Nekromanti T-shirts någon?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Oseriöst...

Wrnu-byxor, förresten.. hett! Hett, hett, HETT!
Kanske kalsonger och trosor med texten: "Jag gillar att spela rollspel".

Och en rollspel.nu- eller rollspel.se-logga beroende på läggning. :gremwink:

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, en sådan t-skirt skulle vara skoj att ha.. kan mycket väl kunan ha den som"konvensttröja"..
& ja, de trycke som du nämner är klart småskojiga ja !!
Hur har du/ni tänk att sälja dem sedan ?? Är det bar konvent som ni tänker sälja dem ?

/ Johan K, som fortfarande är skittrött
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Re: Håller med!

Ditt resonemang förutsätter två saker som inte alls är självklara...
Dels att nörd skulle vara något negativt. Jag använder det om mig själv i de flesta sammanhangen, jag använder min www.rollspel.nu-tröja bland folk, trots att det står både rollspel och är nördig humor på. Jag är alltså en stolt nörd.
Det andra är att folk (riktigt folk, alltså, inte sådana som oss) bryr sig om vad som står och tycker det är negativt, eller ens förstår vad som menas med "1337" (för att ta ett exempel).
När du inte tar de sakerna för givet så kanske glimten fastnar i ögat hos dig med.

Och troligtvis är det så att merparten av de som syns och hörs här på sidan har nördiga intressen vid sidan om det nördiga intresset rollspel, så som serier, anime, sf/fantasy osv, varför hymla med det?

Nä, vill man inte ha självironi får man iaf se till att ha lite själdistans.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I slutändan

Liksom, vad handlar debatten om? Taskig reklam? Internskämt? Huruvida "nörd" är negativt eller inte?

Kom igen, va: det finns egentligen bara en enda fråga att ta ställning till. Skulle du vilja ha en tröja med "1337" eller "gelémässigt" på?

Och svaret för min del är "jaförfan, så länge den är XXXL!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Precis

"Liksom, vad handlar debatten om? Taskig reklam? Internskämt? Huruvida "nörd" är negativt eller inte?"

Sant och visst.

"Kom igen, va: det finns egentligen bara en enda fråga att ta ställning till. Skulle du vilja ha en tröja med "1337" eller "gelémässigt" på?"

Jodå, samma här fast kanske inte XXXL utan Medium för min del. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Självironisk? Come again!

Att ha nörderi som ett stående självironiskt internskämt är djävulskt kul men att bära det utåt är en annan sak och helt enkelt för dålig reklam.

Nej, nej, nej! Du har totalt missuppfattat det här! Vi är inte självironiska! Vi är STOLTA över att vara nördar! Vi ser nördigheten som en önskvärd egenskap. Vi är nördpatrioter som sjunger nörderiets lov!

Eller, jag är det, iallafall. Jag vet inte med er andra grabbar.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Självironisk? Come again!

Jag ÄR nörd, per defintion. Läser aldelses för mycket i alltför udda ämnen för att inte vara det.

Däremot tycker jag inte man ska koppa negativt värdeladdade ord till hobbyn och skulle därför hellre se en av de förslag som anspelade på roller än på nördar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: Självironisk? Come again!

Jag ÄR nörd, per defintion.

Inte bara det, du är forumets näst nördigaste person, om jag minns rätt

Däremot tycker jag inte man ska koppa negativt värdeladdade ord till hobbyn

Du missar poängen. Jag ser inte "nörd" som ett negativt värdeladdat ord. Jag tycker inte att någon nörd borde se "nörd" som ett negativt värdeladdat ord. Det är en väldigt användbar term för att beskriva "vår sorts människor" och vi borde kunna använda den utan att skämmas för det. Sådeså!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om nördar och nörderier

