Nekromanti Synpunkter tack!

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Nu ska jag tjata lite till på er om mitt rollspel Demontider.
Det har plötsligt startat igen, och många projekt inom det har satt igång. Nordland, Sydalan, Marddröms Ön, Döda Dalen och Ålsjön är vad jag skriver för tillfället. Dessa är tillägg till Demontider.

Men det jag vill ha kritik, synpunkter och tips på är min stämnings-historia "Urmir's Förflutna" som berättar varför magikern Urmir är ute och äventyrar, och reser över hela världen. Jag har skickat med denna historia, och hoppas att ni gillar den. Fortsättningen på Urmir's Förflutna är Urmir's resa, som finns att ladda ner på den här adressen (tillsammans med självaste rollspelet, Demontider):
www.goblinfreak2002.cjb.net
eller
http://www.geocities.com/goblinfreak2002/

PS: Ni får gärna kommentera självaste rollspelet också :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Imponerande..

Imponerande med amatörprojekt det faktiskt blir något av, på så kort tid också! Jag ska vara brutalt ärlig nu:
Språket gör att det här rollspelet känns lite, just amatörigt. Det är en liten amatör-gloria över det hela..

Men det är ändå en väldig ambition som lyser igenom. Det krossar alla spel som är amatöriga på riktigt. Japp, jag ska nog spela det lite..

(Wow, från mannen som bara har spelat DoD, Eon, Mutant, Neotech, Svenil och Västmark. Och snart WFRP och It came from the late late late show. Hmm det blev en del ändå.. Men poängen är att det enda indie-spelet jag spelat förr är Västmark)

..för det verkar ha en riktigt härlig actionkänsla. Bäst för dig att stridsreglerna är bra! :gremsmile: Stämningstexten får samma omdöme som själva rollspelet.


Mitt råd är att du fixar upp smågrejerna: Stavfel -Om det finns några, märkte inga- och speciellt särskrivningar. Lägg till lite riktig layout och innehållsförteckning och så.. Du kan ju göra en hemsida, varför inte en layout då?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pynsunkter:

Jooo...

Du är inte världens vanaste författare och jag tror att många forumsrävar kommer påpeka stavfel eller grammatiska inkorrektheter i din text. Vi får hoppas att du slipper de mest anala och trångsynta yttrandena av den sorten. Dock, en del saker behöver du träna upp dig på. Man byter inte tempus mitt i en mening hur som helst och det är viktigt att man vet när man skall skriva "han" och "de" och när det skall vara "honom" och "dem" osv. Nå, det där snappar man upp allteftersom man läser fler och fler böcker. Vad som däremot är viktigt är hur din historia fungerar som berättelse.

Här måste jag säga att du berättar bra och har fint flyt genom hela historien. (läste bara Wordfilen du postade här, inte fortsättningen.) Det är kanske inte världens mest originella historia, men det behöver den heller inte vara. Det viktiga är att den fyller sitt syfte och berättas med friskt tempo. Jag tycker helt klart att den fungerar. Skulle vara kul om du kunde fortsätta skriva små stämningstexter till olika kapitel i reglerna och utbyggnadsböckerna.

Två grejer bara:

#1: Spara helst texterna som RTF-filer (jo, det kan du göra från Word när du väljer "spara som") innan du lägger ut dem här på Codex eller på din hemsida. Då vet folk att de inte kan få några makrovirus eller något annat dumt om de tittar igenom alstrena. PDF är förstås ännu bättre, men RTF duger gott...

#2: Sätt inte ett talstreck innan citationstecknen när någon pratar. Antingen skriver man:

- Det ser ut att bli en lång vinter, muttrade storbonden dystert.

Eller:

"Jaså? Spågumman Gosa-Betra lovade oss en tidig vår", invände pastorn.

Man blandar inte teknikerna.

Nå, det är kul att du är så produktiv. Jag tycker "Ålsjön" var ett skitbra namn, förresten. Det sätter fantasin i rörelse.Skall bli kul att se vad som händer med projektet fortsättningsvis. Jag undrar dock om det är så klokt att skriva på en massa världsböcker innan reglerna är klara? Om jag vore du skulle jag först lägga krutet på att få reglerna fina och färdiga för att sedan ge ut en eller två superäventyr som kan sälja hela konceptet. Först därefter kan det vara tal om att fila på småtexter om någon enskild ö eller skog. Tror jag, iaf. Äh, man kan säkert göra som man vill, bara så att du inte lägger ner ofantliga mängder med energi på obskyr överkurs innan du har grunden klar. Nåja, än så öänge ser det bra ut. Kör på!

