Nekromanti Undran.

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Har länge tänkt på det här med att skapa något eget eftersom dels, det är extremt mycket billigare plus att då får man det mer som man själv vill.
Ok man kan ju alltid modifiera andras skapelser men tror faktiskt att jag skulle ha mycket roligare genom att skapa något eget.

Men jag har ne stila undran, skulle någon annan än jag själv tycka det var bra eller ens vilja ta i det med tång?
Det är inte skapat än men har i alla fall en grundide.
Ok det är nog inget unikt, så naiv är jag inte.
Grundkonceptet bygger mycket kort och nekelt på korruption.
Korruption baserat på den verklighet vill lever, tror oss leva plus givetviss en hel del fiktion.

I stridssystemet hade jag tänkt blanda in både vanliga morderna vapen med lite äldre vapen, samt en litten gnutta av magi (ej magiska vapen eller rustningar).
Tänkte även ha som grundkoncept att om du ger dig in i en strid så är risken klart överhängande att du dör, med nadra ord strid bör undvikas om det är möjligt.
Dessutom kommer risken för att de verkliga makthavarna försöker röja en ur vägen öka mer och mer ju mer kunskap man får om hur verkligheten verkligen är eller om de bara tror att man vet mer än man verkligen gör.

Med andra ord dina handlingar kan få förödande konsekvenser, mest för dig själv.

Det är lite löst själv grundiden, vet som sagt att den nog är allti ifrån unik men det är inte heller det som är meningen att den ska vara heller.
Vill helt enkelt skapa något för mig själv och för andra, utan att folk om de vill ha det ska behöva betala mer än frakt och tryckpris (om de vill ha det tryckt) plus något symboliskpris för nerlagt arbete (vi snackar här alltså typ värden runt 10 spän extra eller så).

Nu vill jag ha allas eller valfrias åsikter.
Om du så bra vill såga det, gör så.
Valet är ditt men konstruktiv kritik är alltid mest värt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Flundran.

Det verkar svårt det där med att få folk att spela ens rollspel. Hur många hobbyrollspel har du själv spelat med dina vänner? Jag har bara spelat ett enda och det var Wuthering Heights. Jag har skrivit ut två (Noctum och Millenium) och de kommer jag förmodligen få tid att göra äventyr till nu i sommar, men annars så har jag inte hittat något som passar min spelstil tillräckligt mycket.

Tänk på vilket oerhört högt pris man betalar för ett amatörrollspel ändå; jag pratar alltså inte om kostnaden i kronor att skriva ut själva sidorna, utan om kostnaden i tid att läsa igenom reglerna, lära sig dem och använda dem till ett äventyr. Det är ett högt pris. Jag får inte många tillfällen att spela rollspel med mina kompisar längre och vi kör hellre något som jag vet fungerar än något jag är osäker på. Tänk dessutom på att ofta behöver man spela ett rollspel en tre-fyra gånger innan man på allvar kommer in i världen. Jag måste ha rollspel av absolut toppkvalitet innan jag provar dem.

Hur får man folk att spela ens rollspel då? Det finns väl två sätt, egentligen:

Antingen gör man ett superambitiöst rollspel och arbetar med det dag och natt tills det kan konkurrera med de proffesionella rollspelen i butikerna. Det har fungerat bra för Krille, så det vet vi är ett lyckat koncept.

Eller så gör man något så flippat och annorlunda att det inte liknar något proffesionellt rollspel man kan hitta i butikerna. Det är den enkla vägen, så den passar bättre för latmaskar som mig. :^)

Jag skulle aldrig lägga ner energi på ett rollspelsprojekt om jag inte trodde att någon annan skulle vilja spela det, därför måste du först och främst fråga dig; är min idé tillräckligt intressant? Skulle jag ladda ner det här, skriva ut det, läsa igenom det, lära mig reglerna, bekanta mig med världen, hitta på ett äventyr till det och slutligen spela det åtminstone en gång med mina kamrater?

Svarar du "ja" på den frågan så finns det säkert andra som resonerar som du.

Svarar du "nej"... Well, gör rollspelet ändå men kontakta en illustratör som fyller sidorna med nakna brudar. Det funkar ju alltid :^P

/Rising
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Flundran.

Håller med Rising. Det är inte ofta som folk spelar andras amatörrollspel. Jag har aldrig gjort det.

Men jag har läst en del och de har helt klart inspirerat mig och jag har använt mig av delar av spelen. Det kanske är tillräckligt för att motivera skapandet av nya spel?
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
att knäcka andra.

