Varulv Ulvfellas - Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Basse i Dune said:
Tidig tand tyder på att förrädaren är säker på sitt drag.

Borde den som fått tanden installerad berätta det? Eller inte berätta det?
Basse i Maskeraden said:
Kul! Spännande mekanik!

Min första tanke är att vi vill vara noga med vem som lägger första rösten och att server lite trixigt att veta antalet ulvar eftersom Genesis inte berättar fraktionstillhörighetpå de mördade.

Jag skulle gärna se helt vanligt jäkla varulvsspel och att vi är så transparenta vi kan runt spelet. Nej, jag vill inte att siare och väktare ska outa sig , men jag föreslår att vi ska resonera om hur vi ser på andra hela tiden.

Sedan så hoppas jag på att R1 blir en runda för vi får mycket information om så många som möjligt, så vi nästa runda har så bra förutsättningar som möjligt.

Röst: @sodmi
basse i fight club said:
Jaha, intensiv dag med handledning och schemaläggning. Verkar vara ett småknrpigt upplägg - jag skulle önska att vi diskuterar alternativ till drev INNAN drevkandidaterna blir ”officiella” och röstningsstatistik.
Basse i Mäster ulf said:
Kul att vara igång!

Jag håller med ovanstående om att mängden information kan göra det svårare för byn. Samtidigt är det ändå bättre att ha något att analysera än inget så jag hoppas att folk inte tar en stor informationsmängd som argument för att låta bli att skriva. Men vi kan ju anstränga oss för att skriva koncist och precist.

Mina tankar just nu:

Vinna eller försvinna
Jag vill vinna genom att knäcka Mäster ulv med ev kumpaner. För mig är det överordnat. Jag är war as sport här, och tycker att det är osolidariskt att vilja "ha kul" mer än att man vill vinna.

Låt duktiga spelare analysera spelupplägget
Jag vill helst se rutinerade rävar och intelligenta spelmakare analysera spelupplägget tidigt. Av två skäl: 1) jag vill förstå spelupplägget med hjälp av smartare hjärnor än min egen och hur vi kan utnyttja det till vår fördel och 2) jag vill så snart det är möjligt få en känsla för om de rutinerade och smarta är bybor. Det betyder inte att våra kära nykomlingar ska betraktas som oskyldiga – tyvärr är ni lika misstänkta som alla andra så här i början och jag vill inte vara alltför sentimental (se ovan). Däremot handlar det om att snabbt förstå om en sådan som @Konrad Konvalj @Waterhouse eller @Impetigo är ulvar.

Vanligt varulvsspel vinner i längden
Låt oss spela som vanligt tills vi bättre förstår och kan utnyttja speluppläggets effekter och funktioner. Rösta med motiveringar. Ta ställning. Tala om hur du ser på de andra i spel. Ulvar röstar inte på varandra om de inte måste och de brukar ofta ha beröringsskräck, särskilt ovana ulvar.

Till sist en röst för att börja jobba:

Röst: @Konrad Konvalj

Hur menar du att du ska spela med ombud? Är det något sorts skämt eller handlar det om särskilda omständigheter? Förklara dig! Jag vill veta om det är så att rollspel.nu är blockat, du inte kan vara med så mycket egentligen, eller något annat. Just nu skapar det osäkerhet från en av varulvsspelscommunityts mest erfarna spelare!
....och Mr Ulv-starten är ju typ identisk med denna :D Stor rödpoäng till Basse!

HÄRLIGT ATT VARA IGÅNG!



Försnack

Har väntat länge på det här känns det som! Ok, jag kommer vara på facklig utbildning på Villa Lovik (googla!) 16-18/4, men tänker absolut vara med så mycket jag hinner och kan. Bra, klassiskt och stilrent upplägg @Hägerstrand så cred till dig redan nu! Bra design!



Spelsnack

Jag förväntar mig att alla delar med sig av sina tankar om vilka de hade valt om de fått chansen att bygga ett lag. Ja, det kaske inte är särskilt hård data, men kan visa sig väldigt användbar i framtiden. Därför blir jag lite avogt inställd direkt till @Anthrox som i min läsning (ja, jag kan ha fel) verkar tycka att det inte ger så mycket? @Anthrox får gärna utveckla tankarna där.



