Nästa del i min långkörarkampanj börjar närma sig och tanken är att spelarna skall spela ett gäng Bazirktiraker.
En utav spelarna spelar kvinna, de andra tre spelar män.
Och ni som vet med er att matriarkat "inte kan fungera", go away.
Hur skapar man då ett relativt civiliserat matriarkat samhälle som fungerar trovärdigt såväl in-game som off-game?
Vad behöver man tänka på och vad ska man sudda och ändra på för att få det att fungera. Tirakboken, ger mer frågeställningar än svar så här är några av mina random idéer för att lösa det nödvändigaste.
Även om ration män-kvinnor skulle behövts ändrats så tycker jag för mycket om grejen personligen, och resten av grupen så den behåller jag ytterst gärna om det inte är aaabsolut nödvändigt att ta bort.
* Tirakkvinnor kan vara schamaner, det är tom. vanligare med kvinnor som schamaner. Män kan födas med gåvan, men är ganska ovanligt. Men tillräckligt vanligt att de flesta vet att det händer.
* Ärver gör döttrar från sina mödrar. När tirakiska män dör så bestämmer rådet/Trokkan hur värdeföremål och sådant skall ärvas. Oftast delas det ut till familjens kvarvarande kvinnor eller begravs med mannen om han var viktig.
* Det är inte ovanligt med kvinnliga krigare, kvinnor har för övrigt mer möjligheter att välja "yrkesbana" än män som oftast har den helt utstansad ifrån födseln.
1:a sonen i kullen, krigare/sjöman check, sönerna därefter hamnar som krigare om det är nödvändigt för byn/stammen eller om de är väldigt välnärda/friska, troligare blir att de blir enklare sjömän, fiskare, hantverkare eller sådant.
* Överlag mindre "ensam är stark" mentalitet, och framförallt mindre ensam krigare vinner slagfältet, bärsärksgalenskap och istället mer lojalitet emot stammen är viktigt och broderskap, skydda den personen brevid dig, det är stammen som räknas inte din egna ärorika död i strid.
* kvinnan är familjeöverhuvud och bestämmer över familjen
* Kvinnor har i stort sätt alla ledarroller i samhället, ledarskapsförmåga är en typisk "kvinnlig" egenskap hos tirakerna.
(utan att överdriva, männen kan givetvis ha något att säga till om, men besluten fattas av kvinnor)
Det här är några utav funderingarna iaf som vinklas emot hur jag tänker mig det, aningen mer fungerande.
Det jag behöver ha lite input på är framförallt vardagssituationer där kontrasterna mellan det vi är vana med och hur ett matriarkat skulle se ut. Kan vara subtilt eller explicit så att säga.
/Poseur ser fram emot att dra igång snart i dagarna eller så. (och ursäktar sig för virrigheten i inlägget)
En utav spelarna spelar kvinna, de andra tre spelar män.
Och ni som vet med er att matriarkat "inte kan fungera", go away.
Hur skapar man då ett relativt civiliserat matriarkat samhälle som fungerar trovärdigt såväl in-game som off-game?
Vad behöver man tänka på och vad ska man sudda och ändra på för att få det att fungera. Tirakboken, ger mer frågeställningar än svar så här är några av mina random idéer för att lösa det nödvändigaste.
Även om ration män-kvinnor skulle behövts ändrats så tycker jag för mycket om grejen personligen, och resten av grupen så den behåller jag ytterst gärna om det inte är aaabsolut nödvändigt att ta bort.
* Tirakkvinnor kan vara schamaner, det är tom. vanligare med kvinnor som schamaner. Män kan födas med gåvan, men är ganska ovanligt. Men tillräckligt vanligt att de flesta vet att det händer.
* Ärver gör döttrar från sina mödrar. När tirakiska män dör så bestämmer rådet/Trokkan hur värdeföremål och sådant skall ärvas. Oftast delas det ut till familjens kvarvarande kvinnor eller begravs med mannen om han var viktig.
* Det är inte ovanligt med kvinnliga krigare, kvinnor har för övrigt mer möjligheter att välja "yrkesbana" än män som oftast har den helt utstansad ifrån födseln.
1:a sonen i kullen, krigare/sjöman check, sönerna därefter hamnar som krigare om det är nödvändigt för byn/stammen eller om de är väldigt välnärda/friska, troligare blir att de blir enklare sjömän, fiskare, hantverkare eller sådant.
* Överlag mindre "ensam är stark" mentalitet, och framförallt mindre ensam krigare vinner slagfältet, bärsärksgalenskap och istället mer lojalitet emot stammen är viktigt och broderskap, skydda den personen brevid dig, det är stammen som räknas inte din egna ärorika död i strid.
* kvinnan är familjeöverhuvud och bestämmer över familjen
* Kvinnor har i stort sätt alla ledarroller i samhället, ledarskapsförmåga är en typisk "kvinnlig" egenskap hos tirakerna.
(utan att överdriva, männen kan givetvis ha något att säga till om, men besluten fattas av kvinnor)
Det här är några utav funderingarna iaf som vinklas emot hur jag tänker mig det, aningen mer fungerande.
Det jag behöver ha lite input på är framförallt vardagssituationer där kontrasterna mellan det vi är vana med och hur ett matriarkat skulle se ut. Kan vara subtilt eller explicit så att säga.
/Poseur ser fram emot att dra igång snart i dagarna eller så. (och ursäktar sig för virrigheten i inlägget)