Nekromanti Uppnosiga spelare

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
hur hård bör man vara mot spelare för att få dom att förstå att SLs ord är lag. Senaste äventyret så satt hälften av spelarna och kallade både mig själv och äventyret allehanda censurerade saker, samtidigt dom körde oseriöst, satt och surade och halvsov. På grund av att allt gick snett för dom i äventyret. Liknande saker har hänt innan också. Hur tyglar man en bångstyrig grupp?

"My hotel's as clean as an elven arse"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SL = allsmäktig !

Jag tycker att du ska vara gansk hård när det gäller koncentrationen. Det är ju inget kul när spelarna är halvt ointresserade. Säg till dem vad du tycker, om de inte lyssnar så kan du ju säga att du inte har lust att vara SL längre.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är väl klart? Varför skulle de vilja spela när det går dåligt? Det är viktigt att spelarna har roligt, annars är det ju helt hopplöst! Fråga istället vad de är missnöjda med och fixa till det.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Det är väl klart? Varför skulle de vilja spela när det går dåligt? Det är viktigt att spelarna har roligt, annars är det ju helt hopplöst!

Va? Så du tycker att det funkar att spela med spelare som börjar sura för att deras rollpersoner t ex får spö i en strid? Dessutom uppstår ibland perioder i ett äventyr som inte är så himla roliga, och då har SL delvis misslyckats, men det betyder väl inte att spelarna har rätt att börja förolämpa spelledaren som kanske trots allt har slitit en hel del med att skriva äventyret.

Fråga istället vad de är missnöjda med och fixa till det.

Helt rätt. Dialog funkar alltid bäst.

/Jakob
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ge och ta

"hur hård bör man vara mot spelare för att få dom att förstå att SLs ord är lag. Senaste äventyret så satt hälften av spelarna och kallade både mig själv och äventyret allehanda censurerade saker, samtidigt dom körde oseriöst, satt och surade och halvsov. På grund av att allt gick snett för dom i äventyret. Liknande saker har hänt innan också. Hur tyglar man en bångstyrig grupp?"

Fråga dig själv varför de använde en massa /&¤@£# om dig och äventyret, surar, kör oseriöst och halvsover. Visst, det gick snett, men det är ytligt. Varför gick det snett?

Du är spelledare. Det innebär inte, som vissa vill hävda, att du alltid har rätt. Spelarna finns faktiskt inte där för ditt höga nöjes skull, utan tvärtom är spelledande ett serviceyrke. Det är faktiskt din uppgift att tillfredsställa spelarna, inte tygla dem.

Spelarna kanske känner att de stångas med en elak spelledare som hela tiden sätter käppar i hjulet för dem. De kanske helt enkelt behöver lite framgångar hela tiden, för att de inte ska tappa sugen. Jag kan själv vara förbannad på spelledare som stoppar mina planer bara för att de inte stämmer överens med hans planer. Om spelarna känner så om dig så förstår jag dem, och i så fall är det dags att tänka om.

Mitt råd är helt enkelt att vända dig till dina spelare. Ta en kväll och diskutera med dem. Begär kritik. Ta kritiken som en man. Lyssna på dina spelare och vad de har att säga. Håll en dialog, så att de också får lyssna på vad du är ute efter. Fundera på vad det är de vill ha ut av spelkvällen, och försök på något sätt synka samman detta med vad du vill ha ut. Kompromissa en lösning, helt enkelt.

Rollspel är att ge och ta, även för spelledare, och ibland är det inte riktigt det som man själv hade tänkt sig att ge som spelarna vill ha, och det spelarna ger är inte alltid det man själv vill ta emot. Men så är det här i livet - så fort man har två viljor i en sak så kommer det uppstå friktion, och om man inte har lust att kompromissa och lösa problemen så kommer det bli problem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Slå dem blodiga ;) [NT]

....

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 

Xellion

Veteran
Joined
24 Jun 2001
Messages
7
Det är ohyggligt svårt att tygla en spelgrupp som tycker tvärtemot vad man själv tycker.Tro mig jag vet.När jag började spela rollspel(drakar och demoner),så var jag spelare och märkte genast en massa brister i reglerna.Jag bestämde mig för att bli SL och ändra på dessa regler. Jag hade läst en del i EONregelboken och hämtade inspiration därifrån,för att göra spelet lite mer verklighetstroget. Tyvärr så gillades inte det av spelarna,som var vana vid hack n slashande rollspel,där spelarna aldrig dog och bara blev mäktigare och mäktigare....

