Tidlösa rollspel

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Igår spelade jag James Bond 007 - Role Playing in Her Majesty's Secret Service från Victory Games. Det är ett gammalt spel, det släpptes redan 1983. Jag spelade det när det var nytt och jag har genom åren återvänt till det med ojämna mellanrum. Förutom på 80-talet så har jag spelat det på 90-talet, det tidiga 2000-talet, 2010-talet och som sagt igår.

1715148811755.png

Varje gång jag spelat det så har det då skett i ljuset av det som då var det senaste inom speldesign. Varje gång så har jag även slagits av hur modernt spelet känns. Så även denna gång. När jag nu spelade det igen för första gången på kanske sju-åtta år så slogs jag, igen, av hur samtida det känns. Det har liksom inte åldrats. Det hade lika gärna ha släppts idag som under vart och ett av årtiondena som gått sedan det 80-tal då det faktiskt först såg dagens ljus.

Allt detta pratade jag med mina medspelare om efter gårdagens session. Några av dem var de jag spelade spelet med när det begav sig. Vi var alla överens om denna märkliga tidlöshet. Vi kunde bara inte riktigt komma på vad det berodde på. Varför det var så.

Detta fick mig att fundera över ifall det finns andra spel som känns likadana. Det enda jag kunde komma på var möjligen första utgåvan av Traveller. Den kom redan 1977 (Väl?) och är nästan identisk med den ett par år gamla senaste utgåvan som jag tycker känns väldigt pigg och modern och inte alls så ålderstigen som den faktiskt är. Möjligen kanske den var en anings ur fas med den rådande tidsandan under 90-talet men det överlevde den till skillnad från mycket av det om ansågs som cutting edge då.

Har jag fel? Inbillar jag mig bara? Om inte, finns det andra spel som känns tidlösa på samma sätt? Vad beror det i sådana fall på?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Om inte, finns det andra spel som känns tidlösa på samma sätt? Vad beror det i sådana fall på?
WEGs Star Wars har väl åldrats med värdighet?
I den mån den åldrats alls? Åtminstone bättre än sin IP.

Min gissning är att ett enkelt system, med ikonisk IP underlättar. Då knyter man upplevelsen mer till sin känsla för originalen och dess värld och mindre till själva regelverket.

//EvilSpook
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
WEGs Star Wars har väl åldrats med värdighet?
I den mån den åldrats alls? Åtminstone bättre än sin IP.
Ja, WEGs Star Wars skulle kanske kunna passa in. Anledningen till att jag inte nämnde det är att jag, trots att det står i hyllan, skam till sägandes, faktiskt aldrig har spelat det. Men det har ju sina entusiastiska försvarare som brukar uttrycka liknande omdömen om det.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Min gissning är att ett enkelt system, med ikonisk IP underlättar. Då knyter man upplevelsen mer till sin känsla för originalen och dess värld och mindre till själva regelverket.
Här håller jag inte riktigt med. Att ha ett enkelt system har inte alltid, till exempel under det sena 80-talet, ansetts ligga i tiden. Då var komplexitet det som gällde och regellätthet var sådant som förknippades med gammel-D&D och var helt ute. Det är här jag menar att JB hamnat i något av en sweet spot. Det är inte så regellätt att det kunde anses som ute under det senare 80-talet men heller inte så komplext att det ansågs vara för tunggrott när enkelhet och OSR var det som hyllades som mest tjugo år senare.

Sedan tror jag inte heller att kopplingen till en IP har någon påverkan i frågan alls. Det finna ett flertal IP-kopplade spel som numera känns oerhört otidsenliga. Vi kan ta IPn Tolkien som exempel. Middle Earth Roleplaying/Sagan om Ringen - Rollspelet är väl inget som någon skulle plocka upp idag om man inte är uttalad nostalgiker. Det samtidigt som The One Ring är både populärt och hyllat som modernt och cutting edge.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Förstod inte riktigt ditt svar.

James Bond - Ikonisk IP , Enkla regler
Star Wars - Ikonisk IP , Enkla regler
MERP - Ikonisk IP , Enkla regler

Feng Shui - Ikonisk IP , Enkla regler
Prince Valiant - Ikonisk IP , Enkla regler
Ghostbusters - Ikonisk IP , Enkla regler

Tror det är för tidigt att uttala sig om The One Ring, men min gissning är att det inte kommer kännas så tidlöst.
Det som talar emot min teori är snarare Deciphers LotR (CODA), som utifrån teorin borde vara mer populärt/tidlöst?

