Nekromanti Utkast till skräckregler

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Dazumal;n147796 said:
Kul! Det låter som en bra mekanism. Har du hanterat skräckregler på liknande sätt i dina egna spel? :)
Jupp, det där är typ sättet som skräck hanteras i Masque, fast det används lite andra termer ;)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Update:

Eftersom jag har varit upptagen med att starta upp spel i Järn har detta hamnat lite i bakvattnet, men tankarna kring skräckreglerna har sakta börjat mogna. Jag är inte vid ett stadium där jag kan sätta mig ned och skriva ännu, men jag har för avsikt att börja revidera snart. Jag har haft anledning att fundera över hur jag vill att skräckreglerna ska fungera på den grundaste möjliga nivån, och kommit fram till följande:

1. Använd en enkel regelmekanism som innebär konsekvenser för rollpersonerna. T.ex. gör dem successivt sämre, ökar riskerna, ökar hotbilden, eller introducerar handikapp.

2. Låt spelarna helt och hållet själva bestämma hur rollpersonerna reagerar.

Tankar:

Spelarnas upplevda obehag borde vara viktigare än rollpersonernas reaktioner. Om scenen spelleds väl så blir inte spelarnas obehag mindre för att rollpersonerna inte svimmar eller flyr, så man kan lika gärna bevara spelaragensen och låta spelarna bestämma hur rollpersonerna reagerar på fasorna.

Regelmekanismen finns till för att inte någon power-munchkin ska låta sin rollperson knalla rätt igenom äventyret utan att blinka. Rollpersonen blir alltså allt trasigare ju längre in i skräcken hen går, men det är upp till spelaren att bestämma när det är dags att lägga benen på ryggen.

Riskerna med att trotsa skräcken kan exempelvis bestå i att rollpersonen ådrar sig negativa modifierare, mer stress, fysisk skada, att en olycka inträffar, att en nackdel aktiveras, eller att övernaturliga otäckheter slår in. Men exakt hur denna mekanism ska utformas lär framtida kontemplationer utvisa.
 
Top