En
Pudel, en
Labradodle och en liten
Rotweiler
Jag har emellanåt varit rätt grinig så här kommer lite blandat, från Pudel till Rotweiler
@TomasFriaLigan
Pudel
Så, nu förstår jag ligans designpremiss i grunden.
Det känns bekant för de som har erfarenhet av ligans andra spel.
Det tar in funktioner och mekanik från D&D vilket är en
stor fördel då det är vad de "okunniga massorna (TM)" känner till.
Välproducerat och jag tycker att slutresultatet är
betydligt bättre än vad jag i min gubbsurhet förutsatte
Snabbt, tydligt, bra simpliferingar med fördel/nackdel som svårighetsgrader (påminner om sagospelet äventyr?)
Jag tycker att magisystemet är alldeles utmärkt för sitt syfte och att besvärjelser har förkunskapskrav är fenomenalt. Blir en realistisk och bra progression.
Striderna är enkla att hantera för en ovan SL eller en grupp som inte har behov av eller lust till en mer finkorning/taktisk lösning.
Det är ett spel som jag utan att tveka kan rekomendera till några nybörjare som vill komma igång. Ett bra motgift mot det allenarådande 5E
Den medföljande äventyrsplatsen har samma funktion. En plats med grottor/tempel/ruiner som är lätt för en ny SL att köra rakt av.
Labradodle
Progression: Då alla börjar med grundchans i alla färdigheter (jag förstår varför) och det kommer delas ut 2-4 erf per spelmöte så blir hjälteförmågorna det som kommer att definiera rollpersonerna.
Parera/undvika samt defensiv/hal som en ål:
Missar jag något?
Om man alltid kan undvika en attack istället för att parera den, varför ska man då parera?
Några av förmågorna har som syfte att man ska slippa använda en färdighet (Vildmarksvana)
Av de striderna jag spelat hittils så är att avvakta nästan alltid det vettigaste valet.
Kampanjen:
Det är en bunt Sarkath hans gravvalv/Spindelkonungens pyramid. Det är kanske det som behövs i en introprodukt coh resultatet av många författare. Egentligen ingen röd tråd, men se under Pudel, riktigt bra intro.
Kan Helmgast släppa något liknande som Sirenens klagan (som jag köpte bara för att läsa) och få till ett Ereb Altor på stereoider så dyker det nog upp.
Rotweiler
Grunden till det jag gillar med färdighetsbaserade system i RQ familjen är
transparens.
Nästan allt hanteras av samma mekanik och inga specialförmågor (feats, hjälteförmågor, yrkesförmågor osv.)
DoD23 är i det fallet längre ifrån det DNA:t än t.ex DoD2016.
Därav är jag inte såld på inflytandet från MYZ och D&D.
Slutord:
Jag kommer spela de medföljande äventyren och lär ha roligt med dom.
DoD23 känns som en lämplig lösning om man vill spela Ärans väg trilogin och liknande.
Gjort för äventyr där gastar spelar golf med sturska ankors huvud. Vilket för övrigt är den rätta vägen vad gäller ankor
(där fick du!, Makander, jodå, lyssnade med behållning på Altors vidder avsnittet)
Passar för:
Se ovan, klassiska äventyr och grottkräl.
Som gjort för Dimskogens hemlighet och ärans väg.
Ge mig ett utvecklat Spindelkonungens pyramid.
Avslappnade one-shots.
Äventyrsplatsbaserat
Passar inte för:
Grisodlar kampanj eller mer jordnära.
Realistisk/simulationistisk med mer möjligheter till karaktärsutveckling
S&S ( i mitt tycke)
Mer feodal eller medeltida kampanj
Kampanjer eller grupper där man vill ha mera möjligheter i strid och konflikt
Jag är inte anti-FL men det kan kanske ha uppfattats så ibland
(skrift är ett trubbigt verktyg, särskilt i affekt...)
Jag har köpt allt till Väsen och Hindenburg för mitt nöjes skull och har ingen aversion mot MYZ i de fallen. Känns som att det kan passa bra till spelvärlden och stämingen
Jag har köpt nästan allt som nytrycktes till M:UA och skulle verkligen vilja få spela den kampanjen (med det i sammanhanget välgjorda BRP system)
Symbaroum finns komplett i hyllan (med några dubletter av bara farten...) och är en av de saker jag helst vill få dra igång som spelledare.
Törnetronen kampanj med Mythras som motor för att spelarna inte ska bli superhjältar illa kvickt.
Jag har spelat 50+ omgångar med Mythras som motor. Det är ett slipat och färdigt system, att jämföra med DoD23 som jag har gjort blir att jämföra en Hamburgare och en kall bärs mot en whisky, ett glas rött och italienska charkuterier.
Gott båda men fyller olika funktioner.
Ska se om jag kan få med några av de som bor i stan på några IRL möten, för att som det heter "slå huven av ankor o klyva di djuriske halvfolken!"
/C