Efter flera jobbiga diskussioner och gräl emellan spelare och spelledare så bestämde jag mig för att börja lyda spelarna.........om det var hack n slash de ville ha så skulle de väl minsann få det

tiden gick och deras rollpersoner blev mäktigare och mäktigare.Det roliga var att disskusionerna blev mer lungna,men det tråkiga var att jag inte hade kul själv.Det hela slutade med att jag helt enkelt bytte spelgrupp till en med roligare spelkamrater som var öppna för nya regelförslag.

Det är så det kan bli,tyvärr,men om en spelare fuskar eller kastar glåpord mot en spelledare så anser jag att han inte är värd att bli bjuden till den spelledarens spelmöten,när man spelar rollspel så ska man ha kul och leva sig in i sin karaktär,reglerna ska vara helt i spelledarens händer.Om det går dåligt i ett äventyr så får man helt enkelt ta det med en nypa salt,istället för att tjafsa emot spelledaren. Om en spelare gör fel i ett äventyr så får han ju helt enkelt skylla sig själv.det tycker iallafall jag.Däremot så finns det ju katastrofala spelledare också,men då kan ju spelaren strunta i att gå på den spelledarens spelmöten.Eller hur???

//Xellion the Highlander
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Vi har haft liknande problem i vår spelgrupp. Inte med uppnosiga spelare, men med koncentrationen och speciellt det att hitta rätt spelstämning.
Jag rekommenderar att man håller spelarna lagom hårt. När det gäller spelet ska man låta dem ta sig friheter (därför använder jag aldrig helt färdigskrivna äventyr utan hellre bara punkter och improviserar resten) och låta rollpersonerna utnyttja de färdigheter de har, ge beröm för kreativitet. När det gäller sådant som inte hör till spelet, eller förstör spelstämingen, ska du vara väldigt hård. Om någor sånt uppkommer ska du med detsamma säga till, ge varning först, men om de inte bättrar sig, se till att varningen verkställs. Ge direkt beröm åt spelare som spelar bra och som verkligen sätter sig in i sin roll, det gör dem mer motiverade och skapar på så sätt bättre stämning i gruppen samt en mycket bättre spelupplevelse för dej själv.
SL är allsmäktig, men bara till en viss gräns ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Ibland räcker det m. en spelare som är sur och förstör för att resten ska hänga på. Själv har jag vissa kvällar då jag inte känner för att spela rollspel. Fast då så brukar jag bara säga till de andra att jag inte orkar spela så får de spela själva..

Om det är dålig stämning och spelarna bara förstör. Fråga de om de verkligen vill spela.. Det <EM>finns</EM> faktiskt andra saker som man kan göra.. Antingen avbryter ni spelandet lr så brukar spelarna skärpa till sig.

"<EM>för att göra spelet lite mer verklighetstroget. Tyvärr så gillades inte det av spelarna,</EM>"
Konstigt.. Jag ändrar rätt friskt på mitt DoD. Spelarna klagar aldrig (fast det kan vara för att ändringarna är så bra. /images/icons/smile.gif)

/[color:green]Han</font color=green> som själv ibland kan vara jobbig, även som SL
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
Re: SL = allsmäktig !

Det stämmer ju att SL är allsmäktig det är bara pennan och suddet som är rangen högre :)
Men det gäller ju ändå att hitta en balans i allt så att man kan spela så att alla har roligt. SL måste hitta på ett bra äventyr och spela det på ett bra sätt och spelarna måste ju leva sig in i sina karaktärer, på så sätt får alla det skoj.
men sen är det ju ql när man är SL om man då och då får vara lite jevlig :gremsmile: det är ju en rättighet som SL har, bara det är i lagoma mängder.!!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst !

Du har rätt, balansen är helviktig !! Men som sagt, hur kul är det när spelarna filppar ur. Då så kanske man måste ta till sådana saker..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,615
Location
Stockholm
Skaffa en ny spelargrupp

Fy fan, spelare som beter sig sådär är fan klara kandidater till galjen.

Märligt nog har jag inte blivit hängd ännu. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top