da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Funderar på att skriva ihop ett subsystem för infektioner, sjukdomar och andra utdragna åkommor till mitt system Halean. Lite bakgrund:
Spelet är tänkt att vara hyfsat mycket grisodlar-fantasy. Det ska vara farligt att vistas i vildmarken, och det ska inte bara vara rena vapenskador som dödar.
?Dessutom skulle det kunna göra färdigheten Läkekonst ännu mer användbar.
Jag är inte intresserad av superenkla system i stil med "ett lyckat slag för Läkekonst botar alla sjukdomar".
Den tanke som irrar runt i skallen på mig just nu innefattar sjukdomspoäng och att man måste få bort samtliga för att bota sjukdomen. Kan vara så att mängden sjukdomspoäng ökar om inte någon vårdar den sjuke, men har inte tänkt så långt ännu.
?Har ni stött på några intressanta sådana system i andra rollspel? Har ni några exempel eller rent av något eget förslag på hur ett skulle kunna se ut?
Spelet är tänkt att vara hyfsat mycket grisodlar-fantasy. Det ska vara farligt att vistas i vildmarken, och det ska inte bara vara rena vapenskador som dödar.
?Dessutom skulle det kunna göra färdigheten Läkekonst ännu mer användbar.
Jag är inte intresserad av superenkla system i stil med "ett lyckat slag för Läkekonst botar alla sjukdomar".
Den tanke som irrar runt i skallen på mig just nu innefattar sjukdomspoäng och att man måste få bort samtliga för att bota sjukdomen. Kan vara så att mängden sjukdomspoäng ökar om inte någon vårdar den sjuke, men har inte tänkt så långt ännu.
?Har ni stött på några intressanta sådana system i andra rollspel? Har ni några exempel eller rent av något eget förslag på hur ett skulle kunna se ut?