Vad är det vanligaste rollspelet du aldrig spelat?

Björn den gode

Swashbuckler
För att inte allas svar ska bli någon version av dungeons and dragons så räknar vi olika versioner till samma spel, så har du aldrig spelat dnd så är svaret nog garanterat det, men har du spelat det så blir det lite klurigare och kanske beror på hur man definierat vanligast.

Själv inser jag trots att jag mest kanske spela obskyra små spel också har lyckats pricka in väldigt många av dom vanliga genom åren, så mitt svar tror jag blir Pathfinder.

Jag har heller aldrig spelat Pathfinder, men det är ju nästan samma sak som D&D, och det har jag spelat flera versioner av.

När det gäller svenska spel har jag aldrig spelat Eon.

Svår fråga eftersom vi har så svårt att avgöra vad som egentligen är mest spelat/sålt efter DnD (vill minnas någon lång tråd på ämnet ...).

Men givet det säger jag också Pathfinder. Shadowrun som bubblare.

Det mesta som kommer utifrån Sverige. Av svenska spel är det väl typ det mesta som kom mellan 1995-2010. Och Kult, jag har aldrig spelat Kult.

Jag har bara spelat femton spel mer än en gång, och har inte riktigt koll på vad jag har spelat enstaka gånger.

Hm. Lite klurigt; under ganska många år var ju kulturen i mina grupper att man inte spelade "köpespel"…

Jag har ju spelat D&D4, så det blir inte D&D, och Pathfinder har jag inte spelat men det är ju också typ D&D.

Jag tror inte jag faktiskt spelat CoC omoddat. Shadowrun har jag aldrig heller spelat

Svenska spel… Jag har ju spelat M:ÅN på nåt konvent nån gång (men fortfarande inte M:UA trots att jag hade flest inlägg på det forumet). Drakar och Demoner… Jag tror att jag spelleddes i ett jättedåligt hemmabyggt äventyr en gång i urtiden, där regelsystemet var DoD. Kult på konvent… Eon med elefanthistorien… Ur Varselklotet och Flodskörden har jag lirat…

Jag har inte spelat Alien men det räknas väl inte som svenskt tänker jag?

Oh! Jag har inte spelat Sagospelet Äventyr! Inte ens rymdversionen som jag ju skrev Universums Öde till. Och Äventyr lär ju vara bland de större ändå, tänker jag.

Jag har aldrig spelat Cyberpunk, Warhammer, Traveller eller Pendragon.

Jag tror aldrig jag spelat Call of Cthulhu, men ganska mycket Delta Green.
Jag har aldrig spelat Pathfinder (men det är väl samma som dnd)
Fram till förra året hade jag aldrig spelat någon version av dod. Jag provade att spelleda dod23 för barnen men de gillade det inte, så det kändes lite onödigt att jag förlorade den oskulden.

Jag kommer nog aldrig spela något av ovanstående spel heller, jag har spelat tillräckligt närliggande spel för att vara trygg i att det inte skulle ge mig så mycket att testa dem.

DnD5E. Har inte spelat något DnD sedan 3.5an var ny och ball.

Hm. Annars är det nog rätt bra spridning på de stora kända namnen. Som minst något konventsäventyr här och/eller där.

Jag har spelat 5e exakt en gång och det var liksom en kort session på en fortbildningsdag angående rollspel för bibliotek - vet knappt om det räknas. Har inte spelat några andra utgåvor av D&D utöver det tillfället...!

Jag har aldrig spelat någon version av Vampire eller något annat World of Darkness-spel.

Back