Nekromanti Sverige som fortsatt stormakt?

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Satt och snackade med min roomie häromdan och vi spånade på om ett scenario/värld där Sverige inte slutade vara en stormakt och hur Europa skulle sett ut.

Vi kom fram till ett par punkter:

1) Ryssland tar aldrig Finland
2) Sverige tar ändå Norge och Danmark under Napoleon krigen
3) Sverige marcherar in i Ryssland och krossar Tzaren, med tanke på de långa avstånden delar man makten bland alla de tusentals småfurstar, divide and conquer för att slippa hotet från stor Ryssland
4) Sverige tar Preussen, det kulturella utbytet går från Sverige till det delade Tyskland än tvärt om
5)Sverige tar även Lettland, Litauen och Estland
6) Östersjön blir en total Svensk insjö

Spelarna skulle hoppa in veckor innan Napoleonkrigen (vi förutsatte lite smått att resten av den Europeiska historien fortsätter lika dant) och den stora frågan för de små tyska Rikena är om de skall vända sig till storebror Sverige för hjälp eller buga sig för Napoleon.

Franska spioner, Rysk nationalism, upprorsstäming i Danmark, Finsk stolthet, Handelskrig mot Storbritannien? Diplomati eller Krig?

Va tror ni? :gremlaugh:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
5)Sverige tar även Lettland, Litauen och Estland
6) Östersjön blir en total Svensk insjö
1) Ryssland tar aldrig annekterar Finland

Sverige har kontroll över östersjön pga den stora flottan. Norge och Danmark är såpass försvagat att dom inte är något hot. Men Sverige behöver pengar, och därför får Ryssland annektera Finland
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
hm.. nja jag ser ingen egentlig möjlighet för Sverige att förbli en fortsatt stormakt med ett enat Ryssland..
Dessutom var Finland lika Svenskt som något annat, det var Svenskt i över 600 år. En av anledningarna till att man skaffade Jean Baptiste Bernadotte var ju för att ta tillbaka Finland (dock *fick* han Norge istället från Tzaren när Napoleon fick pisk på pungen)

Jag tror att guld kan strömma in från krigsbyten och intensiv handel med Storbritannien från tex Baltikum ländernas sädhandel och från Preussens bankirer, det är ändå ett tidsspann på nästan 250 år (~1550-1800) att leka med :9
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xDanielx said:
hm.. nja jag ser ingen egentlig möjlighet för Sverige att förbli en fortsatt stormakt med ett enat Ryssland..
Dessutom var Finland lika Svenskt som något annat, det var Svenskt i över 600 år. En av anledningarna till att man skaffade Jean Baptiste Bernadotte var ju för att ta tillbaka Finland (dock *fick* han Norge istället från Tzaren när Napoleon fick pisk på pungen)

Jag tror att guld kan strömma in från krigsbyten och intensiv handel med Storbritannien från tex Baltikum ländernas sädhandel och från Preussens bankirer, det är ändå ett tidsspann på nästan 250 år (~1550-1800) att leka med :9
Om jag skulle fördjupa mig mer, sätta ett tidsspann på över 500 år och inte vilja spela så skulle jag göra det. Men nu vill jag vara kort och koncist och säga: A wizard did it!
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Paxen said:
xDanielx said:
hm.. nja jag ser ingen egentlig möjlighet för Sverige att förbli en fortsatt stormakt med ett enat Ryssland..
Dessutom var Finland lika Svenskt som något annat, det var Svenskt i över 600 år. En av anledningarna till att man skaffade Jean Baptiste Bernadotte var ju för att ta tillbaka Finland (dock *fick* han Norge istället från Tzaren när Napoleon fick pisk på pungen)

