Jag håller på att förbereda min första riktiga 5E-kampanj. Jag tänker mig ett landskap liknande en bit uppåt Ångermanälven. En gränstrakt där kyningen Gunveig i Sundhamn nere vid kusten har bekostat ett fäste, en utpost, ett försök till "civilisation" längre uppåt älven (för att ta kontroll över både järnmalm och skog) och tillsatt en jarl att styra upp, men att det lett till kontroverser med både trollfolk, älvfolk och andra sagoväsen, men också med tidigare mänskliga inbyggare som bor i trakterna runt älven.
The Keep on the Borderlands helt enkelt, fast vid Nämforsen, med svenska 5E regler, och med lite färre kaosgrottor, mindre guld, men desto mer silver och vindlande granskogar. Och mer politik. Dunderklumpen och Äppelkriget.
Rådare och naturväsen och schamanism och folktro, snarare än magiska studier a la Babylon eller präster som liknar katolska korsriddare med spikklubbor.
Mer hederskultur, klaner, byhövdingar och löftesekonomi, ära och hjältedåd, än guldpengar och dyrbara skatter.
Jag funderar runt figurklasserna. Både rackare (rouge), präst (cleric) och trollkonstnär (wizard) känns som främmande element i den här miljön, liksom munkar och paladiner. Vilket kan vara kul, men behöver då hanteras som just ickenormisar och främlingar
Är det inte mer passande att bygga kampanjen runt druider, barbarer, utbygdsjägare och svartkonstnärer (sorcerer)? Är det någon sorts sword-n-sorcery minus öknen plus fjällen minus ormarna plus varg och björn jag är på jakt efter? Hundspann istället för häst och vagn.
Vad tänker ni som är mer vana vid spelsystemet? Hur gör man? Går det?
The Keep on the Borderlands helt enkelt, fast vid Nämforsen, med svenska 5E regler, och med lite färre kaosgrottor, mindre guld, men desto mer silver och vindlande granskogar. Och mer politik. Dunderklumpen och Äppelkriget.
Rådare och naturväsen och schamanism och folktro, snarare än magiska studier a la Babylon eller präster som liknar katolska korsriddare med spikklubbor.
Mer hederskultur, klaner, byhövdingar och löftesekonomi, ära och hjältedåd, än guldpengar och dyrbara skatter.
Jag funderar runt figurklasserna. Både rackare (rouge), präst (cleric) och trollkonstnär (wizard) känns som främmande element i den här miljön, liksom munkar och paladiner. Vilket kan vara kul, men behöver då hanteras som just ickenormisar och främlingar
Är det inte mer passande att bygga kampanjen runt druider, barbarer, utbygdsjägare och svartkonstnärer (sorcerer)? Är det någon sorts sword-n-sorcery minus öknen plus fjällen minus ormarna plus varg och björn jag är på jakt efter? Hundspann istället för häst och vagn.
Vad tänker ni som är mer vana vid spelsystemet? Hur gör man? Går det?