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Satvfel och sär skrivningar irriterar jag mig aldrig på.. Däremot att texten inte är flytande.. Du ställer rätt ofta upp händelser i punkter..
"Den gamle mannen sätter sig på en stock som någon lagt prydligt bredvid elden.
Den gamle mannen förstår inte hur elden kan fortsätta brinna, fastän det regnar."


Dessutom dyker det upp lite konstiga saker.. Tar upp 3 saker exempel:

"en åldersman traskar sakta igenom skogen på jakt efter örter. Han sträcker sin gamla kropp upp emot ett träd, och klipper av några små löv som han lägger i en glasbehållare."
Letar efter örter men samlar ihop löv?

"...sitter en munk ungefär tio meter bort på en stock. Han sitter och sjunger en gammal indianhymn,"
Hur vet man att det är en munk och att han sjunger på en indianhymn, för jag antar att man ser det hela från åldersmannens ögon? Finns ens indianer i din värld?

"Han sitter med en mycket vackert dekorerad stav, /.../ Jag hade ingen hydda, bara mitt spjut,"
Visst kan han byta vapen, inget konstigt med det.. Men han har en vackert dekorerad stav, som jag antar att munken är rätt fäst vid.. Men han tilltalar spjutet som "mitt spjut".. Alltså borde han vara fäst vid det också? Kanske är det jag som hakar upp mig på en småsak, jag har en tendens att kunna göra så..


"-'Helande örter, välsignat av Gordak själv!'
Jag trodde inte på Gordak, men jag bestämde mig för att inte reta upp honom."
Jag tycker du får in religionen på ett snyggt sätt, men när du skrev "honom" så trodde jag först du menade Gordak och inte den lille mannen..


Hoppas du inte slås ner utav mina kommentarer, för det är faktiskt bara kommentarer, inte klagomål.. Visst finns det brister men det kommer att förbättras med tiden, särskilt om du läser en hel del skönlitteratur.. Då lär du dig (utan att tänka på det) hur man bygger upp meningar..
Jag tycker du kan fråga om det är någon som vill korrekturläsa dina texter eller så bör du själv vänta någon månad innan du läser texten igen.. Då kommer du upptäcka saker som du vill omformulera.. Det är faktiskt en bra sak med att du skriver stämningstexterna såhär i början.. Då kommer du kunna korrekturläsa dina texter så många gånger innan ditt rollspel är klart, att de blir i princip fulländade..
Jag blev faktiskt lite inspererad att fortsätta på mina egna stämningstexter..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska ta och ladda ner fortsättningen
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jävlar, du, den där berättelsen var nog det bästa du skrivit hitills! Nu vill jag läsa mer! Fortsätt på berättelsen!!!/images/icons/wink.gif

En tanke dock! När Urumir flyr ifrån hålet, säger han att han 'såg nattkrälare och väggspräckare'... Detta tycker jag inte riktigt går ihop med det faktum att de inte kom till jorden innan den stunden... Bra berättare berättar ju vad de upplevde vid tillfället, inte sant? Och Urumir visste väl inte vad en nattkrälare var, eller? Om så var fallet borde det istället så något om hur han upplevde dem... Jag menar inte "ca 120 cm med lång panna", utan snarare "Små mörka och diaboliska varelser med långa, vidriga klor som de sänkte djup i mina vänners kött!"...

Bara en tanke....

Förresten jag tycker fortfarande du borde slänga ihop alla Urumirs sagor till en berättelse, eller göra om 'resan' till ett bestarium... Eller skapa lite organiskare 'övergångar'. Om du slänger ihop en story i den här klassen kan jag kanske slänga ihop en PDF-fil till dej, med lite layout och sån't(på tal om det, 'den nya' hemsidan blir nog klar i helgen...)

Jajaja, tja sålänge!
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Sista delen!

Sista delen av Urmir's berättelse är här! jag kanske skriver vidare om vad han lyckast göra, vem som störtar honom eller liknande, men just nu får ni nöja er med detta.

MvH
/TheGoblin
 
Top