//EvilSpook

Edit: uppdaterade med fler exempel från tråden.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Feng Shui. Det är riktigt genialt i sin enkelhet (OK, tärningsystemet tar tid) och reglerna skapar ett visst tänkesätt som simulerar action-filmer. Sedan går action-genren aldrig ur tiden.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
James Bond - Ikonisk IP , Enkla regler
Star Wars - Ikonisk IP , Enkla regler
MERP - Ikonisk IP , Enkla regler

Feng Shui - Ikonisk IP , Enkla regler
Prince Valiant - Ikonisk IP , Enkla regler
Ghostbusters - Ikonisk IP , Enkla regler
Jag skrev ingenstans att James Bond har enkla regler. Det skulle falla någonstans i mittspannet om man skulle ställa en massa rollspel bredvid varandra i komplexitetsordning. Det som räddar det är att reglerna är intuitiva, konsekventa och snabbanvända.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Tror det är för tidigt att uttala sig om The One Ring, men min gissning är att det inte kommer kännas så tidlöst.
Det som talar emot min teori är snarare Deciphers LotR (CODA), som utifrån teorin borde vara mer populärt/tidlöst?
Jag tog inte upp The One Ring som ett exempel på ett tidlöst spel utan ett som anses ligga lite i framkant idag.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
...och Call of Cthulhu.
Jag är inte lika säker. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar CoC. Passionerat. Men jag tänker som så här. Tänk om CoC inte fanns. Tänk om Chaosium där i skiftet 70/80-talet aldrig fick för sig att göra CoC utan istället beslöt sig för att lägga allt sitt krut på ett vilda västern-spel eller dylikt. Sedan skruvar vi fram tiden till idag och låtsas att någon tänker tanken, "Om man skulle göra ett rollspel baserat på det han den där Lovecraft skrev. Vad ska jag använda för regelmotor? Vilken skulle passa bäst för det? Jag vet! BRP! Det kommer att bli toppen!".

Det har jag jättesvårt att se.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
Jag är inte lika säker. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar CoC. Passionerat. Men jag tänker som så här. Tänk om CoC inte fanns. Tänk om Chaosium där i skiftet 70/80-talet aldrig fick för sig att göra CoC utan istället beslöt sig för att lägga allt sitt krut på ett vilda västern-spel eller dylikt. Sedan skruvar vi fram tiden till idag och låtsas att någon tänker tanken, "Om man skulle göra ett rollspel baserat på det han den där Lovecraft skrev. Vad ska jag använda för regelmotor? Vilken skulle passa bäst för det? Jag vet! BRP! Det kommer att bli toppen!".

Det har jag jättesvårt att se.
Fast BRP funkar unikt bra i just Call of Cthulhu. Det finns en massa väldigt rimliga invändningar mot BRP - det bryr sig inte om dramatik utan man klantar sig ofta och godtyckligt, och om man dör är det ofta rena slumpgrejer. Det bryr sig inte om om du verkligen, verkligen vill lyckas just nu - det finns inga fate points eller liknande. Det känns ofta som att det aktivt motverkar försök till en dramatisk arc. Den värld som BRP-reglerna målar upp är en av ett fientligt eller i alla fall okännande kosmos som inte bryr sig om din rollperson. Och det är det som gör att Call of Cthulhu funkar så bra jämfört med de flesta BRP-spel. Det är dåligt om Elric alltid är en slumpmässig crit i hvudet från att dö, men det är utmärkt när samma sak gäller din Investigator.

Så ja, jag tror att man åtminstone hade övervägt ett färdighetsbaserat system med hårda och skoningslösa utfall. Och mycket riktigt har inget annat Lovecraft-spel orsakat mer än krusningar på ytan, medan CoC pålitligt är det andra eller tredje största rollspelet alla kategorier.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
191
"Om man skulle göra ett rollspel baserat på det han den där Lovecraft skrev. Vad ska jag använda för regelmotor? Vilken skulle passa bäst för det? Jag vet! BRP! Det kommer att bli toppen!".
Samtidigt så är just att "fixa" Call of Cthulhu genom att använda ett annat regelsystem något av en microindustri i sig själv inom rollspel, med ärligt ganska blygsamma resultat.

Så om det vore ett så självklart designval idag att använda något annat än BRP till ett Lovecraft-baserat spel, varför är det då samtidigt så att Call of Cthulhu nu idag 2024 är större än det någonsin har varit, omfamnat och spelat av en helt ny publik som inte har några särskilda kopplingar till spelets historia? Jag tänker att i varje rollspel som blir framgångsrikt, och särskilt de rollspel som håller över tid, måste en viktig komponent i det vara att rollspelet faktiskt är rätt bra på vad det vill göra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Jag är inte lika säker. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar CoC. Passionerat. Men jag tänker som så här. Tänk om CoC inte fanns. Tänk om Chaosium där i skiftet 70/80-talet aldrig fick för sig att göra CoC utan istället beslöt sig för att lägga allt sitt krut på ett vilda västern-spel eller dylikt. Sedan skruvar vi fram tiden till idag och låtsas att någon tänker tanken, "Om man skulle göra ett rollspel baserat på det han den där Lovecraft skrev. Vad ska jag använda för regelmotor? Vilken skulle passa bäst för det? Jag vet! BRP! Det kommer att bli toppen!".

