The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,280
Gatekeepers är väldigt bra på att skrämma och hota bort folk (och Tolkien Gatekeepers har lång historik). De som hatar söker upp likasinnade och kan där hata tillsammans, medan de som gillar något, tittar och håller sig borta. Jag hade ett rent helvete på FLs forum att städa bland troll och annat.
Har tyvärr blivit alltmer extremt den sista tiden, kvittar vad är, vilka titlar det är.
Det var hemskt roligt att se hur många försökte försvara The Rings of Power med att de som tyckte trailrar och liknande såg kassa ut bara var hatare och trollare… tills de själva såg eländet och inte kunde annat än hålla med.

(Min inställning var att de såg skakiga ut men att man inte kunde säga säkert förrän man såg produkten. Och sedan gjorde man ju det…)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Gatekeepers är väldigt bra på att skrämma och hota bort folk (och Tolkien Gatekeepers har lång historik). De som hatar söker upp likasinnade och kan där hata tillsammans, medan de som gillar något, tittar och håller sig borta. Jag hade ett rent helvete på FLs forum att städa bland troll och annat.
Har tyvärr blivit alltmer extremt den sista tiden, kvittar vad är, vilka titlar det är.
Försöker du verkligen på fullt allvar hävda att alla vi som tyckte att Rings of Power var skräp, bara är hatiska Gatekeepers och troll? För i så fall tar jag faktiskt ganska illa upp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,035
Det var hemskt roligt att se hur många försökte försvara The Rings of Power med att de som tyckte trailrar och liknande såg kassa ut bara var hatare och trollare… tills de själva såg eländet och inte kunde annat än hålla med.

(Min inställning var att de såg skakiga ut men att man inte kunde säga säkert förrän man såg produkten. Och sedan gjorde man ju det…)
Jag kanske minns helt fel, men minns knappt någon här på wrnu som dömde ut någon annan som hatare. Personligen fick jag en hel del skit för att jag gillade i form av falska påståenden om att jag gillar typ allt och aldrig kritiserar något, men i övrigt upplevde jag åsikterna både för och emot serien som helt rimliga (bortsett från kulturkrigarna dårå).
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
189
Det fanns ju en del idioter med hudfärgstouretts, men de uppfattade jag som en väldigt liten minoritet. Dock blev det ju väldigt lätt att efter det slå bort all typ av saklig kritik, vilket jag upplevde som vädligt mycket vanligare.
Ska kanske tillägga att jag syftar på andra media än här.

Här på forumet vill jag dock minnas att det hölls en bra nivå överlag i diskussionen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,035
Försöker du verkligen på fullt allvar hävda att alla vi som tyckte att Rings of Power var skräp, bara är hatiska Gatekeepers och troll? För i så fall tar jag faktiskt ganska illa upp.
Jag tror inte det om dig, tycker att du är en mycket sympatisk person, både här på forumet och när vi snackade på GothCon 🙂 Och jag tycker att man självklart ska få uttala sig om en serie vare sig man tycker att den är bra eller dålig. Samtidigt måste jag säga att det känns rätt avigt att behöva fundera i flera dagar på om man ska orka posta en trailer från en fantasyserie som man är pepp inför på ett forum för bland annat fantasy då man inte vet om man mäktar med en störtflod med inlägg och åter inlägg som upprepar hur uselt och kasst allt är. Jag är ju exempelvis inte särskilt förtjust i House of Dragon men jag känner liksom inget behov av att kommentera om att den serien skulle vara kass och usel varje gång det skrivs ett inlägg i den tråden. Jag tycker det är kul att folk tittar på en serie de tycker är kul. Som sagt, jag menar absolut verkligen inte att man inte ska få uttrycka att något är dåligt, det vill jag verkligen understryka. Men det vore samtidigt trevligt att inte varje endaste liten gång man råkar vara glad för en serie som gör en glad här i livet mötas av en total störtflod av burop.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Nu är jag ingen expert på tittarsiffror, men att bara 37% av de som såg första avsnittet orkade se klart hela säsongen, tycker jag låter som rätt dålig tittning.
37% av 6 miljarder är fler än 100% av 1 miljon.

Siffror tagna helt ur luften så klart utan någon form av källa eller rimlighet bakom sig. Jag menar bara att procentsattsen är rätt ointressant för något så nichat som en fantasyserie. För mig låter det fullt rimligt att massor av folk hade kollat in den och sen struntat i den oavsett om den tillfredsställt fanatikerna eller inte. Det må vara en storbudgetserie från Amazon, men det är fortfarande fantasy.

