Nekromanti T100 eller T20?

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
denna fråga berör ämnet för tärninsval i mitt rollspel Galactica (med tärningsval menar jag vad man ska använda för tärning när man slår mot färdigheter), vissa har anmärkt på att jag använder T100 och tycker det är för krångligt (vilket jag inte tycker) och de vill hällre se att jag använder T20, för att det skulle vara enklare av någon anledning.

så nu är frågan: vad tycker ni är bäst att använda T20 eller T100.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Det kvittar

Om du inte tänker har några finurligheter med t100 (typ specielt resultat när tärningarna visar lika eller nåt).

/Faehrengaust, som köpt en ny tärningskopp eller vad det nu heter
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
T100

T100. Jag gillar större skalor, så att även små förbättringar påverkar resultatet. Och hur mycket jag än brinner för AD&D, D&D och grader/levels osv med deras stora kliv i förbättring så föredrar jag små steg.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
en som sympatiserar med mig då...

Jag gillar större skalor, så att även små förbättringar påverkar resultatet

håller med totalt!
på en d20 kan man bara förändra med 5% åt gången medans på en T100 så går det att göra 1% modifieringar, enklare att ge ut poäng på per level oxå, 5% kan vara för mycket ibland.
Vad finns det föresten för rollspel som använder T100? har inte sett för många, kanske inga, men tror att de finns några därute.

föresten gå in på min hemsida för Galactica och kolla in mitt rollspel vetja!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: en som sympatiserar med mig då...

Ett par rollspel är Rolemaster, AD&D och AD&D 2nd edition, Aliens, Top Secret/S.I.

Om du menar nya spel så vet jag inte, jag köper mest gammmalt.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: en som sympatiserar med mig då...

AD&D använder väll inte T100 som genomgående element trodde man använde T20, var rätt så säker på det oxå, vad jag menar använder T100 så menar jag inte om man kan hitta det i något skrymsle i rollspelet utan som används till något stort område som färdigheter.

Johan, som alltid trott att AD&D använts i baldur's gate och där e det d20 så det så!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Galactica är...

ett rollspel som jag gjort, det är inte på långa vägar färdigt, följ länken under så hittar du det, om länkarna till dokumenten inte funkar så kontakta mig på ICQ så kan jag skicka över dom.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: en som sympatiserar med mig då...

"Vad finns det föresten för rollspel som använder T100? har inte sett för många, kanske inga, men tror att de finns några därute."

Det inte helt okända /images/icons/wink.gif Drakar och Demoner använde sig av T100 i de tre första versionerna. Gamla Mutant var ett T100-spel och i Millennium's End är det också T100 som gäller. Jag gillar själv T100 och använder det i mitt eget spel. T100:an är kungen av tärningar! /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Och...

Hur kunde jag glömma bort Stormbringer och Call of Cthulhu? Till skillnad från DoD och Mutant så är ju de här spelen fortfarande aktiva.

Arcana - som gillar kombinationen Basic Roleplaying och T100.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Varför inte båda?

Till rollspelet som jag just nu håller på att pula med har jag bestämt att systemet är baserat på T100 men kan substituera T100 för en T20 när det gäller stridssystemet(alla modifikationer är baserade på 5)om man vill rulla lite snabbare(och lite mer inexakt. Felmarginalen är ju på max 4% så).
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
T100!

finns det möjligtvis EN tärning som det finns hundra sidor på, hmmm skulle se fränt ut, lite stor kanske /images/icons/yikes.gif.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
WoooooW!

måste bara ha en! var kan man köpa dessa perfekta skapelser då, har inte sett någon som har dessa...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Beror på..

Jag föredrar T20, eftersom den är snabbare och nättare. Men T100 kan man knixa en del med, och baka in extra finesser. Jag gillar extra finesser, men ogillar extra slag och mekaniker.
Exempel: I mina stridsregler är iniativslaget inbakat i pareringsslaget. Ett annat exempel är Warhammar Fantasy RolePlay, där man slår en T100 för att se om man träffar med sitt vapen, och sedan vänder man på siffrorna för att se var man träffar någonstans. Smart!

Sedan har dom ju lite annorlunda känsla också. T100 är statistik, vetenskap, precision. T20 är mer flytande; "osäker", listig och "anti-realistisk" (som man vill ha det i fantasy t. ex.)

Detta är då helt subjektivt. Andra kanske tycker annorlunda, men man kan ju utnyttja en tärnings känsla om den finns där.. Rising har skrivit smarta inlägg om detta två gånger, och han har goda poänger där. T8 SER elak ut! /images/icons/smile.gif
 
Top