Nekromanti Telefonhjälp...?

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag vädjar nu till er forumiter om hjälp angående telefoner. Efter min snart kommer att ge upp (den startar om med slumpmässiga mellanrum, samt vägrar ibland upptäcka SIM-kortet), ska jag inhandla en ny, förslagsvis en "smart" telefon. För tillfället verkar matchen stå mellan HTC Sensation och Samsung Galaxy S2. Jag tycker om båda, men har bara egentligen kunna pilla på Samsungen. Enligt internet i allmänhet ska Samsungen vara bättre i rent kliniska tester, medan HTCn är trevligare och mer familjär, eller nåt.

Personligen älskar jag HTC Sense, men tycker om en del av de andra fina saker som finns på Samsungen. Enligt en recension som jämförde dem båda hade Samsungen bättre mediesupport, vilket är trevligt.

Eftersom jag inte vet något mer om det frågar jag nu er: Vad anser ni? Har ni någon erfarenhet av dessa två? Jag vill höra era tankar. Jag kommer använda den som musikspelare, och kommer att leka och spela lite på den också. Kamera är inte viktig, men ett plus naturligtvis.

PS: iPhoneförespråkare göre sig inte bekymret att posta. Jag tycker inte om iPhone.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min magkänsla säger Samsung. Men har inga fakta att backa upp det med. Känns bara så. (kanske för att den är mest lik iphonen....) Den ser ut som den är bra, utstrålar kvalitet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag stod i samma val/kval som du och jag valde samsung för den är snabbare - men du har rätt i att HTCn är användarvänligare.

Frågan är: vill du ha en snabb telefon eller en användarvänlig telefon?

(för att förtydliga: båda telefonerna är snabba och båda är användarvänliga - men de är olika bra)

Och om Jarl ser den här tråden så kommer han att spy galla på samsung, för han har ett kylskåp. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Samsung Galaxy är snabb och har en fullständigt awesome skärm som är responsiv och... ja, skitbra. Är asnöjd med min Galaxy S wifi, även om den tekniskt sett inte är en telefon...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag höjer rösten för SII. Den är awesome och utklassar allt på marknaden, inklusive Iphone i typ allt jag sett statistik på. Mobilen har f.ö. hela ONOFF Örebro på sin sida, och jag refererar till dem för deras kunnande och som kollegor, inte för att de har betjänat mig.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Utifrån all feedback hittils ska SII vara bättre. Är det någon som vill tala upp för HTCn?

Ska nog fara och klämma på dem båda imorron.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Varför inte en Slamsug Nexus då? Det är väl det senaste, så man får ICS med en gång.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jarl said:
Varför inte en Slamsug Nexus då? Det är väl det senaste, så man får ICS med en gång.
Vilket innebär vadå för en mobil enhet? Men tack för tipset, en till att klämma på.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
SirFrog said:
Jarl said:
Varför inte en Slamsug Nexus då? Det är väl det senaste, så man får ICS med en gång.
Vilket innebär vadå för en mobil enhet? Men tack för tipset, en till att klämma på.
Ice Cream Sandwich är Android 4.0, där de tydligen ska ha gjort OS:et mer konsekvent och trevligt (och kvickare; fast när jag provade i en affär så var det små-hackigt som alla android). Galaxy S2 kommer dock få ICS någon gång, men Nexus är den som redan har det från början (och med en ännu större skärm). Kan vara värt att kika på.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
RipperDoc said:
Jag håller med folk om att Galaxy S2 nog är bästa valet bland de två, men värt att korrigera din uppgift om att S2an utklassar iPhone. Verkar inte så: http://www.anandtech.com/show/4951/iphon...gpu-than-ipad-2, snarare tvärtom.
Till galaxens försvar så släpptes den mittemellan 4:an och 4S, så det är väl ursäktat om dess prestanda också är mellan de båda.

OP skiter ju i ifånens prestanda, och jag har redan varit nära att deraila tråden, så... :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag kan tyvärr inte tala för HTCn, men min syster som prövat en hel del smarta telefoner de senaste åren och hon kallade Galaxyn för "en riktig jävla skittelefon som aldrig gör det man vill".

De flesta andra jag har pratat med verkar tycka den är okej däremot.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Nu har jag då köpt min telefon, och till synes mot allmän åsikt blev det HTCn. Den var trevlig, och jag diggar den lite tyngre känslan. Än så länge klagar den inte och det gör inte jag heller.