Men om du har några faktiska siffror och jämförelser med andra (främst fantasy-)serier så hade det varit superintressant.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,280
Jag trodde att jag skulle störa mig på den "inklusiva" castingen, men den försvinner liksom bland allt annat jag har att störa mig på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,280
Siffror tagna helt ur luften så klart utan någon form av källa eller rimlighet bakom sig. Jag menar bara att procentsattsen är rätt ointressant för något så nichat som en fantasyserie. För mig låter det fullt rimligt att massor av folk hade kollat in den och sen struntat i den oavsett om den tillfredsställt fanatikerna eller inte. Det må vara en storbudgetserie från Amazon, men det är fortfarande fantasy.
Jag misstänker att mängd reklamkampanj spelar roll här? Alltså, pumpar man ut reklam kommer många att titta på första avsnittet för att de sett reklam om det, och inse att det inte är deras grej, medan om saker sprids genom Word of Mouth, att en serie uppfattas som bra, eller att man tänker att "den där sorten brukar jag ju gilla" ökar chansen att de som börjar titta också fortsätter, eftersom de redan är målgruppen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,280
Sen på bollen men har börjat kika på serien nu. Antagligen var min förväntningar oerhört lågt ställda för jag tycker absolut inte att den är värdelös. Tvärtom. Nu är jag dåligt inläst på Midgård m.m. (och är heller inte speciellt intresserad) så eventuella "felaktigheter" går mig helt förbi.
Det här verkar vara en väldigt typisk reaktion - ju mindre Tolkien man kan eller har som intresse, desto mindre problem har man med serien. House of the Dragon är tvärtom - fansen tycker bättre om den, inte sämre.

(Foundation och Watchmen kan vara andra exempel - jag avskyr hur de bajsar på källmaterialet, men om det inte är något man bryr sig om kan de säkert funka. Och är säkert i de andra kategorin i andra adapteringar, där jag antingen inte känner till eller inte bryr mig om källmaterialet.)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,260
Som sagt, jag menar absolut verkligen inte att man inte ska få uttrycka att något är dåligt, det vill jag verkligen understryka. Men det vore samtidigt trevligt att inte varje endaste liten gång man råkar vara glad för en serie som gör en glad här i livet mötas av en total störtflod av burop
Det är ju tråkigt och hoppas du fortsätter pusha din åsikt kring serien. Jag uppskattade våra diskussioner.

Sen tycker jag för egen del en sådan fråga är en svår balansgång på ett forum. Normalt försöker jag hålla mig borta från ämnen jag är negativ till eller inte engagerad i, samtidigt såg jag ju Rings of power och kände efter det ett behov av att ventilera. Sen handlar det så klart om att jag är väldigt förtjust i källmaterialet och ville att serien skulle vara bra. Besvikelsen när jag tyckte den inte var det och struntade i mycket av det jag tycker gör Tolkiens världsbygge roligt, gör så klart engagemanget större, även om det är huvudsakligen negativt laddat. (Till skillnad från tex Witcher som jag tyckte var meh men där jag i princip är helt likgiltig till källmaterial.)

(Min ambition är att strunta i säsong 2 helt, men om sonen vill att vi ska titta ihop kommer jag att göra det och i så fall antagligen plocka upp min recensionstråd igen.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Det här verkar vara en väldigt typisk reaktion - ju mindre Tolkien man kan eller har som intresse, desto mindre problem har man med serien.
Det känns ju rätt rimligt. Men jag tror att boven här är Hobbit-trilogin som liksom urvattnade konceptet för mig. Jag tycker Rings of Power är oändligt mycket bättre än den smörjan. Iaf 4 avsnitt in.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
189
Det kanske är därför serien hade bra tittarsiffor.
Fast har den det? Nu har jag ju bara sett några siffror och jämförelser, och de har ju snarare sagt tvärtom. HoD hade t.ex. bättre siffror om man ser till tillväxt. HoD fick ökat antal tittare, medan RoP tappade. 37% som sagt orkade kolla hela i USA, vilket är en flopp, enligt Forbes. Vilken annan serie som helst hade blivit skrotad med det utfallet.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
189
Men det vore samtidigt trevligt att inte varje endaste liten gång man råkar vara glad för en serie som gör en glad här i livet mötas av en total störtflod av burop.
Jag vet att jag bidrar till buropen på en del serier (två iaf) som du gillar. Inte min mening att dra ner på din pepp som sagt. Snarare kan jag avundas dig att du gillar dem, och det är ju skitkul för dig. 😁👍

Men jag är som tidigare talare, engagerad i verken och vill så mycket att det ska vara bra men så blir det inte det. Grrr, mycket frustrerande. 😅

Dock, hoppas oavsett att du håller din pepp trots alla burop, mina inkluderat.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,449
Location
Maastricht
Mina förväntningar är lägre än en uttorkad flod, men jag kommer nog titta. Det kan få bli äventyrssöndag, fast på tisdagar eller när nu avsnitten kommer sändas.
Tycker verkligen de slarvat bort bollen totalt och möjligheterna att göra något av det ballaste som setts på "TV".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,280
Fast har den det? Nu har jag ju bara sett några siffror och jämförelser, och de har ju snarare sagt tvärtom.
Jag menar, det är världens dyraste serie (en av de konstiga sakerna med den är att det verkligen inte syns - det ser inte dyrt ut, utan rätt medelmåttigt), så hade det varit en total katastrof hade man dragit pluggen efter första säsongen. Det kan fortfarande ha gått halvdant och man hoppas på andra.
 
Top