Gör en rollperson med en eller två tydliga karaktärsdrag som är lätta att spela på. Ju mer 60-sidors-backstory man skriver ju mer låst till den är man, vilket kan vara tråkigt om man mitt i ett spelmöte märker att det hade varit mycket, mycket roligare att spela på ett annat sätt.
Det beror ju också helt på vilken typ av spel man spelar. Karaktärsdrivna, djupa jävla ångestspel kanske är mer krävande än ett Slåss-med-Orcher-spel, men jag föredrar att hålla det så enkelt som möjligt och istället kunna växa in i sin roll under spel.
Sättet Apocalypse World beskriver hur man gör NPC'er tycker jag är intressant:
"Make your NPCs human by giving them straightforward, sensible selfinterests. They’re just not that complicated. They do what they want to do, when they want to do it, and if something gets in their way, well, they deal with that now. What they do in life is follow their parts around — their noses, their stomachs, their hearts, their clits & dicks, their guts, their ears, their inner children, their visions."
Inte så djupt, men väldigt lätt att spela! Låt sedan fler saker växa fram!