Ditt resonemang förutsätter två saker som inte alls är självklara...Dels att nörd skulle vara något negativt. (...) Det andra är att folk (riktigt folk, alltså, inte sådana som oss) bryr sig om vad som står och tycker det är negativt (...)
Vare sig man vill eller inte markerar begreppet nörd en person vars hela tillvaro tenderar att kretsa kring saker som den större andelen av befolkningen i typisk västerländsk kultur skulle uppfatta som socialt, ekonomiskt, kulturellt, politiskt och estetiskt meningslöst. Detta är en väldigt generell beskrivning. I slutändan är det de dominerande sociala nätverken kring den enskilde som avgör vad som är nördigt eller inte. För att ta ett banalt exempel: Ifall jag hade varit engagerad med körsång hade det bland mina kolleger på min universitetsinstitution omedelbart uppfattats som som "fin", "högkulturell" och socialt sett högst adekvat sysselsättning. I tuffa grabbgänget, däremot, skulle denna hobby med stor sannolik betraktats som smått fjönig, även om jag säkert hade kommit undan med det. Om man återvänder till mina verkliga hobbies (rollspel och dataspel) är det helt självklart att förståelsen för dessa sysslor bland kolleger och en del vänner är bristande om inte till och med minimal. För dessa människor, som jag umgås med dagligen, föreligger helt enkelt inget adekvat värde i att hålla på med rollspel, i synnerhet inte om man som jag är en fullvuxen man kring trettio. Naturligtvis accepterar de att jag lirar rollis, men de ser det ändå som över måttan exotiskt, i en mer negativ betydelse av ordet. I deras värld är rollspel i första hand något man "leker", inte något man "spelar". Och genom just detta socio-kulturella kodbrott som jag gör mig skyldig till i det att jag gillar rollspel, förvandlas jag ohjälpligen till en nörd utan att någonsin ha bett om det. Nörd är i första hand ett epitet, ett skymford, ett annat ord för social idiot. Att benämna sig själv nörd, självironiskt eller inte, blir ett accepterande av den allmänna bedömningen av en själv som just ett mindre socialt vrak, rättvist eller inte. Sedan kan man ju å andra sidan vara omättligt stolt över att inte vilja passa in i det allmänna sociala mönstret som innebär att man i stället för rollspel ägnar sig åt att sjunga i kör, spela i orkester, pyssla med trädgården eller syssla med andra "fina" hobbies. Men för den som önskar vara medveten om de attityder och kulturella koder som dominerar det sociala samspelet bör det stå fast att nörd verkligen är något negativt, något man visserligen kan vara men som man helst av allt bör undvika att skylta med om man, som jag, åtminstone vill låtsas göra anspråk på att vara "normal".

Vad det gäller självdistans och självironi finns det mängder av t-shirtbudskap som är långväga bättre och roligare, framför allt om man råkar vara fet (ett inte heller socio-kulturellt accepterat tillstånd): "It's not a beer belly, it's the gas tank to a sex machine".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
kanske med två prickar över o:et i "nordens"

Vore det inte bättre och mer tvetydigt isf. med ett norskt Ø: Nørdens största rollspelssida.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Självironisk? Come again!

Nörd ses dock av många som ett negativt värdeladdat ord även om det kan användas som en ganska bra beskrivning på en person med en viss typ av intressen. Dock finns det många även inom hobbyn och som man definitivt skulle kunna klassa som nördar inte ha sig själv eller sin hobby sammankopplade med ordet.

För att dra en parallell tycker jag att sadist inte är ett dåligt ord utan en ganska bra beskrivning och drar mig inte för att kalla mig det. Rätt många på jujutsun är också lite smått gladsadistiska (man utvecklar det efter ett tag). Även om jag marknadsför mig själv med ordet sadist och många inom jujutsun marknadsför man inte sporten med ordet sadism. Av en anda enkel anledning, det skämmer bort folk. Det uppfattas som negativt.

Samma sak gäller definitivt ordet nörd, det skämmer bort folk och det är väl knappast det vi vill?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om nördar och nörderier

"Att benämna sig själv nörd, självironiskt eller inte, blir ett accepterande av den allmänna bedömningen av en själv som just ett mindre socialt vrak, rättvist eller inte."

Eller så blir det en utmaning av densamma. Bla bla bla.

I slutändan så är frågan fortfarande densamma: skulle du vilja ha en sådan t-shirt? Om svaret är "nej", köp den inte. Det är ingen som försöker tvinga dig att bära en sådan, faktiskt.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Om nördar och nörderier

Det var mycket text det.