Jag säger inget om siaren så har jag inget sagt. (Tycker att det är en bra strategi just nu)



Mitt lag om jag hade fått välja

Ja, jag hade ju väldigt gärna knutit till mig mina goa' kompisar från förr: @Octagonal @Waterhouse och jag blir ju ett superlag i sådana här spel. @Vimes och @Xyas vore också kul att jobba med. @Sidd är ju en favorit!



...men min föredragna inställning, både om jag är ulv och ska välja nattmordsoffer och om jag får bygga ihop ett varulvslag är att fucka med logiken. @RasmusL är skicklig men är lite för s(p)exig för att kunna hålla sig i skuggorna, @Impetigo och @Anthrox för bra och självklara mål.



Jag hade valt två av @Andersson @Brynolf @fjodorsenuba. Mina orders hade varit att ligga lågt, för att sedan börja spinna på konspirationsteorier där någon av höjdarna förstås satt ihop ett Dream Team. Jag skulle vilja spela lite low key, försöka jobba upp paranoia i byn och därefter dra sig tillbaka. Vi får väl se hur ulvlaget tänkte.



Tillsvidare röstar jag på @Andersson eftersom hans oerhört slöa röst kräver mer! Varför skulle det vara så dumt att föröska spekulra hur FBI har tänkt? (jag tycker att alla som inte vill redovisa hur de tönkt är skumma och uppmanar er andra capos att pressa dem som inte vill vinbäga!) Utveckla dina tankar @Andersson ! :)



Röst: @Andersson
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ingen aning än så länge!
Kan försöka skriva ihop en röd/gul/grön lista om du vill, vilka tror du själv?
Jag tror inte längre Vimes är ulv. Har svarat på ett balanserat sätt på mina frågor när denne helt klart kunde ha varit mer offensiv för att sätta dit mig och nog kunnat dra med ett par av er andra.

Brynolf är suspekt. Impetigo är också suspekt.

Rasmus har spelat upp sig nu så om det fortsätter så här kommer jag byta till Brynolf eller Impetigo.
Brynolf har verkligen kört ett mittemellan spel hittills.
Sen tycker jag fortfarande Basse mest har smörat för den stora massan.
Gillar inte heller dit snack om varulvsartionalitet @Waterhouse som ju är ett verktyg ulvar har använt historiskt för att vara aktiva. Du ligger likt Brynolf lite mittemellan och myser.
Gillar inte heller att ni svarade åt Vimes när jag ställde lite frågor innan.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
@RasmusL OK jag backar lite, startinläggs-analys är ju rätt intressant, iaf jämfört med tjofräs-gräv. Tror dock inte man ska dra för stora växlar på det heller, både jag, Basse och Anthrox är nog medvetna om hur våra fösta inlägg brukar vara.

Brynolf är suspekt. Impetigo är också suspekt.
Vad har Brynolf gjort som varit suspekt? Tycker han lirat som vanligt. Har nog en Brynolf-är-grön fördom sedan gammalt så vad har han gjort som är rödande?
Gillar inte heller dit snack om varulvsartionalitet @Waterhouse som ju är ett verktyg ulvar har använt historiskt för att vara aktiva. Du ligger likt Brynolf lite mittemellan och myser.
Gillar inte heller att ni svarade åt Vimes när jag ställde lite frågor innan.
Alltså klart det är lite tongue-in-cheek med emoji-analys och varulvsrationalitet, men ibland ger det saker och det är R1 för tusan, vad ska man göra annars? Dåligt med röstmönster att analysera.
Sen har jag inte svarat åt Vimes, vad är det för påstående? DU bad mig om min åsikt i din Basse-Vimes-Anthrox strid i inlägg 53 Jag vägde in i konflikten och är på Vimes och Basses sida. Ulvrationalitet ska man inte prata om och inte om dina pågående konflikter heller? Ska vi alla sitta och konstatera att du spelar mer aktivt än du gjort som ulv tidigare och nicka instämmande?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Jag tänker att Octa har steppat upp. Jag tänker helt annorlunda än Anthrox uppenbarligen och är inte helt bekväm med hur han vrider från att tycka att det är ineffektivt att analysera FBI-snutens roll till att Octagonal inte är misstänkt för att det vore o-ulvigt att gå ut med det Octa gjort. Hm!

Impetigo förstår jag inte alls! Nån pseudo-röst på SL och sedan tystnad. Skumt! Men Vimes har ju en poäng i att en ulv-Impe nog inte skulle målat en så stor måltavla på dig själv. Hm!