Som ny Android-användare är jag dock förvirrad i appträsket. Jag förstår principerna och så, men det finns så otroligt mycket appar att det är svårt att separera det bra från skiten. Därför undrar jag vad ni rekommenderar/tycker är bra. För nuvarande har jag installerat Dice Bag för behändighet, ASTRO File Manager för att Android inte har en inbyggd, lokala bussturlistan och QR Droid för att den verkade cool.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Ja alltså, det är ju en djungel. Och dessutom så är det ju väldigt beroende på vad du själv gillar så det är svårt att guida någon annan.

Men det jag använder mest är nog:
Alla kartor (skitbra tillsammans med gpsen, som i sig är vad jag gillar bäst med telefonen)
Droiddippy (Spela diplomacy på telefonen, asgrymt)
Droidprat (Vrållådan i telefonen)
SR-radio (Egentligen en rätt buggig app som kunde varit mycket bättre men fortfarande något jag använder dagligen)
Hertz (bra, enkel musikinspelare)
gStrings (stämapparat)
Evernote (anteckningar i alla format)
Zap's hitta (få upp vem som ringer även om du inte känner dom innan)
Color flahslight (eller någon liknande, en ficklampa behöver man ha)
Någon väderapp (har en som följde med, är väl sådär)
Firefox
InfoDroid (underbar liten app som berättar på riktigt hur mycket batteri du har kvar mm)
Silent Boot (för att slippa fånigt ljud när den startar)
TweetDeck (för att tvittra, eller ja i mitt fall att lurka)
WordFeud (för det spelar alla andra)

Där tror jag du har en bra start om inte annat :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Advanced Task Killer - dödar alla program som du inte använder för tillfället och sparar MASSOR med batteritid. Ett måste.

Fotmob soccer scores - för att hålla koll på alla ligor, har även realtidsuppdatering med pling. Den är guld för fotbollsälskare!

Retro Camera - folk säger att det finns bättre kameraprogram, men jag tycker fortfarande att den är lite rolig.

SVT Play - superb! nuff said

Heytell - Skicka gratis ljudfils-sms till folk som du addat på Heytell. Lite bökigt att adda, men väldigt smidigt att använda och det gör livet billigare om du sms:ar ofta.

Swedbank - håll koll på dina konton från mobilen. Jag har inte använt den, men folk säger att den är bra.

Shazam - identifierar låten du lyssnar på.

Sketch n Draw - skissprogram som jag tror att ritkunniga kan använda för att göra underverk med pekfingret.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
men värt att korrigera din uppgift om att S2an utklassar iPhone. Verkar inte så: http://www.anandtech.com/show/4951/iphon...gpu-than-ipad-2, snarare tvärtom.
Nä, för det första kan jag konstatera att jag inte kan nånting, och för det andra trodde jag inte att det skiljde så mycket mellan 4:an och 4S. Det jag skrev är vad alla på jobbet tyckte :) Förmodligen jämförde de SII med 4:an.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Ok, så nu har jag haft min HTC Sensation i snart en månad . Det blev en HTC trots allt, och jag diggar den. Jag har NÄSTAN blivit van vid alla finesser i en smartphone nu, men nästan på dagen en månad efter inköp uppenbarade sig en frusen röd pixel mitt på skärmen. Så jag ska skicka in den på lagning. Dock så vill jag gärna ha en backup på allt jag har på telefonen. Allt på kortet, kontakter o. dyl. är lätt. Det är egentligen bara copy+paste. Dock är kalendern kinkigare. Av någon jäkla anledning kan jag inte synka med molnet (det går inte upp, så att säga), och det finns ingen inbyggd "säkerhetskopiera till SD-kort"-funktion. Detta kan vara för att telefonen lagt alla händelser på ett annat jävla konto än det jag använder som synk, så då finns inget "migrera alla händelser till annat konto"-alternativ, så jag är fast i att söka en extern backup-tjänst. HTC Sense säger att det inte går att synka från PIN 1003 eller nåt.

HALP MEH!
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag borde lära mig att 1), inte skriva inlägg när jag är irriterad och 2), göra min research ordentligt. Jag fann att alla mina kalenderinlägg låg under "min kalender", som inte synkas, och inte under mitt Google-konto. Alla viktiga händelser i kalendern har nu flyttats manuellt.
Så problemet är löst.
 
Top