Så, gällande Utpost. Under speltestet igår lirade jag med ett gäng som inte hade läst dokumenten som finns skrivna om spelet. Det innebär att de inte hade läst de små bitarna av spelvärld jag har skrivit. Tanken med dessa bitar är ju att inspirera till skapandet av utposter, men när vi började skapa utposten började de hitta på fakta om spelvärlden för att den skulle stödja deras vision om hur utposten skulle se ut. Mänsklig teknologi ligger på väldigt låg nivå (steampunk, ungefär), och rymdfärd och liknande är möjlig på grund av utomjordisk teknologi som människorna inte förstår. Utan detta hade den typen av utpost som skapades inte kunnat finnas, men det finns inget utrymme för det i spelvärlden jag har definierat.
Och jag kan inte låta bli att fundera på: bör jag verkligen ha med bitar av spelvärld i spelet? Vad är fördelen med att ha en spelvärld? Varför inte lämna det fritt? Eftersom man ändå skapar utposten man befinner sig på, så blir det enklare att få till intressanta saker om man är fri att hitta på världen omkring. Och jag ser inte att det behövs en spelvärld för att inspirera scenarion eller utposter, eftersom det inkluderas en procedur för att skapa utposter, och scenarion skapas utifrån rollpersonerna och utposten. Man har ju inte ens särskilt mycket kontakt med resten av spelvärlden.
Så, vad är spelvärldar bra till? Om man i spelet spenderar all tid på en utpost långt ifrån resten av universum, finns det någon som helst anledning till att definiera en spelvärld? För jag kan inte se någon.
Och jag kan inte låta bli att fundera på: bör jag verkligen ha med bitar av spelvärld i spelet? Vad är fördelen med att ha en spelvärld? Varför inte lämna det fritt? Eftersom man ändå skapar utposten man befinner sig på, så blir det enklare att få till intressanta saker om man är fri att hitta på världen omkring. Och jag ser inte att det behövs en spelvärld för att inspirera scenarion eller utposter, eftersom det inkluderas en procedur för att skapa utposter, och scenarion skapas utifrån rollpersonerna och utposten. Man har ju inte ens särskilt mycket kontakt med resten av spelvärlden.
Så, vad är spelvärldar bra till? Om man i spelet spenderar all tid på en utpost långt ifrån resten av universum, finns det någon som helst anledning till att definiera en spelvärld? För jag kan inte se någon.