Nekromanti Torchlight (för er som saknar Diablo)

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
Tjena!

Får man rekommendera ett spel? I så fall vill jag rekommendera Torchlight av Runic Games. Det är ett action-RPG i samma stil som Diablo. Spelet är skapat av ett antal utvecklare från Blizzard som ville göra ett nytt, "bättre" Diablo, och det är extremt snarlikt. Torchlight är helt enkelt vad Diablo hade varit om det släppts idag, och tar ett välkänt koncept men förbättrar det på alla punkter.

Grafiken är underbar (påminner om bordsrollspelet Pathfinder), gränssnittet supersmidigt och musiken är gjord av samma kille som gjorde soundtracken till Diablo 1 och 2. Dessutom kostar det bara tjugo dollar, vilket är ett superkap. Enda nackdelen är egentligen att det inte finns något multiplayer, men för den som inte bryr sig om det är spelet ett givet köp.

Några bilder:

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Torchlight saknar...något.
Jag tror det är för att det saknas lite synenergi mellan vissa av de olika träden och att vissa skickligheter känns lite glanslösa jämfört med andra.

I diablo t.ex. kunda köra igenom spelet med alla de olika spelklasserna och det funkade fortfarande för mig personligen.
I Torchlight så kunde jag spela igenom med alkemisten, men tappa helt intresset när det gällde att köra Warrior eller Rogue (eller vad hon nu kallades).
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
Cybot said:
Torchlight saknar...något.
Jag tror det är för att det saknas lite synenergi mellan vissa av de olika träden och att vissa skickligheter känns lite glanslösa jämfört med andra.

I diablo t.ex. kunda köra igenom spelet med alla de olika spelklasserna och det funkade fortfarande för mig personligen.
I Torchlight så kunde jag spela igenom med alkemisten, men tappa helt intresset när det gällde att köra Warrior eller Rogue (eller vad hon nu kallades).
Tja, du har ju rätt till din åsikt, men de flesta verkar tycka att du har fel.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Cybot said:
Torchlight saknar...något.
Håller med... för mig kändes grafiken rätt fel och spelet väldigt "tomt". Vill man ha mer Diablo2 är det bättre att spela Titan Quest (expansionen är ett måste här) tror jag.
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
krank said:
Anon said:
Tja, du har ju rätt till din åsikt, men de flesta verkar tycka att du har fel.
Mjo, för spels egna "press"-sidor är ju ett ypperligt ställe för objektiv, korrekt och ofiltrerad information =)
De postar ju källor och länkar till alla recensioner. Flera av de sajter som recenserat spelet och gett det superbra betyg är just sådana som åtminstone jag lyssnar mycket på, t.ex. Gamespot.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anon said:
De postar ju källor och länkar till alla recensioner.
Men de har valt ut vilka recensioner de visar upp och länkar till.

Anon said:
Flera av de sajter som recenserat spelet och gett det superbra betyg är just sådana som åtminstone jag lyssnar mycket på, t.ex. Gamespot.
Jag lyssnar ogärna på enskilda sidor; jag är mycket väl medveten om problemet recensenter har vad gäller att de t.ex i princip inte KAN ge vissa spel dåliga betyg, för då kommer de aldrig mer få förhandstittar från det företaget etc. Det är oerhört lätt att bli svartlistad.

Nå; nu säger jag inte att du har fel i hur bra Torchlight är, men jag säger att som argument är spelets egna pressida undermåligt.

Istället kan man länka till Gamerankings eller metacritic. Där kan man se alla recensioner, och ett medelvärde.

Jag brukar kolla dels vad de som sätter högt betyg tycker, och vad de som sätter lågt betyg tycker. Då får man en ganska balanserad bild av ett spels starka och svaga sidor, och kan funderas över recensenternas fokus och smak vs sin egen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anon said:
Jaja men vafan, de säger ju samma sak!
Fast bättre och mer balanserat, dvs mer trovärdigt, dvs bättre om målet är att övertyga.

Fast å andra sidan verkar du mest ha varit ute efter att slå något i huvudet på de som inte tycikte som du, så jag förstår att det här med balans och argumentation inte riktigt vad in kopp té. Egentligen är det ju knappast så att de som är kritiska spelet "har fel" för att en massa kritiker inte är det.
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
krank said:
Anon said:
Jaja men vafan, de säger ju samma sak!
Fast bättre och mer balanserat, dvs mer trovärdigt, dvs bättre om målet är att övertyga.

Fast å andra sidan verkar du mest ha varit ute efter att slå något i huvudet på de som inte tycikte som du, så jag förstår att det här med balans och argumentation inte riktigt vad in kopp té. Egentligen är det ju knappast så att de som är kritiska spelet "har fel" för att en massa kritiker inte är det.
Chill out dude, gillar du inte spelet så behöver du inte spela. Jag försökte bara tipsa folk om ett kul spel. Jeez :gremwhistle:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anon said:
Chill out dude, gillar du inte spelet så behöver du inte spela. Jag försökte bara tipsa folk om ett kul spel.
Huruvida jag gillar spelet eller inte är fullständigt irrelevant. Du försökte "bevisa" att spelet var bra när folk i tråden spelat det och inte tyckte det var så bra, genom att länka till en sida med mycket vinklad information. Jag påvisade att det kanske varken var så smart eller så snällt. Det är hela saken.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
krank said:
Huruvida jag gillar spelet eller inte är fullständigt irrelevant. Du försökte "bevisa" att spelet var bra när folk i tråden spelat det och inte tyckte det var så bra, genom att länka till en sida med mycket vinklad information. Jag påvisade att det kanske varken var så smart eller så snällt. Det är hela saken.
Glöm det krank. Det tar åtminstone ett år för universitet att banka in i sina studenters skallar att objektiva och opartiska källor är viktiga verktyg i en debatt. Det görs inte på ett forum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Cybot said:
Glöm det krank. Det tar åtminstone ett år för universitet att banka in i sina studenters skallar att objektiva och opartiska källor är viktiga verktyg i en debatt. Det görs inte på ett forum.
"Men det är väl klart man kan lita på det som står i tidningarna och som visas på TV-nyheterna, annars skulle det väl inte skrivas eller visas?"
- Kursare, första eller andra terminen på lärarhögskolan i Gävle.
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
krank said:
Cybot said:
Glöm det krank. Det tar åtminstone ett år för universitet att banka in i sina studenters skallar att objektiva och opartiska källor är viktiga verktyg i en debatt. Det görs inte på ett forum.
"Men det är väl klart man kan lita på det som står i tidningarna och som visas på TV-nyheterna, annars skulle det väl inte skrivas eller visas?"
- Kursare, första eller andra terminen på lärarhögskolan i Gävle.
Hey, kan ni inte sluta dissa mig i tredje person? Glöm att jag skrev något. Deleta tråden eller nåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anon said:
Hey, kan ni inte sluta dissa mig i tredje person? Glöm att jag skrev något. Deleta tråden eller nåt.
Oj! Det var verkligen inte menat som diss mot dig som person. Eftersom det uppfattades så ber jag verkligen om ursäkt, för det var verkligen inte tänkt så.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Men sysslade/sysslar inte Blizzard med ett Diablo 3?

Jag är nästan totalt oinsatt i datorspelbranschen, och vet knappt hur jag ska sätta mig in i dethär.

Vad är (eller ser ut att bli?) skillnanden mellan detta Torchlight jämfört med Diablo 3?
 
Top