Nekromanti Toch attacks

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag hade undran om touch attacks. Vad ska man lägga till för bonus på den. Förmodligen kanske base attack bonus, men finns det någon grundegenskap som skall läggas till? Dex till ranged touch attacks kanske, men hur är det i närstrid? Str borde inte behövas eftersom ingen rustning skall penetreras, eller?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Svar ...

Du använder din vanliga attack bonus när du utför en touch attack; antingen melee attack bonus eller ranged attack bonus. Det som skiljer sig från en normal attack är att motståndaren inte kan tillgodoräkna sig sin armor bonus, shield bonus eller natural armor bonus på sin AC.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Dante hann ju före med fakta i målet, så jag kan ju kommentera din förvåning att Styrka kan göra någon skillnad när man ändå ignorerar pansar hos målet.

Visst är det en förenkling att alla träffslag i närstrid justeras av Styrka, men den spelar faktiskt in mer än bara för att slå sig igenom pansar. Din rollfigur avser ju i det här fallet att vidröra motståndaren med sin blotta hand, som förmodligen har ganska kort räckvidd. Din motståndare kommer att försöka undvika detta genom att hålla dig på avstånd och då ger naturligtvis hög Styrka en fördel när det gäller att pressa sig nära nog för att nå honom.

Prova gärna med leken "rycka bandet från bältet" eller liknande fredliga saker. Den starkare har en klar fördel, pansar förutan.

/Mikael
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
men....

var på kroppen ska man ha handen för att det ska räknas?i bröstet eller räcker det men ett handslag?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: men....

Jag antar att du tänker på om man kan lura någon att skaka hand med en medan man har en Slay Living laddad i handen... /images/icons/grin.gif

Som jag minns reglerna utlöses inte magin av att någon annan rör vid dig, så du måste vara den aktive. Sedan räcker det säkert i många fall med att röra vid handen på någon - lika väl som att hugga någon i handen ger viss skada.

Jag skulle personligen dock inte ge mig in på att göra riktade attacker med beröringsformler... eller andra vapen för den delen. D&D är inte speciellt bra lämpat för den sortens detaljer. Och frågan är om det verkligen gör spelet roligare att bokföra en hel massa kroppdelar.

Om jag lyckas med mitt närstridsträffslag har beröringen lyckats och magin får effekt, annars inte. Det räcker för mig. Sedan kan jag spekulera och fantisera om var exakt jag greppade, men det spelar ingen roll i spelet.

/Mikael - som gillar att det går fort... i rollspel...
 
Top