Nekromanti Thrice

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Började skriva ett svar i tråden om Taktiska roller i rollspel men kom på att jag bara smutsar ner dem för mitt svar handlade främst om Thrice...

Jag skummade de första posterna om Thrice i rpg.net tråden och tycker att 'Tricks' och använda en tärning för att bygga upp den resurs som används är fiffig. Jag tror nog jag kommer sno den idén. Har själv skapat ett stridsbräde som mer har att göra med positionering i strid (och initiativ) där Thrice mer är positionering via zoner på ett smart sätt. Det gillar jag också. Smart sätt att lösa proximitet, bättre än alla andra zon-system jag sett tidigare. Att flytta ihop markörerna för att representera delstrider är också en fiffig grej. Kanske att jag kommer komplettera mitt eget stridsbräde med ett för att hålla reda på positionering/initiativ med proximiteten från Thrice på något sätt.

Har du (Rickard) testkört det i många olika scenarion, även med kraftfullare karaktärer och håller 20 minuter även då?
Intuitivt är mycket svårt att uppnå. Jag har stor rollspelsvana (25+ år) och kände igen många koncepten men var ändå tvungen att gå tillbaka och kolla mellan poster och exempel. Min poäng är att det är svårt att ha det som designmål rent generellt och jag tycker inte det uppnås till 100%.

Det var tänkvärd läsning iaf. så jag tackar för det!

Cog.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Tack för kommentarerna. Jag tror mycket i förståelsen kommer att bli klarare när jag lär mig mer om hur jag ska skriva korta och koncisa regler. Jag har lagt This is Pulp på is på grund av detta, och därmed också Thrice, då jag behöver hitta ett nytt sätt att skriva rollspelsmanualer på. Det fungerar inte som rollspel är skrivna just nu. Fast det är inte den enda orsaken till att spelet kan vara svårt att förstå. Det handlar om att spelet har en emergent komplexitet, vilket innebär att det är svårt att överblicka spelet då många komponenter påverkar varandra. Spelet handlar mer om att lära genom att spela än att lära genom att läsa. Schack är ett exempel på ett sådant typ av system.

Tricks fick jag från Mark Rosewater när han skrev om Magic the Gathering och att man inte ska komplicera förmågor för mycket, utan bryta ned effekterna i mindre beståndsdelar så att de istället kan bli kombinerade. Jag saknar det här tankesättet något enormt i rollspel och har bara funnit motsvarigheten av det i brädspel. Strange Synergy är ett jättebra exempel på detta, även om det spelet även visar nackdelen med det i hur obalanserat det kan bli.

Tärning som resurs var typ det enda bra jag hittade i Dragon Age: RPG så det spann jag vidare på.

Stridsbrädet var ett första utkast som jag faktiskt kastade bort under speltest. Jag behöll enbart initiativbrädet då det var det enda som behövdes. Spelet blev mer abstrakt men fick betydligt fler taktiska möjligheter trots färre komponenter. Här nedan är en nyare version, där jag kapat bort stridsbrädet och slump. Det slumplösa systemet är dock helt otestat och likaså chaos pool.

https://forum.rpg.net/showthread.ph...-tactical-game-Thrice&p=18135643#post18135643

Jag skapar utifrån speltest och har kört en handfull olika scenarion med kanske tio olika personer, men jag har inte testat kraftfullare karaktärer än. Anledningen är att jag inte vet om jag verkligen vill ha den typen av förbättringssystem, men jag tror inte att längden på striderna borde ta längre tid på det jag än så länge speltestat. Ett senare designmål var att jag ville att strider ska kännas annorlunda men enbart i formen av att de kommer att ha mer att göra, så att de lägre nivåerna blir som en tutorial för spelandet. Så då kommer striderna ta längre tid.

Rollformågorna från Pandemic är ytterligare en sak jag funderat på att slänga in, men det får bli ett senare skede.

Bonus: världsinformation
https://forum.rpg.net/archive/index.php/t-733479.html
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Fler länkar:

2nd edition - speltestad och funkar bra (länken i inlägget ovan är 3rd edition och otestad)
https://forum.rpg.net/showthread.php?684215-Thrice-Second-Revision


Speldesignstankar

Emergent Design - designing for options
https://forum.rpg.net/showthread.php?715525-Emergent-design-designing-for-options

Emergent Design - designing for communication
https://forum.rpg.net/showthread.php?715525-Emergent-design-designing-for-options

Building with Structures
https://forum.rpg.net/showthread.php?684905-Building-with-structures
 
Top