Sedan hade jag velat se lite läckra bilder från Anderssons konferens, och tycker att han är läskigt sval och balanserad i sitt spel. Jag har iofs alltid stor respekt för Andersson, kanske bias?

Sidd är ju en vass-lurande-gädda just nu och jag gillar att Fjodorsenuba synar honom. Men jag ser inget uppenbart skumt mer än lågflygandet. Tycker också att båda har bra argumengg ta hittills.

Waterhouse och Vimes är rimliga som vanligt. När Vimes frågar om vilka pm FBI-snuten får blir jag lugnare, det känns typiskt byboigt.

Rasmus har kommit in i spel och det var väl skönt, hans stil är typisk och vi får väl se vad hans Anthroxpresssnde kan ge.

Brynolf är också sval och tillbakalutad. Läskig typ! Men har inget tydligt på honom.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
@Basenanji är orolig för konferensens vara eller icke-vara. Kan meddela att konferensmiddagen på Malmö rådhus börjar om en knapp timme, så efter 18 är jag nog ur tråden för den här rundan.

Tycker att @RasmusL förtjänar att hakas av kroken efter att ha kommit in i spel i eftermiddag. Flyttar därför rösten till Impe som ju faktiskt inte bidragit med något annat än blajrösten på SL.

Röst: @Impetigo
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Brynolf är suspekt
Jag förstår inte riktigt dig det här partiet. Vad har jag svarat på istället för Vimes och varför är det ulvigt att göra det? Och Vimes svarade väl aldrig på de specifika frågorna du hade till honom? Men ändå grönar du honom?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag förstår inte riktigt dig det här partiet. Vad har jag svarat på istället för Vimes och varför är det ulvigt att göra det? Och Vimes svarade väl aldrig på de specifika frågorna du hade till honom? Men ändå grönar du honom?
Han svarade tillslut. Det gällde hur han ser på mitt spel generellt till hur jag ulvat innan. Du har fiskat runt lite på ett försiktigt sätt. Har inget superrödande men det är ju R1. Lite olika indicier.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
...så just nu ligger @Anthrox och @Basenanji rödast till på min lista! Men jag är inte klar med min koll ännu :)

Röst: @Anthrox

Jag tycker att den forcerade nervositeten i den första strofen är talande.
Så din enda anledning till att jag är röd är för att jag är pepp på att spela? När jag dessutom var SL förra månaden.

Starkt case.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag tänker helt annorlunda än Anthrox uppenbarligen och är inte helt bekväm med hur han vrider från att tycka att det är ineffektivt att analysera FBI-snutens roll till att Octagonal inte är misstänkt för att det vore o-ulvigt att gå ut med det Octa gjort. Hm!
Döljer det sig någon fråga däri du vill att jag ska besvara, eller jobbar vi bara på att misstänkliggöra mig?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Octagonal i Dune said:
Trevligt att vara igång! Jag har inte grävt ner mig i mekaniken och gått igenom alla roller än men ska försöka göra det igen under dagen.

Om jag iallafall har fattat grunderna rätt är det ingen utröstning vilket gör det hela väldigt intressant. Det finns också en väldans massa förmågor och roller. Likt jag tror @Hellzon skrev tycker jag vi måste ta ställning till om vi ska rösta eller inte. Jag tycker vi inledningsvis bör göra det. Dels för att ge ett riktmärke till den som nattmördas gällande vem den bör ta med sig ner i graven. Det är alltid bra om folk också tvingas till att ta ställning!

Jag tänker också att det är skönt att strukturera upp spelet kring något vi kan för att minska lite på kaoset som lätt kan uppstå. Röstning är också ett väldigt praktiskt sätt att ta ställning till vilka vi anser vara ulvar. Eftersom det inte är en direkt utröstning blir det kanske inte lika viktigt med två drev i slutet men det kan nog fortfarande fylla en funktion.
Med det testar jag att slänga iväg en röst. Det är ett stort upplägg med många olika roller vilket öppnar för kryphål att komma åt smarta mekaniker som kan gynna byn. Det har ju varit lite av Impetigos signum tidigare så vill ha dina tankar kring eventuelle kryphål snarast!

Röst: @Impetigo
Octagonal i Maskeraden said:
Har skummat igenom nu så har säkert missat något men föreslår att...

...
1. Siaren outar.
2. Väktaren skyddar siaren runda efter runda.
3. Siaren röstar först varje runda och blir således den som får den utröstades röst.
4. Så fort siaren hittat en ond klipper vi denne.
5. Fortsätter med detta tills vi har vunnit.

