar det betydligt enklare att kola vippen.
Man får ju aldrig det där "jag har mer Hit Points än en elefant" i DoD, och dessutom är både helandet och försvaret mycket mer begränsat än i D&D. En DoD-strid är ett race till att (inte) förlora, medan en D&D-strid brukar vara "stabilisera läget, tank&spank, grinda ned motståndet". Det gör DoD-strider både snabbare och mer riskfyllda (och mer intressanta).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Om det är ett spel för nybörjare och barn vill man verkligen att det ska vara så dödligt då? Eller är dödligt i jämförelse med D&D där en god natts sömn läker alla dödliga skador.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Om det är ett spel för nybörjare och barn vill man verkligen att det ska vara så dödligt då? Eller är dödligt i jämförelse med D&D där en god natts sömn läker alla dödliga skador.
Det är inte jättedödligt fortfarande, och en snäll SL kan enkelt bygga om det som att man kommer undan med bara blessyrer och liknande.

Det är mer ett nybörjarspel än ett barnspel - det har fortfarande våld som standardmetoden för konfliktlösning och sådant.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Om det är ett spel för nybörjare och barn vill man verkligen att det ska vara så dödligt då? Eller är dödligt i jämförelse med D&D där en god natts sömn läker alla dödliga skador.
Jag skulle inte säga att det är ett spel för barn, tror ingen här i tråden heller har nämnt det som ett USP. Däremot skulle jag säga att det är ett spel barn kan spela, men för mig är det inte samma sak som att vara ett spel för barn.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
369
Location
Stockholm
Sen till festen (tråden)!

Jag gör helt enkelt så jag ställer frågan bland våra discordmedlemmar (DB discorden, med dryga 1600 medlemmar) istället för att spekulera (även om jag tror att flera redan satt huvudet på spiken). Återkommer!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Sen till festen (tråden)!

Jag gör helt enkelt så jag ställer frågan bland våra discordmedlemmar (DB discorden, med dryga 1600 medlemmar) istället för att spekulera (även om jag tror att flera redan satt huvudet på spiken). Återkommer!
Men…men… Om vi får ett objektivt sakligt svar på frågan, hur ska vi då kunna bråka om detta i flera sidor baserat på våra lösa gissningar? 😥 Sagt på skämt såklart, ska bli kul att höra vad folk svarar 😊
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
@Conan Jag har ibland lite svårt att hänga med i dina frågor då du beskriver Drakar och Demoner som D&D. Den förkortningen används till Dungeons & Dragons som ju också diskuteras här vilket kan bli lite förvirrande. Drakar och Demoner brukar förkortas DoD.
Curse of Strahd är ett äventyr till Dungeons & Dragons så hen använde D&D korrekt i inlägget.


Edit: eller det kanske redigerades? i så fall - disregard
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
369
Location
Stockholm
First the art captured my attention during the the kickstarters. (To be honest I am a Runequest player and Duck enthusiast do the Duck Assassin illustration hit me in all the right places.) having now played more and run it more, to me the draws are the simplicity of the system, the lethality of the game and not worrying about balancing encounters, the tactical fun of the initiative swapping and learning how to use it to survive, the improvised weapons provide great flavor, the “failure should still push the story forward” right in the rulebook, and the fact that boons and banes stack, unlike another popular system- this makes choices feel more important. Plus the Solo tables and adventures are great and easily used for group collaborative play.
Unique selling points of Dragonbane, for me, an American consumer:
  • Free League chose to support talented folks in the community to create content. So many amazing folks out there can offer us their stories and ideas despite not working for FL directly. Brilliant .
    🤩
  • The system is lightweight. I don't feel the need to slam down 4 energy drinks before I can wrap my head around the rules.
    🤯
  • I don't have to buy 30 core books before I can run a game.
    😵‍💫
  • I like that winning in combat is not meant to be the focus. Having to consider running for your life is so damn refreshing after years of murder hobos leveling up and then just killing off anyone who doesn't tell them what they want straight-away.
    :dbdragongreen:
  • I GM for players who like playing anthropomorphic characters (I like this option as well when I am a player at times). The various kins just fill out the world and make it more interesting.
    🤩
  • I prefer the BRP system a lot; rolling under, pushing rolls, opposed rolls - these just feel more exciting and fun to me. (I am a fan of Call of Cthulhu, so BRP is cozy.)
    😎
  • Although there can be a lot of dice rolls (which is great fun), there's enough space for narratives and characters' development. I let my players largely influence where the story goes, like a real-life journey. I merely respond to it as a GM, building upon the content they give me.
    ☺️
  • Balance-smalance. I hear Han Solo saying "Never tell me the odds" when I see the lethality of some of these monsters (and I love it - see my review for the Bestiary in issue 2 of Dragonzine (coming soon!). Fan girl right here. If I'm a player and my character dies, let me go brutally.
    🫡
  • The artwork is gorgeous (because it's Free League, hello!).
    😍
It captures the "sweet spot" feel of a certain other game as the baseline.
For me honestly, the pitch is “wanna play an old school vibe RPG without all the annoying 70s and 80s chaff in it? Here you go” and it’s a lot of fun
I am swedish but too young to be nostalgic for Expert or DoD 91 lol
It’s also just hard to argue with the value of the core box set
Full rules, dice, standees, a battle mat and a full campaign for $50?
Insane
As a Norwegian, for many heard, I thought «Drager og demoner» was actually the Norwegian name for «Dungeons and Dragons», earlier in life. Just as a side note. And I do not think I was alone in believeing that. And for me, without having played it, when I heard there was a new version in the works, I was waiting excitedly for the Kickstarter. Because, BRP based. But after having played it for a while, I think I just love the combat system. With the random order each round, and only being allowed one action per round (usually) (I think that the source of the name confusion was that the DnD cartoon show was dubbed and translated to Norwegian, and called "Drager og demoner" in Norwegian)
I literally picked it up at a con on a whim due to the art and having at least a hint of knowledge about the previous versions' local cultural impact, far too young to have ever played them myself. Had heard that a revision was in the works like once or twice but hadn't really looked into it. Much to some people's shock it felt very homely to someone like me who'd spent most of their ttrpg time in 5e. As if every single mechanic was just slightly reimagined in an often more interesting, and always more simple way. The selling point to me was the reduction in cognitive load without really sacrificing all that much choice(and introducing even more " risky gamble" decisions due to the non-static initiative), it really just hit a satisfying sweet spot.
 
Last edited by a moderator:
Top