Nekromanti Svenskt RPG på mIRC

ophoria

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
4
Tja...

Vi söker 2-3 personer som är duktiga på att scripta för ett fantasyrollspelsprojekt som vi ska börja med. Detta är 100% seriöst och ett rätt stort projekt som vi tänkte beta av lite i taget, sakta men säkert, och tanken är helt enkelt att en kanal på irc kommer funka som spelvärlden, op:n(a) som spelledare, och resten som spelare (ca 2-6 pers åt gången).

Vår ambition är att göra rollspelandet lättillgängligt för alla som har mIRC och så vitt vi vet kommer vi vara de första som göra något sådant på irc överhuvudtaget, och givetvis kommer vi även bli det första spelet på svenska.

Den insatta i detta vet att det i dagsläget redan finns mud:s & mushe:s, som förvisso inte är på irc men fungerar på ett liknande sätt. Vi menar dock att dessa är rätt begränsade trots allt. På irc finns det å andra sidan redan en del rpg:s som kör fri-form, men dessa är primitiva eftersom spelarna får slå med själva får slå med tärningar, hålla reda på diverse poäng etc.

Fördelen med muddsen är att de har ett redan färdigt system (gällande värden, strider, exp, etc etc) och att allt sköts väldigt smidigt, medan fördelen med fri- form spelen är just 'intelligensen'.

Det är här vi kommer in i bilden: Vi tänkte att man kunde ta det bästa från varje: Kommer scripta det mesta, men inte till lika grov grad som i t.ex. muddsen. Det som kommer skilja oss mest är att vi kommer ha aktiva spelledare, som kommer stå för såväl storyn som allt annat vitalt i spelet, vilket kommer resultera i ett 'intelligentare' rollspel eftersom "spelmotorn" är en människa, och det kommer kännas som att spela ett ritkigt, som de man spelar hemma med kompisarna, med regler/system men utan en massa fysiskt tärningskasteri och skrivande...

Är du duktig på att scripta, på att skriva historier/äventyr/vapen/etc eller är duktig på något annat som du tror vi är intresserade så bör du maila oss omgående...vi ser fram emot att göra detta till något unikt och spännande, och vill att många (som vet vad de sysslar med) ska vara med och utveckla det.

Så...som den sanna seriösa rpg fantasten du är mailar du frågor eller vad som helst till:

doob@midwinter.8m.com
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, först på svenska kanske, men det finns dem som spelat utan friform, dvs färdiga äventyr och med tärningsbotar. Ni hittar en länk till IRC gaming homepage och andra liknande platser på min egen länksida www.griffindesign.org/links.html
Vet inte om de har bots på de sidorna också, jag har aldrig haft ett behov av att skaffa nån, men jag vet att de finns från bekanta från #ad&d på DalNet.

Låt nu inte detta stoppa er utan inspirera er till större hjältemod. Och visst är det bättre med en bot som man säger ska slå en T6 istället för en D6?
 

ophoria

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
4
=)

Det vi funderat på är just hur pass löst sammansatt friforms rpg:na är på t.ex. IRC, med perspektiv på själva spelsystemet (matten) och spelledarens hjälpmedel. De mest avancerade på irc cirklar kring den nivån du nämner - mindre scripts, tärningsbotar, och på sin höjd en del annat. Saken är ändå att spelarna, i t.ex. tärnings-bot-fallet eller många andra, utropat en massa kommandon som scripten ska utför, det blri en rätt bunden syntax och även en viss stelhet, som ger spelet mer karaktär av en MUD eller MUSH, och sådana finns det redan tusentlas av, oavsett vilken värld/karaktär man vill spela.

Vår tanke är att spelarna knappt alls ska skriva några kommandon. Spelarna kommer likväl ha all vitala stats, exp, etc etc....men alla dessa siffror och allt tärningskasteri kommer ske i bakgrunden, så det inte stör själva världsatmosfären. Det kommer finnas ett script för spelarna, som kommer vara i det enklaste, och ett för spelledarna, som är hela "spelmotorn". Spelledaren kommer ha _precis samma roll_ som en spelledare i ett riktigt rpg, som man spelar hemma i soffan, med det stora undantaget att scriptet kommer göra livet mycket lättare för honom, så även han kan fokusera på berättandet, intrigerna, och utvecklingen.

Vi tror att detta till _det yttre_ kommer vara ungefär som de flesta fri-forms spelen på irc eller vad man nu håller dem i, men, trots att det kommer vara i princip 100% friform komer det att finnas ett konsekvent system, med mycket av det man är van vid i t.ex. Drakar & Demoner eller AD&D. Detta kan man se som ett försök till en total integration mellan vanligt rpg och friform, med fokus på dialoger, bra storytelling, helt enkelt allt det som gör rpg:s fängslande, och inte bara själva hack 'n slash:andet ; )
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, jag tycker textbaserade realtidsrollspel är aptråkiga oavsett mängden eller avsaknaden av scripts och stöd. Ska jag köra rollspel på datorn så vill jag ha nåt videokonferenssystem med bra upplösning, lika bra uppdatering som en tv-sändning och liknande ljud. Men tja, håll oss uppdaterade om hur det går.
 

ophoria

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
4
Hehe...alla har sin egen lilla värld ; )
Jepps....ska posta nämnvärda framsteg här på brädan...och om inte annat kommer det announcas när det är i beta.
 

ophoria

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
4
http://doob.host.sk

Hemsidan är nu uppe... inte mycket där än men med tanke på att jag fortfarande har typ 0 som hjälper mig på något vis så besvarar den ändå en del frågor kring projektet/spelet.

Alla är varmt välkomna att bidra, hjälp inte bara till, känn att ni gör något som ni kan betrakta som ert eget ; )
 
Top