Nekromanti Två frågor angående alver och vapen

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Goddagens!

Som märkes av titeln så har jag två frågor/funderingar som gäller alver, och kanske än mer specifikt alvers vapen

Det jag undrar är, helt enkelt, hur det egentligen är med det här med alver och "backhand-grepp". Jag vet att våran grupp, för att nämna några, totalt ignorerar den... "featuren" med alver, eftersom det helt enkelt inte finns någon motivering och det låter knepigt som fan. Jag menar... hur effektivt kan det vara, egentligen?

Den andra frågan gäller alviskt vapensmide, hur kör ni i erat mundana vad gäller det att de, till synes, aldrig skulle kunna tänka sig att smida ett vapen annorlunda än det "skall" vara. Det vill säga att ett Lyfali ÄR ett Lyfali och man följer alltid samma design, och så vidare. Jag vet till exempel att drunoks drängar helt verkar ignorera det, men hur gör ni andra?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det jag undrar är, helt enkelt, hur det egentligen är med det här med alver och "backhand-grepp". Jag vet att våran grupp, för att nämna några, totalt ignorerar den... "featuren" med alver, eftersom det helt enkelt inte finns någon motivering och det låter knepigt som fan. Jag menar... hur effektivt kan det vara, egentligen?
Tills någon som vet vad den pratar om har lyckats förklara anledningen /fördelen/möjligheten att slåss på det sättet för mig ignorerar jag det fullständigt. Jag kan faktiskt inte ens minnas att jag läst om den i alvboken, utan bara här.

Den andra frågan gäller alviskt vapensmide, hur kör ni i erat mundana vad gäller det att de, till synes, aldrig skulle kunna tänka sig att smida ett vapen annorlunda än det "skall" vara. Det vill säga att ett Lyfali ÄR ett Lyfali och man följer alltid samma design, och så vidare. Jag vet till exempel att drunoks drängar helt verkar ignorera det, men hur gör ni andra?
Alver är alver är individer som alla andra och kan således göra individuella saker. Om de sedan har en (smides-)kultur som lägger mycket vikt på att saker görs likadana och "korrekta" varje gång kan ju markant påverka statistiken jämfört med andra varelser, men någonting måste väl ha låtit Cinneach skapa en helt egen och ganska så unik svärdstyp, eller hur?

Kan du förresten peka på var någonstans i boken det här står/antyds? Det lät mer bekant än bakvänd fattning, men jag kan inte minnas något precis...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...knivar i backhand-grepp är ju en klassiker. Vi har tränat på att försvara oss mot det på jiu-jitsun, så det måste ju finnas folk som faktiskt använder knivar så. Sedan har jag förstås också hört att folk som verkligen kan det här med knivstrid avråder från backhand-grepp eftersom det är för lätt att blockera, så ja...jag vet inte riktigt.

Man har ju vidare sett en del snubbar köra kortare svärd med backhand-grepp i anime & manga och whatnot. Tex en av ärkeninjorna i Lone Wolf & Cub...

Ryukyu-vapnet tonfa som moderna amerikanska polisbatonger är deriverat ifrån är vidare designat för ett slags backhand-grepp. Jag skulle tro att det finns fler exempel på sådana vapen runtom i Sydostasien, men jag får göra mer research ang. det.

Vad gäller längre svärd i backhand-grepp har jag absolut ingen aning om hur effektivt det är. Folk har knappt använt det alls när jag spellett, vad jag kan komma ihåg. (Dwyrryd Coley gjorde det vid svärdsspelen som ett led i Den druckne mästaren, men han är också känd för att vara eccentrisk. Å andra sidan stod han obesegrad - han försvann mystiskt innan semifinalen, kraftigt berusad, och har inte synts till sedan dess). Därmed inte sagt att jag aktivt undvikit det - mitt Mundana är så fullt av godawesome fighters att backhand-grepp med svärd inte tycks särdeles långsökt alls. Jag kommer säkert låta fler använda det vid tillfälle.

