För mig handlar det så otroligt mycket om vilket rollspel vi spelar. Men lite allmänna saker, inte alltid applicerbara:
- Släpp tanken på att något måste vara på ett visst sätt. Detta inkluderar ex. partyt, själv tycker jag att det kan vara otroligt roligt att spela som en del i en grupp men precis lika roligt att spela en individ i samma värld som någon annan och våra karaktärer kanske aldrig ens möts.
- Förutsätt att någon skrivit reglerna och tänkt på hur de ska fungera och försök se vad det innebär för det specifika spelet och hur det kan spelas.
- Stryk "rollspelande = gestaltande" ur hjärnan. Att glida mellan lite distanserat beskriva in i gestaltande och IC-tal och ut igen är oerhört befriande.
- Låta misslyckanden vara misslyckanden, den formen av fail forward som vuxit fram där man lyckas med konsekvens har bara blivit en ny form av rälsning och blir i princip spiken i kistan för vad jag vill ha.
- Som SL är ens uppgift absolut aldrig någonsin att bry sig om dramaturgi, det är för mig i regel extremt destruktivt för att få till en tillfredställande story. Istället spela SLPs, driv dem mot sina intressen och ducka inte för att agera med dem som hårt motstånd. Böj dem inte utifrån vad som passar dramaturgiskt utan var sann mot dem, låt dem ha integritet men låt dem också förändra åsikt om system eller bara ens omdöme anser det rimligt. Se dem som riktiga individer.
- Se inte spelledaren som någon unik position. Det är en spelare som vilken som kring bordet. Se det bara som en samling uppgifter som i många fall funktionellt passar jävla bra att klumpa samman. Just den asymmetrin som uppstår när olika uppgifter och ansvar fördelas kring bordet är inte ett problem utan en styrka.
- Hemligheter och asymmetrisk kunskap om backstory får aldrig handla om att något "ska" avslöjas utan istället en grund för ageranden. Det är alltså helt fine om mördarens identitet aldrig avslöjas.
- Räls i brädspel är jävla guld!, aldrig i rollspel. Om det inte är att åka tåg, då är räls ok.
Edit:
Och om det specifikt rör gammel d&d gäller nog samtliga av dessa ändå men skulle vilja kasta in:
- Utöver att inte tänka på rollspelande = gestaltning, tänk på tid i stor skala. Var noga med reglerna i od&d om hur spelvärlden rör sig mellan spelmöten och aldrig stannar av och tänk på det tillsammans med hur SLPs agerar och rör sig i världen.