entomophobiac
Low Prep High Play
En form av tekniker som jag gillar är när rollspel styr samtalet runt bordet för att tydligare etablera atmosfär, eller setting när det finns en sådan.
Det här kan ju ske på flera olika sätt.
Allt från vapentabeller (UZI är fett viktig om du pangar saker på 90-talet) till Moves ("Act Under Pressure!") till udda färdigheter (Cthulhu Mythos), olika sorters spionsatelliter (Conspiracy X), etc. Listor med val i rollpersonsskapandet för med sig information som du kanske inte tänker på att den förs med.
Men det hade varit intressant att göra detsamma på lite mer vardagliga sätt.
Ett av mina otaliga projekt utspelar sig i en sorts galaktisk postapokalyps. Mänskligheten har reducerats till nästan ingenting efter att deras galaktiska exodus stötte på ett utomjordiskt hot och förlorade det påföljande kriget. De lever ombord på luggslitna rymdskepp och gör snabba räder mot avlägsna utposter för att kunna överleva.
För att försöka introducera teknologin - rymdskeppet och rollpersonernas "power armors" - i samtalet så slängde jag ihop några tabeller för att typ hjälpa samtalet.
Din uniform kanske är lappad och lagad. Ditt exoskelett är trögstartat och läcker hydraulikvätska. På insidan av ditt droppskal finns intorkat blod från den förra ägaren som vägrar gå bort. Dörren till bryggan på skeppet går inte att stänga helt och därför står alltid någon jämte den för att slå av det återkommande irriterande pipandet från varningslarmet.
Idén är att du får beskriva dina prylar med några såna enkla punkter, och att det kan hjälpa er att föra in teknologin och omgivningen i samtalet på ett naturligt sätt. Upprepning rekommenderas.
Återstår att se om det här faktiskt tillför något i spel, men jag känner spontant att det kan göra stor skillnad för att verkligen injicera setting i detaljerna.
Finns det spel som gör liknande saker, eller helt andra saker, för att stoppa in teknik eller annat i konversationen utan att det handlar om Tech 3 istället för Tech 2?
Det här kan ju ske på flera olika sätt.
Allt från vapentabeller (UZI är fett viktig om du pangar saker på 90-talet) till Moves ("Act Under Pressure!") till udda färdigheter (Cthulhu Mythos), olika sorters spionsatelliter (Conspiracy X), etc. Listor med val i rollpersonsskapandet för med sig information som du kanske inte tänker på att den förs med.
Men det hade varit intressant att göra detsamma på lite mer vardagliga sätt.
Ett av mina otaliga projekt utspelar sig i en sorts galaktisk postapokalyps. Mänskligheten har reducerats till nästan ingenting efter att deras galaktiska exodus stötte på ett utomjordiskt hot och förlorade det påföljande kriget. De lever ombord på luggslitna rymdskepp och gör snabba räder mot avlägsna utposter för att kunna överleva.
För att försöka introducera teknologin - rymdskeppet och rollpersonernas "power armors" - i samtalet så slängde jag ihop några tabeller för att typ hjälpa samtalet.
Din uniform kanske är lappad och lagad. Ditt exoskelett är trögstartat och läcker hydraulikvätska. På insidan av ditt droppskal finns intorkat blod från den förra ägaren som vägrar gå bort. Dörren till bryggan på skeppet går inte att stänga helt och därför står alltid någon jämte den för att slå av det återkommande irriterande pipandet från varningslarmet.
Idén är att du får beskriva dina prylar med några såna enkla punkter, och att det kan hjälpa er att föra in teknologin och omgivningen i samtalet på ett naturligt sätt. Upprepning rekommenderas.
Återstår att se om det här faktiskt tillför något i spel, men jag känner spontant att det kan göra stor skillnad för att verkligen injicera setting i detaljerna.
Finns det spel som gör liknande saker, eller helt andra saker, för att stoppa in teknik eller annat i konversationen utan att det handlar om Tech 3 istället för Tech 2?