Nekromanti TTT-systemet (utveckling)

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Normalt brukar jag ansluta sig mig till "ajabaja för multiplikation"-ligan men här gäller det såpass låga tal att det inte är några problem. Spelare kommer att lära sig multiplicera utantill efter bara ett antal slag. Det är dock lustigt hur du inte vill ha tärningspotter och sedan så har du ändå det då du lägger till flera tärningar för attribut. :)

https://anydice.com/program/10d03/at_least

Jag gillar faktiskt utfallen, där en otränad (2d4) har 50% chans att lyckas, om man räknar ihop delvis lyckat och lyckat, medan en tränad (3d4) har 50% chans att lyckas. Det känns snyggt – snyggare än att lägga ihop tärningarna, där sannolikheten sticker iväg direkt när man lägger till flera tärningar.

Jag hoppas att svårighetsgraderna alltid är 5+ och 9+, annars skulle jag fundera på att byta system.

Jag antar att spelarna bara kan slå 2d4 för sådant som tillhör allmänkunskap (alltså, inte studier).

Kan alla klättra (minst 50% chans att lyckas)? Även en rullstolsburen? (min fråga ligger i om du ska hantera negativa modifikationer och nackdelar)
 
Top