Det farliga blir förstås om ulvarna klipper väktaren men det gör dom förmodligen inte.

Vi får varje runda reda på en ny som är god samtidigt som ulvarna bara kan få en poäng per runda. Den godas röst som vi eventuellt röstar ut hamnar fortsatt hos en av de våra, nämligen siaren så gör egentligen ingenting.

Ett annat alternativ hade varit att vi bestämmer att vi inte får rösta ut någon. Då kan bara ondingarna få en poäng per runda via sitt mord samtidigt som siaren jobbar på.
Visst finns det risker men tror vi hade vunnit genom att jobba på någon plan. Antingen samla poäng hos en god siare eller minimera de ondas chanser att samla poäng samtidigt som siaren jobbar.

Eftersom väktaren får väkta samma om och om igen är det en självklarhet att siaren ska outa i mina ögon. Att inte tycka det är klart rödande när vi har fått en chans att rädda denne runda efter runda som iallafall jag inte har varit med om tidigare.
Octagonal i Fight Club said:
Hej allesammans nu kör vi!

Dags o dreva och hoppas på att vi fångar en ulv direkt.
Lika bra att rösta direkt. Annars lätt att det blir snömos poster. Det tycks vara oerhört svårt att vrida om drev. Alltså tänker jag som bybo att det är bäst att jag snabbt röstar innan ulvarna bestämmer vilka två bybor som tvingas drevas mot varandra. Spontant rödande av Vimes med snabb röst, samtidigt hade han nog inte vågat att sticka ut direkt som ulv. Eller hade han det? Vad tror ni andra?
[/quote]

Octagonal i Utkante said:
Angående antalet ulvfraktioner gissar jag på 3 eller 4 av den enkla anledningen att vi är så många i spel. Om vi hade varit 12 stycken hade alltså varulvar, drakar och demoner varit i spel. Nu när vi bara är 11 stycken så kanske bara två av dessa finns med. Ni som arrat många spel och har klurat på dessa frågor tidigare kanske vet bättre, gissningsvis @Vimes

Sen finns nog risken att det inte är officiellt vart alla går. Dvs att det ända som kan garantera att jag har varit på ett visst ställe är att jag känner till platsens samtalsämne och att andra som har gått dit kan bekräfta att jag talat sanning. Det riskerar att krångla till detta rejält om det finns lokala förmågor eller så i spel och är något vi måste fundera på. Mitt förslag inledningsvis är att alla måste skriva i tråden vart de tänker gå innan rundan är slut för att vi ska ha koll på spelbrädet och göra det enklare för oss bybor att se helheten och lösa spelmekaniken.
Octagonal i Mr ulv said:
Så nu är vi igång!

Lite tankar om spelupplägget då. Har inte läst igenom menyn noggrant och har därmed ännu inga idéer om vad ulvjäkeln har valt för alternativ. Som det ser ut så vet ulven vilka pjäser som finns med men inte hos vilka personer som är vad. Rent spontant tänker jag att det är bra om byn har is i magen och använder eventuella förmågor några rundor innan dessa outas förutom i nödfall. Vimes skrev väl själv nånstans att han inte vet hur många rundor detta kommer ta så vi kan räkna med att vi har många rundor på oss och att mycket information kommer komma fram med tiden.
Det vi behöver göra att vända på varenda sten och pressa varandra i hopp om att någon försäger sig eller inte klarar av trycket. Vill inte hamna i en situation likt förra mästerulv spelet där Martin i princip grönades pga en röst i R1 och sen gick och tog hem hela kalaset utan att få någon riktig heat.
Får se om jag orkar ta tag i det själv men hade nog också varit smart att direkt förra listor över röstmönster då det kanske kan säga något på sikt.

Många nya med också vilket är superkul. Välkommna!! Våga skriv och ta för er. Ett tips kan också vara att inte ta allt för personligt och att aldrig ge er om ni är goda. Ofta slängs det röster mot någon för att testa hur reaktionen blir bara. Bäst är då att lugnt förklara varför drevet är fel och ge sig på nån annan utan att för den sakens skull vara desperat✌

Ska bli intressant att se hur mycket som skrivs också, hoppas man hinner läsa allt bara. Utgår ifrån att Anthrox själv lyckas spotta ur sig 10+ sidor bara runda ett och med 16 pers till kan det nog bli lite att gräva i. Det kommer bli mycket brus på både gott och ont.
Hm... Lite hälsningsfras-mönster att titta på Octagonal är ju nästan alltid ulv XD fattade inte riktigt Fight Club om Octa var ulv där eller ej? Om Octa var ulv i fight club tycker jag tydligt att startinlägget här är väldigt ulvigt:

Okej kul att vara igång!!

