Som
@Khan nämnt är det svårt med spelledare för typ alla spel. Om du kan, försök gärna ha någon/några klara innan du anmäler dig. Det går i anmälan att säga ungefär hur många du kan ta, så ta gärna lite höjd på det innan. Det finns ofta en underliggande förväntan som arrangör att spelleda själv under passen också, men spelled vad du orkar och anmäl dig gärna själv (speciellt kan det blir köttigt med två på raken, speaking from experience).
Ha scenariot klart i tid! Främst för att spelledarna ska ha tid att läsa in sig på det (och ibland även provspela) och såklart för utskrift (se nedan). Våga skicka dem Google Docs som inte är helt spikade, det är bättre att de får något än inget.
Du kan utnyttja GothCon för utskrifter. Det har jag gjort och det funkar bra; blir inte världens mest spännande (och i svartvitt) men inget knyssel. Du måste skicka in materialet senast två veckor innan konventet. Har du handouts kommer de däremot behöva klippas till, men det är rätt lätt att göra. En önskan från staben på GothCon också:
Gör en utskriftsvänlig layout! De kommer skriva ut på A4 i svartvitt, så anpassa gärna layout för det om du kan och håll den gärna enkel; text på färgad bakgrund med massor med mönster kan vara döden! Som standard skriver de ut en uppsättning scenarion för varje spelgrupp, så i de flesta fall kan grupper ta med sig äventyret efter om de vill.
I övrigt så är det också bra att ta hjälp av rollspelsgruppen på GothCon. Till exempel kan de hjälpa en med att skicka ut material till spelgrupper (om du till exempel vill skicka ut rollpersoner i förväg, vilket vi gjorde) eller ge en kontakt till spelgrupper och spelledare. Om du kan skicka ut saker till spelarna är det såklart också skönt, men jag märkte att det var väldigt varierande vilka som läst på (och om lagledaren skickat det vidare). GothCons anmälningssystem, Condaba, är lite meckigt att hitta i, så de kan också hjälpa en om något är bökigt.
Kommunicera gärna med spelledare innan! Se till att de får äventyret, svara på frågor och var behjälplig beroende på hur många det är så har jag ibland också gjort gruppchattar för spelledare, där man kan prata ihop sig och utbryta idéer. Om du kan så är det alltid trevligt att ge något som tack (utöver det GothCon ger). Jag har ju hållit spel med förlag bakom sig och då har det t ex varit en produkt i deras butik eller rabattkoder. En liten sak som går en lång väg!
Det är en spelledarsamling innan scenariona startar; jag brukar köra ungefär 15 min innan passtart, speciellt på morgonpassen, men det växlar. Där kan man köra lite sista snack inför och dela ut grupper till varje SL.
Det brukar finnas pennor och sudd till spelarna i salarna, men det är bra att SLs tar med sig egna tärningar om de kan (och spelare brukar ha med sig), men om du kan ha några extra till utlåns är det en bra idé. Jag brukar också gilla att ge SLs en kopia av SL-skärmen som PDF som de kan läsa, om de vill ha vid behov.
Spelpassen är 5 timmar, men det är bra att räkna ett scenario som har reell speltid på cirka 4 timmar. Delvis för att då finns det tid att förklara regler och ta lite pauser. Mina speltester inför GothCon har oftast just handlat om tid – och var inte rädd att förenkla, just för att det ska hinnas med (det gjorde vi senast, där tanken var att scenariot skulle utspela sig över två dagar, men det kapades ner till en dag efter mitt speltest märkte att då tog spelarna det lite för lugnt).