Uppvärmningsspel

hedmeister

Kollegiemagistrat
När jag träffar min IRL-spelgrupp har det ofta gått ett tag sen sist, och några av spelarna kanske inte ens var med då. Flera av dem har uttryckt att de känns lite stela i rollspelsmusklerna och att det tar ett tag innan de kommer in i rätt läge. Någon gång har vi spelat ett rollspel eller berättarspel med kort speltid som uppvärmning, och nu skulle jag vilja ha era bästa tips på såna spel! Det vi testat är For the Queen och ett samberättarverktyg för att bygga rollspelsvärldar.

Edit:
Främst är jag ute efter spel som går att köra så snabbt att man utan problem hinner med det spel man är där för att spela efteråt.

Last edited:
Jag kan verkligen rekommendera mitt InHuman som jag tycker är en riktigt bra introduktion till rollspel. Inte bara förklarar det hur man spelar på ett strukturerat sätt, utan det får också spelarna att ta initiativ och vara kreativa samtidigt som det är en lätt premiss: slå ihjäl en slutboss.

Snabbt spelat, man kan spela det två gånger på ett spelmöte med diskussioner emellan. Tillräckligt för att man ska "komma in i det" igen.

Last edited:
Everyone is John (eller på svenska, Alla är Alex) passar för ett kort crazy, humoristiskt och kaotiskt spel.
Jag har länge velat köra det men funderar på hur jag ska göra med de röster som inte är aktiva. Risken blir kanske att de andra spelarna sitter passiva och väntar på sin tur. Kanske man kan låta dem spela SLP:er?

Jag skulle rekommendera "Last Stand" från Bully pulpit Games, vi brukar ha med det till Indierummet och det tar ungefär 10-20 minuter att spela. Spelet finns att ladda ner gratis från deras dropbox: Last Stand.

Jag har länge velat köra det men funderar på hur jag ska göra med de röster som inte är aktiva. Risken blir kanske att de andra spelarna sitter passiva och väntar på sin tur. Kanske man kan låta dem spela SLP:er?
Ja det kan nog funka. Men det är nog också bra att de är otåliga att ta över ratten så att de kastar sig över varje chans.

Back