Nekromanti The Ring/Ringu

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Amerikansk film kontra resten av världen

Ja. men de lyckas ändå, till och med i hollywood få till riktigt bra filmer ibland.

Självfallet. Har jag påstått annorlunda?

Oh ja. men då räcker det med att gå till svensk, fransk, tysk, rysk, iransk och indisk film...

Det gör det, men den östasiatiska har just nu väldigt mycket att erbjuda. Det är i östasien det görs bäst film, helt enkelt - åtminstone om man frågar mig och många andra.

Jag har inte påstått att allt Hollywood gör är skit - det görs bra film också i Hollywood. Men jag vidhåller att andelen bra filmer är större i andra filmkulturer, mycket beroende på att filmklimatet där inte drabbats av lika hård kommersialisering som det amerikanska. Filmerna är mindre slätstruka, mer personliga och känns inte som fabriksprodukter i alls lika stor utsträckning, just för att skaparglädjen finns i behåll, istället för de ekonomiska intressen som ofta dominerar i Hollywood. Vidare är vi fullmatade, för att inte säga övermatade, med amerikansk kultur - dess dominans är fullständig, och allt som skiljer sig från den grå massa den utgör är intressant som omväxling, inte minst om det är bra. Och det är det allt som oftast. Att jänkarnas kultur och värderingar sedan är något jag personligen inte vill bli påprackad är en helt annan sak.

- Ymir, trött på USA
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag håller med dig! Vi får godingarna från japan medan vi får godingarna och allt skit från USA. Jag skulle tippa på att det finns fler amerikanske filmer värda att se än japanska, men samtidigt finns det massor med fler skitfilmer från USA vi får se också. Man får sålla helt enkelt, men allt det där har ju du sagt med andra ord. Vad jag vill säga är att det verkligen finns filmer från USA som ärvärda att se, och prata lite om en av de regissörer som jag gillar mest just nu. David Lynch. Mannen är ett geni. Jag har nyss sett Lost Highway och jag måste säga att jag verkligen tykte om den, precis som jag tyckte om Mullholland Drive och Twin Peaks första säsong, nu väntar jag bara på att den andra också ska komma på DVD. Ska väl också försöka att se Blue Velvet någon gång... Han är så konstig att det är härligt. Och efter man sett hans filmer får man verkligen tänka till om alla kopplingar och så vidare... Inte för att man fattar nånting ändå, men det gör ärligt talat inget. Hans filmer (och TV-serier) får en att tänka, både under och efter filmen, och det är verkligen ovanligt.
Finns massor med andra bra filmer och regissörer också, Donni Darko var ju även den verkligen bra.

De asiatiska filmer jag sett och tyckt om är Crouching Tiger Hiden Dragon, Hero och just Ringu. Hört att Hero-regissörens vad han nu heter andra filmer också ska vara bra, Röda Lyktan till exempel. Men det finns ju också mycket asiatisk film som jag skarpt ogillar, Martial arts filmer stavas det fenomenet. Och sådana finns det ju verkligen hur många som helst av.
Det kan väl knappast räknas som bra filmer även om vissa gillar sådant? Kanske finns någon då som skiljer sig från mängden. Jag tror många glömmer bort eller med vilja bortser från sådana filmer när de talar om hur bra asiatisk film är jämfört med hollywood film.

Men jag gillar många amerikanska filmer, precis som jag ogillar många. Precis som med de asiatiska fast i mindre skala.

/Balderk, hatar att se kampsports filmer
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Amerikansk film kontra resten av världen

Och det är ju just att beröra och att väcka tankar som är filmens största styrka, en styrka Hollywood av allt att dömma har skeppat över till Eurasien.
Vad väcker det för tankar när man ser en matial-arts film där de sparkar och slår varandra á la karate egentligen? Inte mer än i många hoolywood filmer tycker i alla fall jag. Bara för att undvika missförstånd: Jag vet att det inte är de enda asiatiska filmerna som görs, men det görs många, väldigt många, sådana filmer. Och många asiatiska filmer får en säkert att tänka till mycket. Men det får många amerikanska filmer en att göra också! Jag säger än en gång, David Lynchs filmer. Jag har aldrig sett en film som fått mig att behöva tänka till mer än någon av hans filmer. Finns många andra exempel också, Donnie Darko är ett. Jag tror att man generaliserar Hollywood filmen för mycket. Eller glömmer bort skiten som kommer ut ur Asien.
Vilket som är det ganska orättvist.

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag håller med dig! Vi får godingarna från japan medan vi får godingarna och allt skit från USA.
Jo, men sedan gör amerikanarna sina förhatliga omfilmningar. Titta bara på deras usla Godzilla, som totalt saknade all satir och sammhällskritik från originalen.

Dessutom är det inte Godzilla om man inte ser att det är en statist i gummidräkt som klampar omkring i ett modellandskap.

(Jag såg förresten en upplåsbar Godzilla-dräkt i en affär för ett tag sedan. Tyvärr fanns den bara i barnstorlekar.)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo omfilmningar är inget vidare faktiskt. Det kunde man lätt vara utan, så jag håller med till undra procent. I nyaste hollywood-goodzilla (finns bara en kanske?) så höll man ju lätt på goodzilla, jag tyckte synd om Goodzilla när hennes ungar dog och när hon sedan blev nedskuten på bron. Det var väl knappast meningen?

/Balderk, som fortfarande är helt såld på Lynch
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jo omfilmningar är inget vidare faktiskt. Det kunde man lätt vara utan, så jag håller med till undra procent. I nyaste hollywood-goodzilla (finns bara en kanske?) så höll man ju lätt på goodzilla, jag tyckte synd om Goodzilla när hennes ungar dog och när hon sedan blev nedskuten på bron. Det var väl knappast meningen?
Dessutom så är Godzilla en han. Fråga mig inte vem som placerade dit äggen, men det var inte Godzilla.

Till råga på allt så hänger det inte ihop logiskt heller. I sista riktiga Godzilla-filmen, vilken gjordes i samband med Godzillas skapares död så dödade man Godzilla i en hjältemodig strid mot Destroyah. Detta gjordes för att inga uppföljare skulle kunna göras, av respekt för hans minne.

Sedan stal de otäcka amerikanerna Godzilla, bastardiserade den bortom all igenkänning, tog bort all satir och horderna av springande japaner samt gjorde ett könsbyte på Godzilla...

Man kan ju tycka att ett minimikrav är att man sett de tidigare 56 filmerna så att man fick något slags logisk kontinuitet och sammanhang innan man skriver manus...

Jag uppmanar härmed alla att moona de biografer som visade den amerikanska Godzilla.

Meningslösa fakta som man kan drälla omkring sig när man vill verka intressant: Det spelades in en film där Godzilla möter King Kong. Det gjordes två slut, ett där Godzilla vann för den japanska marknaden, ett där King Kong vann för den amerikanska.
 
Top