Jag kan ju tillägga att det är runt tre personer på den avdelning där jag jobbar som sysslar eller har sysslat med rollspel, och det är en avdelning på runt 8 personer plus mig, med andra ord över en tredjedel av folket här vet vad det innebär att spela rollspel. Ingen av dessa personer skulle kunna betraktas som "nörd".

Och hur skall det någonsin kunna bli accepterat med rollspels och datorintresse i sociala kretsar ifall folk tänker och agerar som du skriver? Anledningen till att det rollspelande och datorintresse ses som nördigt är just för att det bara är de där stereotypnördarna som visas i media och som syns på gatan.

Jag kan ge ett flertal exempel på personer jag inte skulle klassa som nördar bara genom utseendet av de rollspelande polare jag känner.

/Seinet Wintermute - Hade www.rollspel.nu-tshirt på sig på jobbet i förrgår och igår (inte idag för att jag vill inte svetta ner den när jag cyklar till jobbet)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Om nördar och nörderier

skulle du vilja ha en sådan t-shirt? Om svaret är "nej", köp den inte. Det är ingen som försöker tvinga dig att bära en sådan, faktiskt.
Nej, jag är mycket väl medveten om att ingen i den här tråden försökt "tvinga" mig att köpa en www.rollspel.nu-tröja. Frågan var i själva verket det som w176 tog upp i morse, nämligen ifall det verkligen gynnar hobbyn att en massa filurer springer omkring på stan med denna tröja, även om de därmed tro sig visa prov på självironi. Varför måste jag förklara detta? Det borde vara uppenbart utifrån det som står att läsa i tråden.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Tja, kanske det ja.

Kom på en annan nu

Skit i samhällsproblemen, lev i en egen värld
/Seinet Wintermute - Har inget vettigare för sig på jobbet än att sitta vid rollspel.nu, kanske skulle ner och snacka med snubbarna nere på Sjötransport istället och dricka gratis cola :gremtongue:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Om nördar och nörderier

Jag kan ju tillägga att det är runt tre personer på den avdelning där jag jobbar som sysslar eller har sysslat med rollspel, och det är en avdelning på runt 8 personer plus mig, med andra ord över en tredjedel av folket här vet vad det innebär att spela rollspel. Ingen av dessa personer skulle kunna betraktas som "nörd".
Good for you! Vi lever med andra ord i helt olika sociala verkligheter. På mitt jobb är vi 150 stycken, och vad jag vet ägnar sig ingen av dessa (förutom jag) åt vare sig rollspel eller datorspel (bortsett från tetris eller minröj).

Och hur skall det någonsin kunna bli accepterat med rollspels och datorintresse i sociala kretsar ifall folk tänker och agerar som du skriver?
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Du får gärna vidareutveckla.

Jag kan ge ett flertal exempel på personer jag inte skulle klassa som nördar bara genom utseendet av de rollspelande polare jag känner.
Det kan jag också, men det spelar ingen roll. Rollspel är tyvärr fortfarande inte en helt socialt accepterad form av hobbyverksamhet.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Om nördar och nörderier

Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Du får gärna vidareutveckla.
Det jag menar är att det verkar som om du menar: "Nej, jag vill inte visa att jag ägnar mig åt aktiviteter som klassas som nördiga för jag är för cool för det".

Själv anser jag mig vara både cool och nörd, ser inget problem med att kunna vara både och.

/Seinet Wintermute - Önskar arbetsdagen var slut nu, kanske skall utnyttja flextidsystemet lite
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nörd Pride!

"Frågan var i själva verket det som w176 tog upp i morse, nämligen ifall det verkligen gynnar hobbyn att en massa filurer springer omkring på stan med denna tröja, även om de därmed tro sig visa prov på självironi."

Jag tror inte det påverkar hobbyn vare sig till eller från. Faktiskt.

Och om du nu måste envisas med att tro att det är dåligt att vara nörd, se det som rollspelens motsvarighet till "Gay Pride".
 
Top