Som det ser väljer alltså en mästerulv två kompanjoner. Väldigt tacksam och lite lättad att inte undertecknad varken valdes eller slumpades för en gång skull😅



Hur som så finns det nog en del att gräva i där. Min erfarenhet är att aktiva ulvar som kan vara med och styra narrativet är att föredra. Inte alltför sällan grönar bybor också varandra på att bara gräva så mycket och genuint göra sitt bästa att de i princip omöjligt kan vara onda varav låglfygar ulvar tillslut skickas till galgen.



@Anthrox jag hade inte slumpat. Vet inte vilka jag hade valt exakt men slumpen hade ej fått avgöra. Tycker Vimes resonerar rimligt gällande potentiella ulvpar.

Angående hur jag tänkte visa mig som grön kommer jag inte ha supermycket tid under vardagar i veckan (förutom idag då). Annars tänker jag försöka skriva och dela med mig av mina tankar utan att låta alla nojjiga tankar ta över för mycket. Ett exempel på en sådan nojjig reflex är att du eller Andersson måste vara ulvar för att ni röstar på mig bara för att Octa alltid är ulv. Sen köper jag det också på ett rent logiskt plan. Skulle ju beskriva mig som en ganska vilsen bybo samtidigt som jag vill tro att jag är en rätt vass ulv så kan tycka att jag borde få mer heat bara pga den anledningen. Vet inte om detta var ett svar på nån av dina frågor?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Så din enda anledning till att jag är röd är för att jag är pepp på att spela? När jag dessutom var SL förra månaden.

Starkt case.
Nej, det är konspirationsteoretiskt letande av mönster i dina förstainlägg som är mitt kejs!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Han svarade tillslut. Det gällde hur han ser på mitt spel generellt till hur jag ulvat innan.
Han skrev väl mest att det är ett giftbägarresonemang att läsa ditt spel. Är det grönande tycker du? Känns mest som att du röstade på Vimes bara för att han röstade på dig, och när han slutade med det så blev han plötsligt grön.

Du missade några av frågorna förresten:

Vad har jag svarat på istället för Vimes för att skydda honom?

Varför är det ulvigt att skydda Vimes om jag nu gjort det?

Jag tycker fortfarande det känns som att du rollspelar bybo-Octa.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Min röd/gul/grön lista om jag skulle bli nackad inatt:

@Impetigo Suspekt, kastar in en absurd sabba spelet plan, kommer med lite skumma ställningstaganden och försvinner igen. Vet inte riktigt vad ulvrationaliteten är men inte byborationaliteten heller. Ser gärna att han åker. röd/gul

@Octagonal Vill inte prata om FBIs val, gillar inte ulvrationalitetsresonemang och påpekar gång på gång hur annorlunda han spelar mot när han är ulv och finner det suspekt att folk inte grönar honom därför. röd/gul

@Sidd väldigt smygig och tyst, posterna som kommer har varit helt ok, men detta är inte den yvige bybo-sidd jag är van vid. gul/röd

@RasmusL frånvaron dag 1 och gräva i gamla spel skaver lite, rätt likt ulv-Rasmus i Dune, men grävet om startinlägg är ju iaf småintressant. gul

@Andersson lågflygande, men vaknar till väldigt snabbt när Basse nämner honom i inlägg. Jag vete tusan som vanligt, svårläst. gul

@Vimes Tycker jag varit vettig som vanligt, men det tycker jag ju alltid så säger väl inte så mycket. gul

@Anthrox ser inte riktigt vad Rasmus gör i startinläggen, tycker han varit konstruktiv, dock rätt frånvarande och smygande nu gul/grön

@Basenanji mys-basse, allas vän! Man kan väl anklaga honom för handhjärta-ulveri, men tycker det känns genuint grön/gul

@Brynolf har varit brynolfig, bra inlägg men inget extra. känns grön men kan nog lätt rollspela sitt vanliga grönspel också grön/gul

@fjodorsenuba lågflugit som vanligt men tycker inläggen han gjort varit bra och välmotiverade grön/gul
 
Top