Det har jag jättesvårt att se.
Fast CoC är ju sin egen genre, precis som D&D, och den genren emulerar den per definition bra. Det finns spel som är mycket bättre på att vara Lovecraft, men inga spel som är bättre på att vara CoC. Hur troget det är sin inspiration är mindre relevant, tänker jag.

Däremot huruvida det känns fräscht och modernt i alla tidsåldrar, och därmed ”tidlöst”, som definierat i den här tråden, är ju en helt annan femma, såklart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Så om det vore ett så självklart designval idag att använda något annat än BRP till ett Lovecraft-baserat spel, varför är det då samtidigt så att Call of Cthulhu nu idag 2024 är större än det någonsin har varit, omfamnat och spelat av en helt ny publik som inte har några särskilda kopplingar till spelets historia? Jag tänker att i varje rollspel som blir framgångsrikt, och särskilt de rollspel som håller över tid, måste en viktig komponent i det vara att rollspelet faktiskt är rätt bra på vad det vill göra.
Jag skulle snarare säga att det inte får vara alltför uppenbart dåligt på det det vill göra. Sedan finns tusen mer eller mindre slumpmässiga faktorer som avgör huruvida ett spel "håller över tid". Om det funnits en enkel rationell grund till att spel håller över tid så skulle vi se fler spel som håller över tid.

CoC upparbetade en plats i butikshyllorna och name recognition innan det fanns speciellt mycket att välja på i samma genre. Numera är det det första spel folk stöter på, och blir rekommenderade etc, ifall de uttrycker intresse för skräck och rollspel. Det finns många CoC-spelgrupper som rekryterar nya spelare, etc. Det är inte alls säkert att spelet lever vidare på sina fantastiskt välkonstruerade och för syftet väl anpassade regler. CoC var tidigt ute och erbjöd något nytt, är inte helt katastrofalt skrivet och har inte totalt kört i diket under den tid det funnits. Plus att det haft tur.

Och haft en jäkla massa kampanjer och supplement som folk gillat.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Samtidigt så är just att "fixa" Call of Cthulhu genom att använda ett annat regelsystem något av en microindustri i sig själv inom rollspel, med ärligt ganska blygsamma resultat.

Så om det vore ett så självklart designval idag att använda något annat än BRP till ett Lovecraft-baserat spel, varför är det då samtidigt så att Call of Cthulhu nu idag 2024 är större än det någonsin har varit, omfamnat och spelat av en helt ny publik som inte har några särskilda kopplingar till spelets historia? Jag tänker att i varje rollspel som blir framgångsrikt, och särskilt de rollspel som håller över tid, måste en viktig komponent i det vara att rollspelet faktiskt är rätt bra på vad det vill göra.
Call of Cthulhu är helt klart ett kompetent spel, men jag tror nog att spelet redan är stort är den viktigaste anledningen till att det fortsätter vara stort. Nya spelare som vill spela något skräckspel blir rekommenderade Call of Cthulhu av folk som redan spelar Call of Cthulhu och spelet är lätt att få tag på, då det är ett av de spel som nästan alla butiker som säljer rollspel har, även de som bara har några få storspel.

Jag håller med Organ om att om Call of Cthulhu med BRP inte redan var så välettablerat så skulle nog inte BRP vara det regelsystem som folk skulle välja i dagsläget för just Call of Cthulhu. Det är ett rätt bra system for skräck, men det är inte ett perfekt system.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Fast CoC är ju sin egen genre, precis som D&D, och den genren emulerar den per definition bra. Det finns spel som är mycket bättre på att vara Lovecraft, men inga spel som är bättre på att vara CoC. Hur troget det är sin inspiration är mindre relevant, tänker jag.
Helt rätt. Jag tycker att CoC kan jämföras med Stanley Kubricks The Shining. Det är en lysande film men en ganska usel filmatisering. Jag förstår de som hyllar den samtidigt som jag även har förståelse för Stephen King som var/är oerhört kritisk mot den. På samma vis kommer den som läst Lovecraft och vill vill ha en liknande upplevelse i spelformat bli ganska besviken om hen spelar CoC i dess etablerade form.
 
Top