Henke;n305897 said:
Även om man givetvis får tycka vad man vill så är det där onödigt hårda ord. Jag anser att Ligans produkter genomgående håller en lika hög kvalitet som Symbaroum. Eftersom jag läser och spelleder både Symbaroum och Ligans övriga produkter så vill jag snarare påstå att Symbaroum ofta gör längre (och enligt mig ibland onödigt långa) beskrivningar och för resonemang i texten medan Fria Ligans andra produktlinjer ofta lägger tid på att koka ner motsvarande beskrivningar/resonemang till sin kärna, vilket jag personligen uppskattar (less is more), men jag är fortfarande med på att det där är en smaksak.
Håller inte heller med om att en möjlig övergång till MYZ-motorn i Symbaroum vore en katastrof. Även om vissa i min spelgrupp har svårt för tärningspölarna (bristen i snabb överskådlighet kring chansen att lyckas) så innebär varje spelpass med Symbaroum att vi behöver repetera hur reglerna fungerar - Att man lyckas på 6:or är enklare att komma ihåg för mig.
Grunden i mitt resonemang är nog att jag håller med forumiten Krank i att "regler egentligen är mest i vägen" och där anser jag att MYZ-motorn är mindre i vägen än Symbaroum-motorn.
Där håller jag verkligen med dig. Förra våren skulle jag konventsspela Symbaroum för första gången och jag har nog aldrig behövt bläddra så mycket som under det spelmötet. Någon vecka senare spelade jag Ur Varselklotet (YZ-motorn) och jag har aldrig behövt bläddra så lite, haha!
Diskussionen om huruvida Mutant: Hindenburg blir BRP eller YZ är jag splittrad i; på ett sätt känns det som att FL har etablerat en motor som håller i spelen (även om det spricker något i Mutantexpansionerna) och att de borde hålla sig till det systemet; på ett annat sätt känns det som att YZ inte skulle funka till alla spel.
Åter till ursprungsfrågan: YZ i Symbaroum skulle minst sagt få spelet att kännas som en del av FL:s produktlinje, visst, men det vore samtidigt att bortse från tanken (som jag misstänker) att det är Järnringens "om vi fått licensen till DoD"-epos, och därför ska det behålla det system som spelskaparna gav det.
Lång utvikning, men förhoppningsvis finns det ett svar någonstans i den.