Nekromanti tarotkortlek...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag undrar var man kan skaffa en kortlek som är användbar i rollspel inte vilken skitlek som helst utan en som är riktigt användbar och som är snygg samt ifall det finns böcker som förklarar hur man ska tolka "utfallen". jag skulle tycka att det är rätt grymt att köra med en tarotlek som spelledare. tack på förhand.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har tänkt detsamma faktiskt. Sökte så sent som igår efter det övernätet, och hittade inte en enda som sålde det i Sverige åtminstone. Men det borde ju finnas...

Får väl uppsöka något hemligt sällskaps lokal på någon bakgård eller så ;-) för att kunna införskaffa en sådan kortlek.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Vet inte hur du tänkt använda kortleken. Istället för tärningar eller som rekvisita?
Tarotkortlek kan du få t.ex få tag på via spelbutiken Tradition som har några varianter i sitt utbud. Finns säkert att få tag på på andra ställen också. Dessa brukar innehålla instruktioner om hur man spår med en tarotlek. Annars finns det böcker i ämnet som du säkert kan hitta på närmaste bibliotek.
Berätta gärna hur du tänkt använda korten till ditt rollspel?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Lustigt, sökte på deras hemsida utan resultat ang. tarot... Måste man kliva in där, så lär det dröja någon månad innan jag får möjlighet *sucka*

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Det var i och för sig några år sedan jag köpte min tarotlek där. Det kan ju hända att de tagit bort dem ur sortimentet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag undrar var man kan skaffa en kortlek som är användbar i rollspel inte vilken skitlek som helst utan en som är riktigt användbar och som är snygg samt ifall det finns böcker som förklarar hur man ska tolka "utfallen"."

Du borde kunna få tag på såväl lek som böcker på till exempel SF-bokhandeln (<A HREF="http://www.sfbok.se" target="_new">http://www.sfbok.se</A>) eller vilken bokhandel som helst som har någon form av esoterika. De två mest populära lekarna är Crowley/Harris Thot-tarok och Waite/Smiths tarok. Den senare är den mest klassiska.

"jag skulle tycka att det är rätt grymt att köra med en tarotlek som spelledare."

Jag har ett rollspelsprojekt (<A HREF="http://www.foxtail.nu/tk.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/tk.html</A>) som bygger på tarok, både för rollpersonsgenerering, slumpgenerator och allmän inspiration. Det verkar lovande, men det är en bit kvar.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Här finns det (inkl, lite priser)

Sökt vidare idag, till Krille kan jag nämna att SF Bokhandeln säljer inte tarotkortlekar.

Däremot gör Vattumannen det www.vattumannen.se Har totalt ett 100-tal kortlekar, bl.a. de två som krille nämnde

Crowley-kortleken kostar 269 kr (inkl. en bok) eller 140 kr (utan bok)
Waite-kortleken kostar 170 kr (normal storlek) eller 120 kr (något mindre storlek)

Bor man inte i Stockholm, blir det porto och sådant också... Finns säkert fler ställen, gäller bara att hitta dem, vilket vissat sig vara lättare sagt än gjort eller något sånt.

Riddaren - som beställt


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
mest för rekvisita ungefär som spågumma o dyl men det finns säkert ett tiotal olika användningar... jag hade mest tänkt använda det som en rolig gimmick (stavas det så ?) . dessutom hade jag tänkt använda det som att ifall de drar kort så kan det hända roliga saker i spelvärlden, det roligaste jag kan tänka mig är ifall en spelare får upp djävulen. /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
vad är det för skillnad på de båda lekarna och håller de för mina krav ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vet ej ännu...kan svara när jag får dem i mina händer inom ett par dagar (förhoppningsvis fredag).

Men troligtvis rör det sig endast om utformning, dvs ev. papperstyp, inplastning och bilder.

Däremot är de säkert precis som vilken annan tarotlek, fullt användbara till det du är ute efter... annars är du inte ute efter en tarotlek, utan något annat liknande.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jag har två köpta lekar. Det var ett tag sedan jag köpte min första, men jag har för mig att jag köpte den på Tradition. Det är en Rider-lek, med ett litet häfte som förklarar grunderna i tolkningen av korten. Den andra leken är en lek till Mage: the Ascension. Den är snygg och korten är stora och rejäla. Den är även moderniserad och WoD-anpassad (de fyra sviterna har andra namn än normalt, det finns datorer och automatvapen med på en del kort, till exempel, och Wheel of Fortune är en revolver med en kula i ...). Även denna lek innehåller ett häfte med tolkningar, men även förslag på hur kortleken kan användas i rollspel.

Men - ska man verkligen använda en tarot-(tarok-)lek på riktigt så ska man ju tillverka den helt själv. Sådana där tryckta, masstillverade saker har ingen magi i sig, och fungerar därför inte. Så står det i alla fall i en bok om spådomskonster som jag har. Sådana böcker finns det gott om, och i de flesta av dem står det i alla fall något om kortspådomar.

/Daniel
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag kikade litet själv på den där rider leken, den verkar rätt ok faktiskt... typ det där klassiska (som krille påpekade) med djävulen justice osv... men det skulle vara sjyst att ha en sådana där bok så man kunde använda den utan att bara ha den som gimmick. vattumannens sida fungerar icke... så jag tror att jag drar mig in till götet när jag får ork och kikar efter en sådan där...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-08-16 00:01.</EM></FONT></P>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Vattumannen funkar! Testa denna då

tror det mer handlar om att den saknar stöd för mozilla som är den nätbläddraraen jag använder... jag kanske borde skrivit det...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Telifån kanske funkar då ;-)

Oki: Här är telfonnuffrorna då: 08-10 96 15

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Ett par skillnader mellan klassiska taroklekar och Crowleys Toth-lek är att Crowley bytte plats på kort åtta och elva i den stora arkanan samt bytte namn på en del kort, för att de bättre skulle passa i den nya tidsåldern som proklamerades i Liber Legis.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
vad gör det för skillnad då, vilka kort bytte han, inte så inne på det där med tarot...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Det gör nog ingen skillnad för rollspelsändamål. Anledningen till de bytta korten är mest att Crowley ville att vissa kortnummer skulle associeras till andra saker numerologiskt, samt att han ansåg att vissa kort (yttersta domen t.ex.) hade en kristen anknytning vilket han inte direkt gillade. Alla de klassiska korten finns med. Döden, djävulen osv. och bilderna är trevliga på sitt eget sätt så leken är definitivt värd att köpas... (Det finns en del ställen på nätet som säljer kort och har bilder på sitt sortiment...)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
låter som att man använder den leken till kult med andra ord...
jag har tänkt mig en mer generisk lek, typ rider waite. den verkar grymt bra faktiskt.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
Top