- Ymir, gillar bakvänt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Den andra frågan gäller alviskt vapensmide, hur kör ni i erat mundana vad gäller det att de, till synes, aldrig skulle kunna tänka sig att smida ett vapen annorlunda än det "skall" vara. Det vill säga att ett Lyfali ÄR ett Lyfali och man följer alltid samma design, och så vidare. Jag vet till exempel att drunoks drängar helt verkar ignorera det, men hur gör ni andra?
Då alver har en helt hantverksmässig smidestradition (till skillnad från en industriell som hos t ex dvärgarna) drar jag slutsatsen att så gott som inget svärd är identiskt med ett annat, åtminstone inte om de kommer från olika smeder. Skulle tro att de är för jävelstolta för att kopiera en annan smed rakt av. Möjligtvis skulle man kunna göra undantag för t ex liljegardisternas svärd om de ska vara uniforma, men då alver sällan har bråttom skulle det inte förvåna mig om alla gardisternas svärd är gjorda av samma smed...

/Joel
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag tror att han bland annat åsyftar texten i VM om att en flammig klinga på ett niamh skulle ses som en hädelse.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det står uttryckligen i boken alver att de smider alla vapen likadana, det var det jag syftade på.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Bakvänd fattning tog jag från sidan 71 i boken Alver, det står under rubriken "Speciella egenheter hos alviska vapen" att: "En egenhet som är vanlig i alviska fäkttekniker är att hålla svärdet i ett bakvänt grepp, med klingan på 'backhandsidan' istället för på 'forehandsidan'.

Det där om alviskt smide kan jag inte komma ihåg vart jag hittade det, men det kan mycket väl vara i vapenmästaren som redan sagts i tråden, skall kolla upp det i morgon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Avsaknad av variation

Här är ett litet urval svärd från 1200-talet. Notera variationen. Jämför sedan med 1100-talssvärdens variation (eller snarare avsaknaden av den).

Sensmoralen är att det finns en orsak till att svärdsmakare gör svärd i stort sett likadana - de funkar! If it ain't broke, don't fix it, i synnerhet inte om du kan avlida om du "reparerar" något så att det inte funkar. Man gör vapen för olika syften, och så länge som vapnen uppfyller dessa syften så finns det ingen anledning alls att göra annat än dekorativa skillnader. Det är först när vapnen är otillräckliga som det finns anledning att ändra på designen.

Jag påminns plötsligt om en upplysningsaffisch som jag såg när jag gjorde lumpen. "Använd FAKTA, inte egna påhitt" stod det på den, illustrerad av en pilot som bar ett skitlass med instruktionsmanualer med militära förkortningar respektive ett Viggen-plan som härmade en fågel och dök ner i backen och kraschade.

Alver har en arsenal med vapen som passar för deras sätt att kriga. Så länge som den arsenalen är tillräcklig så finns det ingen anledning att göra andra påhitt. Först när den blir otillräcklig så kommer nya taktiker att uppfinnas och med dem nya vapen som passar de nya taktikerna bättre.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Avsaknad av variation

De där svärden varierar ändå en del i vikt -- ungefär som lätta eller tunga vapen skulle göra i Eon. Att en person låter tillverka ett svärd efter sina egna förutsättningar är knappast orimligt -- det är ju samma grundläggande vapentyp, bara aningen ändrat. Dessutom blir det roligare i spel om man kan modifiera grejer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Avsaknad av variation

De där svärden varierar ändå en del i vikt -- ungefär som lätta eller tunga vapen skulle göra i Eon.
De varierar snarare som ett svärd skulle göra om det var anpassat för en person med STY 12 respektive en person med STY 14. Den skillnaden reflekteras nog bättre i personens grundskada.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Avsaknad av variation

Några sådana regler för viktvariation baserat på grundskada finns inte. Däremot finns det regler för viktvariation baserat på hur man ger vapnet särskilda egenskaper. Som du sa, använd fakta, inte egna påhitt.
 
Top