Two rooms and a boom som billek

Pilzefrau

hon/henne
Igår var jag med och arrade en svensexa, och efter en packad förmiddag med tramsiga aktiviteter i stan skulle vi åka ut till en stuga för en mysig kväll med grill och bastu. Det var lite av en transportsträcka och vi ville gärna ha något kul att göra på vägen. Brudgummen är en stor bräd- och rollspelare som även uppskattar social deduction, så vi körde Two rooms and a boom. Jag kan rapportera att det funkade ganska bra!

För er som inte spelat det: två lag (röd och blå) blandas och delas upp i två rum. En i det blå laget är president, en i röda laget är bomb. Efter varje runda sker ett gisslanutbyte där en eller flera personer byter rum. Efter sista bytet avslöjas rollerna. Om bomben och presidenten är i samma rum vinner de röda, om de är i olika rum vinner de blå. Rollerna är hemliga, man får avslöja eller ljuga så mycket man vill om sin egen roll. Man får visa sitt kort, och i det mer avancerade spelet finns det regler för ömsesidiga "om jag visar mitt kort så får jag se ditt". Det finns såklart regler för hur man röstar och utser vilka som ska byta rum i slutet av rundan.

Vi var alltså två bilar, en med fyra och en med fem personer i. Jag delade ut kort i början av resan, och så gjorde vi två stopp på vägen (bensträckare med möjlighet att köpa glass). Det markerade också slutet på varje runda, så folk flyttade över mellan bilarna för nästa etapp av resan. Vi körde inte med möjligheten att visa kort – jag bedömde att det skulle bli för krångligt att skicka dem hit och dit med risk för att någon annan såg, och dessutom var ju de två förarna med och spelade och de ska ju inte ta ögonen från vägen för att läsa nåns kort!

Det funkade riktigt bra tycker jag! Originalet har ganska tajta tidsgränser – rundorna är 1–3 minuter långa bara. Våra tre etapper styrdes av utflyktsmålen och blev 15, 45 resp 30 minuter. Om alla fokuserar på spelet så är 45 minuter alldeles för lång tid, men vi lyssnade på musik och pratade om annat istället. Sen blev det naturligt, när vi närmade oss nästa stopp, att ta upp diskussionen igen och fatta ett beslut om vem som skulle skickas över.

Allt som allt kan jag rekommendera att använda Two rooms and a boom som billek, om man är två bilar och rätt crowd.

Back