Jag tror att guld kan strömma in från krigsbyten och intensiv handel med Storbritannien från tex Baltikum ländernas sädhandel och från Preussens bankirer, det är ändå ett tidsspann på nästan 250 år (~1550-1800) att leka med :9
Om jag skulle fördjupa mig mer, sätta ett tidsspann på över 500 år och inte vilja spela så skulle jag göra det. Men nu vill jag vara kort och koncist och säga: A wizard did it!
okej men jag vill att Finland skall vara Svenskt! :gremtongue:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har en skiss på en sån alternativ utveckling som består av ett antal liknande moment:
1) Karl XII får förstärkningar och förråd i rätt ögonblick 1708, och väljer att gå mot Moskva istf Ukraina. Besegrar den ryska armén i ytterligare två stora fältslag.
2) Som resultat av det, tar Sverige tillbaka kontrollen över Ingermanland, inkl. nybyggda S:t Petersburg, Ukraina blir (temporärt) fritt och tsar Peter tvingas så småningom bort från makten. (Därmed försenas den ryska moderniseringen med ca. 100 år.)
3) Polen och så småningom Preussen övertar rollen som främste rival till det svenska Östersjöväldet.

För att Sverige ska kunna fortsätta ha kontrollen över dessa områden, behöver landet en modernisering och tillväxt av befolkningen som försvagats. Om striderna fortsätter i samma storlek mycket längre efter 1720, kommer Sverige att riskera en total befolkningskollaps på sikt då så stor andel av svenska män dödats utomlands under krigen att det påverkar befolkningsutvecklingen.

Därför har jag lagt in att:
4) Karl XII dör (ändå) ca. 1718, men i krig med Polen om Litauen. Frihetstiden infaller, handeln utvecklas, Sverige får del av upplysningsidéerna, blir en tidig demokrati osv. Fred (i huvudsak) till 1760-talet.
5) Krig mellan Sverige, Danmark och kungariket Preussen på 1760-talet. Innebär att Sverige försvarar västra Pommern och behåller Holstein under svenska kronan. Danmark förenar hela Schlesweig.

När vi sen kommer till Napoleonkrigen, är Sverige fast förankrat i Tyskland med området Bremen-Holstein-Pommern och med hela Baltikum.

Min skiss förutsätter att frihetstiden blir längre och mer betydelsefull än den var, för att Sverige under den tiden ska hinna moderniseras som stat. Det krävs (enligt min mening) för att på något rimligt sätt kunna konsolidera Östersjöväldet.

Genom att demokratiseringen blir mer genomgående, blir vi en mer framstående nation för handel, vetenskap och tävlar med Storbritannien och Holland om att vara de ledande på de områdena under 1700-talet. Genom demokratiseringen kan också fiendskapen med Danmark gradvis tonas ned. (Och istället, iom. kriget mot Preussen 1760, bli en naturlig allians.)

Ryssland blir i detta scenario försvagat, dels av att förlora Ukraina och dels av att missnöjet med tsar Peter (han blir aldrig "den store") reformer efter förlusten mot Sverige leder till en återgång till det gamla Ryssland där bojarerna blockerar all modernisering. Rysslands militära mål inriktas mot fiendskapen med Polen och att återta Ukraina, Östersjön är stängd för dem.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Vändningen skulle kunna vara senare faktiskt.
Allt ifrån om Gustav IIIs ambitioner på att ta St.Petersburg lyckas till att isen bryter upp i April 1808 och därför ger inte Sveaborgs fästning upp (utan agerar som en baspunkt för en framgångsrik kampanj för att ta makten över St.Petersburg och baltikum).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Då skulle Sverige förvisso behålla Finland - men Baltikum och nästan hela de tyska besittningarna hade försvunnit vid det laget. (Baltikum i freden i Nystad 1721, Bremen-Verden förlorades 1719 och Vismar pantsattes 1803.)

Det går ju för allt i världen att tänka sig en reversering, framför allt om Sverige i den alternativa historien är en aktiv, framgångsrik part i Napoleonkrigen. (Men det är å andra sidan svårare att tänka sig att Sverige blir det, utan mer fotfäste på tysk mark.)
 
Top