[Utmaning] Köpfritt 2022

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Det är lite OT men ni som har kolat in mer, hur står sig Boken om Magnamund mot rollspelet när det gäller världsinfo och sånt? Antar jag rätt att rollspelet har mer info?
Boken om Magnamund är ett mästerverk! Den onda parlören är obetalbar!

”Ert spjut gör ont i mitt bröst.”
”Hovmästarn, det är en odöd i soppan.”
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Alla bilder förutom färgbilderna såg ut så här:
1665667232613.png1665667328550.png1665667370865.png
Jag använde inte ens skärmklipp-verktyget utan markerade dem direkt i PDF:en och kopierade in dem här.

Måste vara något skumt med din PDF (eller PDF-läsaren) ?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Spela > Samla! Köpfritt 2023! Slagord! Uppmaning! Uppvigling!
Men men men, inga böcker köpta men vill ju se statistiken från andra sidan? Hur nära branten är vår hobby nu? Håller den på att krampaktigt dö på grund av svikande konsumtion? Hur många rollspelsproducenter la ner och började läsa företagsekonomi på komvux på grund av köpfritt 2022? Hur många i personlig konkurs?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
319
Men men men, inga böcker köpta men vill ju se statistiken från andra sidan? Hur nära branten är vår hobby nu? Håller den på att krampaktigt dö på grund av svikande konsumtion? Hur många rollspelsproducenter la ner och började läsa företagsekonomi på komvux på grund av köpfritt 2022? Hur många i personlig konkurs?
Hett tips för framtiden: AI som köper rollspel!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Men men men, inga böcker köpta men vill ju se statistiken från andra sidan? Hur nära branten är vår hobby nu? Håller den på att krampaktigt dö på grund av svikande konsumtion? Hur många rollspelsproducenter la ner och började läsa företagsekonomi på komvux på grund av köpfritt 2022? Hur många i personlig konkurs?
Året är inte slut än... :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Med hänsyn till den här tråden har jag hållit koll på mina inköp och försäljningar i år. Hittills 16 köp och 13 försäljningar så +3 produkter. Till det kommer 4 presenter/byten så +7 totalt, ej inräknat att jag köpte en samling rollspel där några produkter som jag tänkt sälja vidare ännu är kvar. Allt som allt tycker jag att jag hållit shoppandet på en rimlig nivå samtidigt som det som fyller hyllorna nu känns mer intressant än vid årets början. En nackdel är att jag sålt en hel del små rollspelsprodukter men köpt ganska många brädspel så volymen har ökat. Dock ännu inte så att huset är på väg att brista.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Igår stod jag emot impulsen att köpa Mutant Hindenburg. Det var på rea hos Ligan men jag påminde mig själv om att jag redan har fler spel än jag hinner spela. Ska försöka spela något ospelat, och kanske sälja ytterligare något spel som bara samlar damm, så har jag förtjänat att köpa Hindenburg efter det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Jag köpte faktiskt Troubleshooters, men jag använde det direkt för att skriva ett scenario. Min policy är att jag inte köper ett spel om jag inte använder någonting ur det inom två veckor. Det är faktiskt min policy om alla sorters spel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Utvärdering köpfritt 2022!

Ja, det gick väl sådär, i ärlighetens namn. Vad gäller rollspel gick det bättre än väntat dock. Med ett undantag (sista arbetsdagen på SFBokhandeln, måste bränna av så mycket personalrabatt som går) köpte jag bara ett enda nytt spel under året, och det var på kickstarter. Tales of the round table, för övrigt. Inte ett noll, men nästan.

Vad gäller brädspel gick det bättre. Inga inköp alls. Visserligen köpte jag ett barnspel i födelsedagspresent till ungen, men det går in under undantaget för presenter som jag hade med från start.

Sen har vi böcker och serier, och där har jag inte köpt en enda grej förrän det blev julhandel. Då kunde jag inte låta bli att köpa Bone: complete edition till mig själv utöver alla andras julklappar. Dessutom köpte jag en bok om historiska brädspel, men det borde gå att skriva av som researchmaterial inför sommarens medeltidssäsong. I övrigt har alla andra grejer varit gratis, kickstartrar som betalades innan 2022, eller presenter. Så ett enda "onödigt" inköp under året känns ändå rätt okej.