Att göra något eget som är bättre än de s k proffisionella rollspelen är inte så svårt egentligen.
Kollar man på många av dem så är det väldigt simpelt konstruerade eller så innehåller de regler för allting.
Att skriva regler för allting är väl det svåraste av de två men ingen omöjlighet med tnake på att jag själv kan sitta i timmar och debbatera regler, dess användning, funktion och eventuella omkonstrution och dessutom tycka det är kul.

Gällande amatör rollspel som du säger så har jag inte spelat ett enda, har dock läst ett oändligt antal men förkastat dem alla p g a brister.
Att skriva ut dem är en senare fråga först kan man ju ladda hem dem å läsa dem via datorn.

Gällande flippade rollspel så är det väl inte min grej, inte som utgångspunkt ialla fall.

Själva skapandet av projeket är egentligen mer för min egen del än för någon annans men det vore ju ganska tråkigt att skriva en 200-300 sidor plus bilder och sen bara låta det ligga någonstans.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Re: Flundran.

Att väcka tankar är enligt mig huvudsyftet med allt.

Alla amatör rollspel jag har läst har alltid av någon konstig anledning varit totalt oseriösa, visst man behöver inte vara über seriös jämt men tycker att man bör ha en någorlunda väl genomtänkt ide som inte faller på eget grepp.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att locka andra.

"Att göra något eget som är bättre än de s k proffisionella rollspelen är inte så svårt egentligen.
Kollar man på många av dem så är det väldigt simpelt konstruerade eller så innehåller de regler för allting.
Att skriva regler för allting är väl det svåraste av de två men ingen omöjlighet med tnake på att jag själv kan sitta i timmar och debbatera regler, dess användning, funktion och eventuella omkonstrution och dessutom tycka det är kul."


Personligen tycker jag att presentationen är det svåraste. Alltså att skriva om något så att folk fattar vad man vill ha fram och att göra det på ett sätt så att folk förstår. Att förklara raserna i CCC muntligt för min spelgrupp gick på några minuter, och då fattade de verkligen allt precis så som jag ville att de skulle förstå. Att skriva rasbeskrivningarna är däremot fett jobbigt och kräver omskrivningar på omskrivningar så att det blir tydligt vad jag menar och samtidigt intressant att läsa.

Mitt rollspel nedan; pookafiktum, var på samma sätt urenkelt att förklara muntligt för min spelgrupp. När de hade några frågor så kunde jag svara och till slut fattade alla konceptet. Det gick som en dans. Att skriva ned skiten är däremot en helt annan femma. Det är helsvårt, ändå arbetar jag som copywriter då och då och skriver artiklar professionellt. (Även om det är svårt att tro)

Att komma på ett rollspel åt en själv är alltså en helt annan grej än att göra det för främmande människor.

/Rising
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Att locka andra.

En dellösning på presentationsproblemet är att använda korrekturläsare och göra det om och om igen tills det blir bra. Problemet kan vara att få tag på seriösa korrekturläsare, men några kan man säkert få genom annonser i forumet. Men det löser givetvis inte hela problemet.

En fundering jag haft är att ge materialet till en polare som är SL. Låta honom läsa reglerna och sedan spelleda medan man själv är åskådare (eller kanske spelare). Då kan man se hur tolkningen blivit och vad man måste förbättra. Det tråkiga är att det måste vara en SL som inte känner igen reglerna, dvs inte har varit ett bollplank.

Det är helsvårt, ändå arbetar jag som copywriter då och då och skriver artiklar professionellt. (Även om det är svårt att tro)

Inte alls svårt att tro, i alla fall inte med tanke på presentationskvalitén på dina mail (inget sagt om åsikterna dock /images/icons/wink.gif).

/Faehrengaust som behöver öva på att skriva
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
lite synpunkter bara...

själv tycker jag att rollspel.nu ska skriva mer artiklar om amatör rollspel, och kanske en sida eller så, beskriv lite!, om ni då inte vill göra detta själva så kan väll ni fråga upphovsmakaren til rollspelet att skriva en artikel om sitt rollspel. Tror detta skulle funka ganska väl, men då ska även rollspel.nu skylta med dessa.

men om man verkligen ska frammåt med sitt projekt så behöver man hjälp, man kan inte sitta själv framför datorn och skriva allt, man behöver sin spelgrupp eller dylikt för att få lite push på vägen, speltestning och korrekturläsning.

Men man skulle allt vilja ha lite artiklar om nya hemmagjorda ambitiösa rollspel......

Men du skicka upp vad du har om ditt rollspel som en bifogad fil.
 
Top