Har länge suttit med problemen att mina spelare inte vill eller vågar ha egna mål i spelvärlden. Till att börja med är de ovana med allt som inte är DoD91 dungeoncrawl, men så tänker de inte riktigt på vad termen Karaktär betyder.
Deras karaktärer i den sci-fi kampanj baserad i Mass Effect universumet, har olika ras, olika bakgrund, ett eget namn, och någon form av utseende. Den har dock ingen som helst personlighet bortom spelarens egna "In-game-personlighet", och inget mål med sin fiktionella existens bortom att sitta och vänta på att spelledaren ska öpna en Dungeon med Beholders för den att slå ihjäl.
Det jag har gjort är att:
A. Byta Regelsystem. BRP är ett system som tydligt belönar aktiva spelare med siffror och ord på karaktärsbladet. Detta gjorde att spelare snarare agerade för att göra sina karaktärer mer ultimata, även om det gick emot alla etiska övertygelser karaktären nödvändigtvis kunde stå för. Jag har valt att spela med Nyckelringsrollspelet som system. Litet, inte så krävande, heltäckande, men det sitter ner och håller käften när det inte behövs, och det distraherar inte spelarna från ROLL-spelandet.
B: Skrev in Målet i reglerna. Ett krav för att en karaktär ska vara spelbar är att karaktären har ett aktivt mål att sträva mot. Starta ett Mercenary Gang, assassinera en politiker man inte tycker om, starta ett rymd-fängelse, konvertera så många som möjligt till sin domedagskult, etc.
C: Tvingar spelarna att diskutera sina karaktärer. Jag skapade en facebook grupp för spelarna att bygga ihop sina karaktärer. Där har jag lagt upp diverse länkar som kan vara bra att ha för Mass Effect universumets skull, och varje person ska lägga ut ett inlägg där de beskriver sin karaktär för att de övriga spelarna ska kunna diskutera karaktärernas relationer, gemensamma bakgrund, gemensamma mål, och potentiella intriger.
Vi har inte börjat spelet än, men det ser faktiskt bättre ut nu med de här åtgärderna, än vad det gjorde innan. Jag blev tvungen att slakta en hel kampanj på grund av att spelarna inte kunnde spela sina roller.