Men det blev en hel del inköp av både kläder, bôs till kontoret, nya hörlurar (då jag lyckats ha sönder två dyra par i år :confused:) och nu senast gick min vinterjacka sönder så mycket att det inte är värt att laga den. Så det lär ju gå på någon tusenlapp eller mer bara det. Totalt vete fasen om jag gått plus eller minus på det här, totalt med andra ord.

Det har heller inte gett så mycket utfall av att ha tänkt sig att läsa igenom alla pdf och för den delen fysiska böcker jag har samlat på mig under tiden. Det har inte blivit mycket rollspel läst i år, kan jag lova... Förhoppningsvis ska det ändra sig till nästa år.

Summa summarum: Hobbyn drog nog en nitlott i år. Men jag är tillräckligt pepp för att försöka hålla mig från vidare inköp även 2023. Får se om det går bättre då.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Utvärdering, köpfritt 2022
Jag köpte in Undergångens arvtagare-kampanjen och Troubleshooters, båda som pdf och båda har jag använt.

Jag köpte Dragon Age: Inquisition som jag spelar nu, lagt lite pengar på 2-3 mobilspel som jag spelar mycket, Weird West (klarat), Return of Obra Dinn (påbörjat men inte fortsatt - ska ta upp senare), Gloomhaven (klarat), Horizon Zero Dawn (påbörjat men inte fortsatt, ska ta upp senare) och Little Nightmares 2 (spelat en tredjedel, tröttnat på). Rätt nöjd med inköpen, trots allt.

Gällande brädspel köpte jag in Spirit Islands, för det är ett så jäkla bra spel. Har spelat en del och hoppas på mer spel i framtiden. Det är väldigt sällan jag köper in brädspel, dels för att jag har många brädspelande kompisar men dels för att de tar mer plats än de blir spelade för min smak. Jag köpte även in Mice and Mystics för att ha lite figurer att måla, men också för att jag är intresserad av storyn.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Jag misslyckades kapitalt med att vara köpfri, det är bara att erkänna. Så i alla fall jag har gött branschens spelkonstruktörer, särskilt de svenska. Ångrar det inte för en sekund :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Köpte Boken om Magnamund och ett MAD-brädspel. Backade tre kickstarters (OSE, DoD och något solospel om unga häxor vars namn undflyr mig just nu).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Sorry, men jag är inte med. Jag köper massor av spel, älskar att läsa dem oh stödjer gärna spelskapana på detta sätt. Sedan spelar jag ganska få av spelen jag köper, men ser inger problem med det alls. Läsandet är en sak, spelandet en helt annan.
För mig är det ofta som att titta i en vacker atlas; det är trevligt och inspirerande. Rörande rollspel ska det dock finnas viss potential att någon gång komma på bordet för att legitimera köp. Personligen köpte jag väldigt lite rollspel 2022 och sålde lika många. Några av de saker jag fått gratis, som jag egentligen inte gillade, gav jag i min tur bort gratis till folk som verkligen ville ha dem.

När det gäller köp nästa år (Drakar och Demoner-23 är ju redan köpt exempelvis) är jag i dagsläget bara nyfiken på The Walking Dead; en fördel med kickstarters är att man kan få en glimt av om det är helt fel för mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Utvärdering köpfritt 2022

Jag deltog inte i utmaningen så det känns lite fånigt att utvärdera men jag har ändå hållit koll på mina inköp och försäljningar, och jag har försökt vara återhållsam vilket jag tycker är en rimlig ambition. Resultatet blev 19 köpta spel, 17 sålda spel och 8 spel jag fått av olika anledningar. Totalt sett +10 spel alltså. Inte illa alls. Mitt mål för 2023 är främst att spela spel jag redan äger, och att fortsätta sälja bort sådant som inte kommer till användning. Säkert kommer jag att köpa några spel också. På önskelistan står åtminstone Grimoire V och Månens krigsherrar del 3 till Svärd & svartkonst, samt The Red Star till Odd Soot.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Deltog inte heller, men köpte inte mycket.

Köpte och sålde boken om Magnamund (räknas det då, om man säljer den).
Fick ToR 2 (men det hade jag nog backat inför året), och backade FL DoD 23 (men det har jag inte fått).
Jag backade också Pirate Borg, som jag inte fått.
Och så köpte jag någon modul till S&S - Arenboda handelsstation, hette den nog.

Jag tror det blir lätt att hålla sig till max 3 inköp 2023, men jag har ingen aning om vilka det skulle bli (om man bortser från de två icke-levererade kickstarterna ovan).
 
Top