Nekromanti tolerans...

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Efter att ha läst vissa trådar (och skrivit i vissa...) så blir jag imponerad av rollspelares förmåga att pröva nya idéer och ifrågasätta samhällets "sanningar".
Tvärtom behandlar de rollspelen med en egen integritet som jag inte tror finns någon annanstans.
En eloge till alla som har kuraget att tänka fritt. Dock vill jag säga som Uppsala-borna:
"att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större..."
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Jag gillar dig...

... av den enkla anledningen att du uppenbarligen tycker om att tjafsa...

Efter att ha läst vissa trådar (och skrivit i vissa...) så blir jag imponerad av rollspelares förmåga att pröva nya idéer och ifrågasätta samhällets "sanningar".
In case (och det kan ju vara min trötta paranoida hjärna som misstolkar) samhällets sanningar är dina kristna värderingar så kan jag upplysa dig om att de ifrågasatts från första början och att andelen rollspelare (iaf. på rollspels forum) är en väldigt liten minoritet av den enkla anledning att de inte är ett smack intresserade (påstår de iaf.) av att disskutera den riktiga världens sanningar osv.

Att ifrågasätta vissa Kristna åsikter/myter osv. handlar om att vrida och vända på något som redan finns tills det blir något spelbart/intressantare av det (om det nu redan finns avikande teorier är de ju kanske en bra start)... Jag tror inte att kristendomen är intressant för 90% av detta forums användares verkliga liv...

En eloge till alla som har kuraget att tänka fritt. Dock vill jag säga som Uppsala-borna:
"att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större..."
Åtminstone i min värld är det viktigare att tänka fritt och fel och få omvärdera sin syn på saker och ting än att blint tro att något är rätt för att någon i ens närhet sagt att det är så...

Vad gäller "men att tänka rätt är större..." är det väl vad människan försökt åstadkomma sedan tidernas begynnelse... Mig veterligen har ingen tänkt "rätt" än och ingen lär heller göra det...
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: ummmfff.....

Tjenna!!!

Kan säga det att i alla tider sedan mänskligheten sapades har de minoriteter som funnits ex: de som inte gillade mammutkött, de som ansåg att Jesus inte var guds son mfl, alltid ansett sig vara avikande tänkare för att kunna skilja ut sig från det standadiserade samhället som omgav dem, rollspels kulturen är en så kallad subkultur som återfinns mest hos ungdomar som försöker göra uppbrott mot de värderingar som dess föräldrar inpräntat dem, ( detta är inte 100 %) utan en majoritet, skriver det för att hindra påhopp från eventuellt kränkta individer.
Medan att rollspel är en fantasi främjande hobby håller jag med om fullständigt om det är rätt personer som spelar medan om det är regelryttare då försvinner fantasin i utbyte mot miniräknare, linjal och en stor fet pekpinne.
För att sedemera höja rollspels kulturen har jag en liten lyckosaga om en polare till mig.

Han började plugga i Falun inom film. Han gick med i spexet och fick en av huvudrollerna, han hade aldrig stått på scen om man inte räknar mitt kök som scen.
Han fick lysande recensioner av tidningarna för sin prestation och regisören trodde honom inte att han aldrig skådespelat. sedan skrev regisören ett rekomendations brev till Theater skolan i sthlm och han sökte in och kom in på förstaq försöket, de som sökt vet hur mycket det krävs. Allt detta tack vare vår lilla hobby...
Den som säger att rollspel är av ondo har aldrig riktigt fattat vad det är... =)
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Jag gillar dig...

Det är nog din paranoida hjärna...för inlägget ovan var helt fritt från ironi, min lilla hyllning till den självständiga tanken.
 
Top