Nekromanti The Warriors från 1979

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
När jag letade efter inspiration kom jag av en slump över den här filmen och fastnade för den direkt. Ideérna stod som spön i backen.

Nu letar jag efter liknande kultur för att fylla i luckarna mellan mina tankar. Just "street gang-stilen" som vilar över the Warriors är så speciell att jag hoppas att ni förstår att det jag är ute efter är ganska snävt.

Exempelvis Gangs of New York är ju en liknande film men för tidig i historien för att passa in. Det jag letar efter bör utspela sig under 1900-talet.

Om någon av er andra är lika förtjust i den här filmen ber jag er på mina bara knän - snälla hjälp mig, jag behöver fler snilleblixtar.

//PVC - Guttaperkaboll i ständig harmonisk svängning
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
The Warriors (av Walther Hill) är hju en av de coolaste filmer som gjorts, har sett den så många gånger att jag kan nästen alla repliker utantill... Men det finns faktiskt inte så många andra filmer i samma stuk, om någon.

Men om man vill ha en film med intressanta gäng, så är A Clockwork Orange ett givet val.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Blood in blood out kompletterar Warriors bra. Jag rekommenderar att lyssna mycket på Beastie Boys.

-Warriors, come out and play-ay.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Jo jag har sett A Clockwork Orange och även om det är en mycket bra film så är det inte riktigt vad jag är ute efter.

Det jag egentligen eftersöker är information om vardagslivet för ett sådant gäng som Warriors. Vad pysslar de med, var håller de till, hur får de ihop pengar. Exempel på en typisk lördagkväll. Lite sådant typ.

Clockwork Orange visar lite sådant men jag är inte säker på att dt går att anpassa till genrén. Blood in Blood out som några andra nämde är också en grymt bra film och visar en annan jätteviktig aspekt i det hela, broderskapet, och lojalitet, men faller lite kort på det icke-monumentala som film tenderar att göra.

//PVC som gärna tar emot fler förslag men vill ställa om fokus en aning.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tror att du ska titta på dansfilm. Gäng är aldrig så coola som när de har matchande jackor och en koreograferad dans.

Jag är övertygad om att när the warriors inte slåss, dansar de, spelar flipperspel och stylar sina frisyrer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Olav said:
Jag tror att du ska titta på dansfilm. Gäng är aldrig så coola som när de har matchande jackor och en koreograferad dans.

Jag är övertygad om att när the warriors inte slåss, dansar de, spelar flipperspel och stylar sina frisyrer.
Alla förstår ju att The Warriors i själva verket bara är en uppföljare till Grease.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Exempelvis vilka dansfilmer skulle du rekomendera? Jag måste erkänna mig fruktansvärt oinformerad vad gäller den typen av filmer och skulle nog behöva en fingervisning.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Uj, det där var svårt. En del av mig vill rekommendera The Shield eftersom det är gäng på gäng på gäng i den men den fokuserar på poliserna. Så det... kanske inte funkar nej.


Storuggla, noooorm!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Filmen eller tv-serien?[NT]

Streets of Fire är en bra men bortglömd rulle, men underligt stilserad, en slags rock n roll-fantasi... ganska långt från känslan i The Warriors.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Filmen eller tv-serien?[NT]

PVC said:
Det jag egentligen eftersöker är information om vardagslivet för ett sådant gäng som Warriors. Vad pysslar de med, var håller de till, hur får de ihop pengar. Exempel på en typisk lördagkväll. Lite sådant typ.
American History X har trovärdiga svar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Nu ligger ju tråden under Kultur och inte rollspel, men eftersom du säger att "Ideérna stod som spön i backen" misstänker jag att det på något sätt ändå har med rollspel att göra. Och även om det inte är det så är rollspelet Dog Town en fin inspirationskälla. Illustrationerna suger, kartorna är det värsta jag sett och reglerna ska vara riktigt krångliga. Men det finns massor av info kring sådant du efterfrågar. Tror jag.

Street gang-filmer finns det masor av, speceillt från 90-talet: Menece II Society, Boyz n the Hood, Blood in Blood out, Fresh. Fast ännu bättre är nog Cidade de Deus.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
En helt korrekt analys av mina avsikter. Som regelpulare och spelmakare drar jag alltid paralleller mellan saker jag uppfattar som häftigt och hur jag skulle vilja reglera dem i ett rollspel. Dog Town som du rekommenderar verkar väldigt lovande och jag ska definitivt kolla in det.

Vad gäller dina förslag på filmer, och alla andras också för den delen, planerar jag att kolla dem också även om det tar lite tid.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Dog Town har som sagt krångliga regler (egentligen är de inte krångliga, men de är många och de är uselt beskrivna). Dock kan man råda bot på det genom att ladda ner Dog Town Stripped vilket är Dog Town, fast med sjukt enklare regler. Also, allt till spelet finns som gratis pdf från förlaget. Se bara!


Storuggla, donkey bong
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
.. på nåt konstigt sätt påminner skejtarfilmen Lords of Dogtown (har inget med rollspelet att göra, uppenbarligen) mig om The Warriors... kanske för att den skildrar samma tid. Fast det är en helt annan plats, och killarna i filmen inte är krimmade. Men känslan av "så var det då" är stark. Om trådskaparen är intresserad av den tidsperioden.

Lite OT.
 
Top