Nekromanti Titta på min OSR-kampanj-idé?

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Nu när jag äntligen får spela rollspel istället för att som vanligt de senaste åren DMa (vi spelar Rise of the Runelords, yey!) så känner jag hur mina DM-batterier sakta laddas upp och jag ville försöka ta tag i min OSR-kampanj som jag utlovat till både mina spelare och mig. Målet är att göra klart den INNAN vi börjar spela :gremwink:

Jag spenderade 30 minuter idag med att försöka enkelt pränta ner Dungeonen som ska övervinnas och tänkte att det skulle vara himla roligt att få lite input från andra! Så kommentera vad ni vill; känns nått kul? Konstigt? Tråkigt? Jag försöker absolut inte göra något helt orginelt, jag är ute efter att det ska bli häftigt, mysigt, roligt och intressant. Ingen i gruppen inkl. mig själv har spelat OSR.

Lägger det jag antecknat under spoilertaggar:

RP anländer som fångar till ett fängelse förlagt mitt i en helt öde öken, ingången är endast ett hål i marken. De har enkla fångstkläder och inget annat. Nu gäller det att överleva…

Nivåer i Fängelset:

1. Denna nivå ett byggt fängelse som först var ämnat som tillhåll för de slavarbetare och slavar som grävde ut gruvan på nivå 2.

2. Denna nivå är en sedan länge övergiven gruva och idag bor de värsta och starkaste av fångarna här.

3. Nivå 3 är ett tillhåll för två stammar av kobolder som ständigt krigar över de få resurser som finns här, fast mellan Fångarna och de odöda på nivå 4.

4. Denna nivå kryllar av de odöda, uppväckta av en ond Wight Magiker som bygger en arme av de lik som kommer från ”likbrunnarna”* från nivå 1 och 2.

5. Nivå 5 är en till stor del översvämmad nivå där en underjordisk sjö urholkat stora delar. Nivån delas främst av Morlocks och Merfolk som krigar då en Aboleth tagit över merfolket.

6. Den sjätte nivån är väldigt kontrasterande då en i stort saknar gångar utan utgörs av tre enorma grottor som innehåller magiska skogar. Dessa är hätskt bevakade av févarelser, dock är en del av dessa inte onda.

7. Detta är den sjunde och sista nivån. Här nere vilar en artefakt som kan teleportera individer till ökens kant och framförallt till frihet! Problemet är att den är svartsjukt vaktad av ”Den Som Ser Allt” ett odött Evil Eye som livnär sig på alla negativa känslor som skapas i de övre nivåerna.

* Med "likbrunnarna" så tänkte jag mig att fångarna kastar ner sina döda i hål som mynnar ut nere på nivå 3.

Som ni ser är det lite inspirerat av bla. Legend of Grimrock och Star Trek :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mycket av det som gör exploratory gaming kul är att experimentera med saker. Om rollpersonerna börjar en expedition helt utan utrustning minskar interaktionsytorna och möjligheterna med miljön. Detta betyder inte att det är ett dåligt val (att hushålla med knappa resurser är också en rolig sak med DnD), men man ska vara medveten om vad kostnaden i spelet blir.

Nivå 1 och 2 är lite tråkiga. De behöver mer färg och framförallt fler fraktioner så att folk har anledning att inte bara slå ihjäl rollpersonerna. Hooks på fångarna vore fint. Nån typ av gängfärger och nån konstig gud eller tro eller nåt.

Jag är ganska mätt på de vandöda, och en hel nivå med bara odöda behöver verkligen injectas med rollspelsmöjligheter!

Nivå 5 är svinbra, exakt så skall dungeons vara!

Nivå 6 har en utmärkt utgångspunkt.

Nivå 7 behöver verkligen utvecklas mer, men det är intressant med ett "slut" på grottan som invånarna i den kan viska rykten om.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tack Eskem, jag hoppades att du skulle svara :gremsmile:

Jo detta är som sagt VÄLDIGT "bare-bones" än så länge. Just hooks, lite sidoquests, intressanta NPC's och intriger är sådant jag vill och kommer arbeta in.

Eftersom detta blir vår alldeles första OSRsak så siktar jag på en blandning mellan clishé och kanske lite orginellt tänkande.

Detta betyder inte att det är ett dåligt val (att hushålla med knappa resurser är också en rolig sak med DnD), men man ska vara medveten om vad kostnaden i spelet blir.
Det är just mer detta jag är ute efter, jag vill att det ska vara knapert i början.

Jag är ganska mätt på de vandöda, och en hel nivå med bara odöda behöver verkligen injectas med rollspelsmöjligheter!
Tanken är att det ska vara mer än korridorer fulla med hjärndöda-odöda, men temat för våningen ska vara just odött. Kanske RP springer in i zombie-rebeller som vill störta Wighten? Eller vill delar av dem kanske "leva" ut sina "liv" precis som andra varelser, så kommer en bunt "levingar" och börjar mörda dem?

Nivå 7 behöver verkligen utvecklas mer, men det är intressant med ett "slut" på grottan som invånarna i den kan viska rykten om.
För mig är det extremt viktigt att kampanjen har ett slut, jag har påbörjat så mycket där jag inte haft slutet klart för mig, och då tenderar i alla fall jag att aldrig orka ta mig dit.
 
Top